Gå til innhold

12 uker gammel, og kolikken har bare blitt verre :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal det gi seg??? Har av og til noen gode dager med kanskje en times gråting, men nå har vi hatt tre dager med mageknip fra ca kl. 13 til 22. De siste tre timene før leggetid er desidert verst, da lindrer ingenting.... Er helt på randen av sammenbrudd nå, har en toåring som krever masse også pluss at jeg har fått influensa. Kan noen trøste meg med solskinnshistorier om at det plutselig forsvinner på denne tida?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er noe bakenforliggende? Hva får barnet å spise nå?

Skrevet

Er du sikker på at det er kolikk og ikke noe annet?

Skulle ikke tatt en liten tur til legen, da? Bare for å utelukke noe annet liksom?

Nå skal det sies at all magevondten bare POFF ble borte da Pernille rundet 3 mnd. Det var helt merkelig..

Håpe det blir sånn for dere og!

Skrevet

ta kontakt med kiropraktor. det virka på vår pode. var der når han var ca 5 5uker gammel vi da. ble en helt annen gutt etterpå.

Skrevet

Bakenforliggende? Hva mener du?

Hun får for øvrig morsmelk.... Har prøvd ALT, også kiropraktor - med moderat effekt. Minifom, fennikkelte, kutte ut melk, kaffe, te, løk m.m. Har i perioder omtrent ikke spist noe som helst, uten effekt. Var syk ei uke og spiste nada et par dager, og det var ingen forskjell... Har også prøvd å gi bare MME i tre dager for å se om det var melka mi som ga mageknip, uten effekt....

Skrevet

Har du forsøkt sånn mme uten laktose? Sånn Nutramigen fra apoteket (er det bomkjøp kan resten fryses og brukes i grøt når den tid kommer)? Noen få babyer (5%) har laktoseintoleranse... det er ikke godt.

Skrevet

Aha... DET har jeg faktisk ikke prøvd, skal kjøpe på mandag. Takk for tipset.

Men ser at flere lurer på om det kan være noe annet, og da kjenner jeg at jeg blir litt engstelig.....? Det er klassisk magevondt, trekker beina opp under seg og slipper mye luft under anfallene. Er det veldig unormalt å fortsatt ha kolikk når man er 12 uker, eller?

Takknemlig for svar her nå :-)

Skrevet

Max er vanligvis 6 uker. Kolikkdiagnosen innebærer at det ikke er noe bakenforliggende.

Du beskriver egentlig det som sies med laktoseint. Har han av og til har "skummete" bleier?

Skrevet

6 uker???????????? Trodde det var 3 mnd, jeg....

Det er en "hun" og hun har ikke skummete bleier.

Hm

Skrevet

Kanskje ikke det svaret du ønsker deg, men datteren vår holdt på med kolikk frem til hun var 4 1/2 mnd. Tror mange opplever at de blir værre før de blir bedre.. Er ikke sikker det er noe alvorlig galt likevel. Gråter babyen uansett, er det ingenting som roer h*n? Hvor ofte ammer du?

Skrevet

Ammer ca hver tredje time... Det roer henne å bli båret liggende på magen over armen min, eller å henge over låret mitt mens jeg sitter.

Hva mener du med at det ikke er sikkert at det er noe alvorlig galt? NÅ blir jeg redd her....

Skrevet

Det er mange som har kolikk i 4 mnd. Men jeg har en gutt som hadde laktoseintoleranse og mot melkprotein. han skrek og hadde ont, sov kun 10 min i strekk og på nettene låg han på min mage så vi skule få litt ro( kunde då sove i 2 timmer) i 3 mnd innen jeg reste in til barneklinikken og leverte inn en avføringsprøve. Då begynte jeg m soya melk (prosobee på apoteket) og etter 2 uker hade han det så mye bedre.

Sussie

Skrevet

Det står i alle bøker at kolikk gjerne gir seg i 12 ukers alder, men at det ikke er uvanlig at barna har vondt lengre.

Vår tøtte har hatt mye vondt i magen, og det som vi har merket i det siste er at hun har hatt mindre vondt, og vi lurer på om det kan ha en sammenheng med at hun sitter mer "oppreist" og at hun er begynt ville reise seg opp selv fra liggende stilling når vi tar tak i hendene hennes. Da tar hun i så hun blir helt rød i fjeset, smiler og ler, og prompene står omtrent i kø, og hun er SÅ glad for å komme opp :) Så på dagtid hjelper hun litt til med å få lufta ut, og vi prøver få henne til å rape mest mulig når hun spiser...

Vet ikke om dette hjalp noe, men du trenger ikke sitte der å være redd for at det skal være noe annet, gjør det du kan -så får du heller for sikkerhetsskyld få sjekket andre årsaker til magevondt når legekontoret åpner igjen :)

Lykke til!

Skrevet

Uff, jeg mente jo berolige deg, ikke gjøre deg enda mer redd. Jeg tror helt ærlig at dette er noe som kommer til å gå over av seg selv med tiden. Høres ut som slik jenta vår var, og som sakt hun ble bra, tok bare litt lenger tid enn det som er "vanlig". Hun ble bedre når hun var rundt 4 1/2, men ble ikke helt bra før hun var nærmere 6mnd. Sover babyen din godt om natten? Og h*n har ikke feber?

Skrevet

ang det å kutte melkeprod. i mors kost:om du skal prøve det,må du kutte ut ALT (kjøp spesialsmør osv) i 3 uker. Dette fordi melkeprotein henger lenge igjen i din kropp, og barnets tarm må få lege seg. Det var dette jeg gjorde feil på,og derfor vi ikke fant ut at vår var melkeallergiker. Pluss, han hadde vanlig kolikk, slik at han fortsatt hadde vondt i magen selv om jeg kuttet ut melk.

psst: 20 % av barn med kumelksallergi reagerer også på soya. Så jeg drikker rismelk og havremelk.

Skrevet

pst, jeg er uenig i at du bør/trenger prøve nutramigen. ;-)

Selv om jeg bøyer meg i støvet og tar hilsner for Expat klarer jeg ikke forstå at 5 % av spedbarn er laktoseintolerante, da må dette være en samlesekk av de som er sekundært laktoseintolerante for en stund, de som bare mangler litt enzym og de som faktisk mangler enzymet helt.

Altså, det finnes 3 varianter av laktoseintoleranse:

1, barnet mangler enzymet laktase helt fra fødselen av. Dette har jeg lest at er uhyyyyre sjelden.

2, barnet får nedsatt enzymprod. etter en skade på tarmen, eks tarminfeksjon. Dette leger seg selv og er over ila uker

3, i 2-3 års alderen blir en del laktoseintolerante, pga at enzymprodu. naturlig går ned

Også i tillegg, er det uenighet omkring hvorvidt noen spedbarn de første mnd mangler litt enzymprod. og om det er årsaken til kolikk hos noen. En skal da ikke slutte å amme, men bør la være å amme i hytt og gevær, og noen mødre opplever bedring med å pumpe ut litt formelk, slik at barna får mer av den fete bakmelka. Melka blir dermed lenger i tarmen, og fordøyes bedre.

Men: har deres diare? Diare, magesmerter og luft er jo symptomer på lakto.int. Vår hadde 12-15 avføringer til dagen, som var grønnt vann.

Skrevet

Takker for svar, allesammen.

Hun har faktisk hatt diare den siste uka, men kun en stor bleie (grønn, tynnflytende) om dagen. Sine første 11 leveuker hadde hun ikke diare, men magevondt likevel.

april06: Hva mener du med at man bør la være å amme i hytt og gevær? Skal man innføre faste ammetider? Ikke delamme? Er det ikke bra å kombinere MM og MME? Håper du kan presisere.... :-)

Skrevet

PS: Hun har - bank i bordet - sovet fast fra 23 - 06 i en måned nå. Da sover hun rolig og fint....Kan også noen få dager sove lur på 2-3 timer, men det er sjeldent, for som regel er hun urolig og kavete - eller gråter utrøstelig. Det er altså kun et problem på dag-/kveldstid, ikke natta - gudskjelov!

Skrevet

Jenta mi går ikke helt under diagnosen kolikk men har mye luft og vondt i magen. Jeg har også prøvd å kutte ut melkeprodukter, minifomdråper, ammete osv, men hun ble ikke roligere før jeg fikk et tips om å drikke flytende sviske-barnemat. Nå drikker jeg ett glass om dagen og hun har vært helt rolig i 3 dager og vi er som helt nye mennesker etter litt søvn:) Er jo verdt et forsøk...

Skrevet

Har du passet på å bruke minifom hver dag over en periode, legen sa til meg at det var viktig for å få full effekt. Det har hjulpet begge mine med sånn "kvelds-kolikk".

Har du prøvd å gi barnet amme-te som inneholder fennikel? Jeg drakk tre kopper om dagen, og hvis han fikk vondt ga jeg han 3 t skjeer med lunken te og det hjalp også.

I tillegg har han vært helt avhengig av å rape etter hver mat. Løft henne opp i lufta og tipp henne litt fram og tilbake, og hold henne opp på skulderen og stryk på ryggen helt til rapen kommer.

Skrevet

Prøv Nutramigen. Jeg har bare en ting å si, laktoseintolleranse. Min gutt fikk denne diagnosen da han var 8 uker. Etter vi skiftet fra mm til Nutramigen etter råd fra barnelege på Haukeland ble han heeeelt bra. Han sa at dette som oftes var forbigående og at vi skulle introdusere mm igjen etter 14 dager. Desverre gikk ikke det her, han ble like dårlig så vi har fortsatt med Nutramigen. Skal prøve med melkeprodukter når han runder året.

Lykke til!

Skrevet

Ja, april 06, delvis enig med du, tenker altså på kategori 2... Da ser man jo nesten umiddelbar virkning med Nutramigen. En flaske/tutekopp, og det bør være en åpenbar forskjell? Og kan da begynne med enzymer i mm (pumpe, la mm stå med enzymer over natt, gi på flaske) og slikt. Eller ikke amme hver time... Forresten, 3mnd gjelder fra termindatoen. Prematurmammavenninna mi hadde 4mnd med kolikk...

Har du forsøkt bæresele?

Skrevet

Hadde akkurat skrevet et langt innlegg og så slettet minsten det her, usj. Jaja, blir i korthet da.

Jeg mente for all del ikke at du ikke kan prøve nutramigen, jeg tror bare ikke at det er nødvendig. Siden barnet og har fått diare nå er det jo sannsynlig at det er laktoseintolerant. Men, som sagt er medfødt laktoseintolerant ekstremt uvanlig, og da ville jo barnet hatt laktoseintoleranse helt fra fødselen av, med diare, vekttap og ekstrem sykdom. Dette er jo tydeligvis noe som har blitt verre, og ergo indikerer jo det sekundær laktoseintoleranse som følge av en skade på tarm. Det kan være som følger av noe du spiser, eks melkeprod. eller at barnet har hatt tarmsykdom. Noen som har hatt omgangssyke eller diare i familien?

Barnet vårt ble bedre etter at jeg kuttet egg, melk og soya i min diett, jeg kuttet egg og melk siden det er vanlige allergi matvarer, og soya siden mange melkeallergikere reagerer på det. Men det er kanskje i overkant av hva en trenger. Har bare ikke orket enda å finne ut om han tåler egg og soya;-) Som sagt forsvant diareen etter en uke, men tarmen kan bruke så lenge som tre uker på å bedre seg. Jeg prøvde å fullamme på tross av laktoseintoleransen etter at vi hadde fått påvist at han sannsynligvis hadde melkeallergi og laktoseintoleranse. Men han gikk ned i vekt og jeg ble da beordret av overlegen på gastro på Haukeland om å gi nutramigen i 5 dager. Mange får sikkert det fint til, men for oss ble det et sant mareritt. Tassen nektet flasken, og gråt sårt over at han ikke fikk pupp, det som var hans store trøst oppi alt det vonde. Helt grusomt. JEg angrer i ettertid, ettersom jeg nå har lært at det ikke var nødvendig. Mange kommer over de vonde dagene som tarmen trenger på å lege seg med å pumpe ut formelka og gi bakmelka. Jeg er overbevist om at vår og reagerte på nutramigenen, ettersom den også er basert på kumelk klarer de ikke spalte absolutt alle melkeproteinene, og ergo er det noen antigener igjen som hypoallergiske kan reagere på. Etter 2,5 døgn med stress og intenst søk på nettet fant jeg Kerutabs, som er laktase på tablettform. Jeg moste de og gav han før amming, og begynte derfor å fullamme igjen da. Overlegen gikk med på det. Jeg vil ikke komme med noen anbefaling allikevel, ettersom det var noe jeg fant på helt av meg selv, tablettene er ikke tilpasset spedbarn. Men det er ingen bivirkninger registrert på de, og vi så heller ingenting hos minsten. Etter en uke med de trappet jeg ned og fullammet som vanlig videre.

Laktoseintoleranse er vondt for barna, men som sagt forbigående i de aller, aller fleste tilfeller, og selv om vondt, så ufarlig. I ettertid har jeg sett at det på grunn av magevondtene hans ble amming i hytt og pine som jeg frarådet deg. Han skrek og jeg kom med puppen, han diet et minutt og kastet seg bort, og så ammet vi igjen på neste hylings noen minutter etter. Ergo fikk han masse formelk med mye laktose og lite fett, noe som bare har gjort det verre. Derfor sa jeg sjeldnere måltider. Ang det, se ref. 1 fra kellymom.

Som sagt, du gjør jo helt som dere vil, og om nutramigen er løsen er jo det glimrende det. Åh, nå ble det så mye rot i hue mitt at jeg ikke husker hva jeg skulle si, men mente bare at om du finner den bakenforliggende årsaken til laktoseintoleransen (hvis det er det barnet har) og får bukt med det, vil barnets tarm lege seg ila en til noen uker, og dere kan amme videre. Og med mindre barnet går ned i vekt, er det mange leger som stiller seg uforstående og kritiske til at andre leger så lett anbefaler nutramigen i den perioden tarmen trenger for å lege seg, ettersom det å gi det en periode kan skape store problemer med amming videre, i form av mindre melk, puppenekt osv.

Tynntarmen, hvor primærproblemet sitter vil lege seg like fort om en gir mme som mm, laktoseintoleransen skaper kun problemer i tykktarmen. Faktisk, så lenge mm blir fri for det allergenet som skaper problemet, er det vist at mm bidrar til rask heling ved skade.

Ref 1:

Colic in the Breastfed Baby

Handout #2 Colic in the breastfed baby. Revised January 2005

Written by Jack Newman MD, FRCPC. © 2005

Feeding Both Breasts at Each Feeding

Overactive Letdown Reflex

Foreign Proteins in the mother's milk

Colic is one of the mysteries of nature. Nobody knows what it really is, but everyone has an opinion. In the typical situation, the baby starts to have crying periods about two to three weeks after birth. These occur mainly in the evening, and finally stop when the baby is about three months of age (occasionally older). When the baby cries, he is often inconsolable, though if he is walked, rocked or taken for a drive, he may settle temporarily. For a baby to be called colicky, it is necessary that he be gaining weight well and be otherwise healthy.

The notion of colic has been extended to include almost any fussiness or crying in the baby, and this may be valid since we do not really know what colic is. There is no treatment for colic, though many medications and behaviour strategies have been tried, without any proven benefit. It is admitted that everyone knows someone whose baby was cured of colic by a particular treatment. It is also admitted that almost every treatment seems to work—for a short time, anyhow.

The Breastfeeding Baby with Colic

Aside from the colic that any baby may have, there are three known situations in the breastfed baby that may result in fussiness or colic. Once again, it is assumed that the baby is gaining adequately and that the baby is healthy.

Feeding Both Breasts at Each Feeding

Human milk changes during a feeding. One of the ways in which it changes is that the amount of fat increases as the baby drains more milk from the breast. If the mother automatically switches the baby from one breast to the other during the feed, before the baby has “finished” the first side, the baby may get a relatively low amount of fat during the feeding. This may result in the baby getting fewer calories, and thus feeding more frequently. If the baby takes in a lot of milk (to make up for the reduced concentration of calories), he may spit up. Because of the relatively low fat content of the milk, the stomach empties quickly, and a large load of milk sugar (lactose) arrives in the intestine all at once. The protein which digests the sugar (lactase) may not be able to handle so much milk sugar at one time and the baby will have the symptoms of lactose intolerance—crying, gas, explosive, watery, green bowel movements. This may occur even during the feeding. These babies are not lactose intolerant. They have problems with lactose because of the sort of information women get about breastfeeding. This is not a reason to switch to lactose free formula.

Do not time feedings. Mothers all over the world have breastfed babies successfully without being able to tell time. Breastfeeding problems are greatest in societies where everyone has a watch and least where no one has a watch.

The mother should feed the baby on one breast, as long as the baby actually gets milk from the breast (see videos at www.thebirthden.com/Newman.html) until the baby comes off himself, or is asleep at the breast. If the baby feeds for a short time only, the mother can compress the breast (handout #15 Breast Compression) to keep the baby feeding, not just sucking. Please note that a baby may be on the breast for two hours, but may actually feed for only a few minutes. In that case the milk taken by the baby may still be relatively low in fat. This is the rationale for compressing the breast. If, after "finishing" on the first side, the baby still wants to feed, offer the other side. Do not prevent the baby from taking the other side if he is still hungry.

The next feeding, the mother should start the baby on the other breast in the same way.

The mother's body will adjust quickly to the new method, and she will not become engorged or lop sided.

Just as there should be no “rule” for feeding both breasts at each feeding, there should be no rule for one breast per feeding. Let the baby finish on one breast (use compression to keep him feeding longer) but if he wants more, then offer the other side.

In some cases, it may be helpful to feed the baby two or more feedings on one side before switching over to the other side for two or more feedings.

This problem is made worse if the baby is not well latched on to the breast. A good latch is the key to easy breastfeeding.

Overactive Letdown Reflex

A baby who gets too much milk too quickly, may become very fussy, very irritable at the breast and may be considered “colicky”. Typically, the baby is gaining very well. Typically, also, the baby starts nursing, and after a few seconds or minutes, starts to cough, choke or struggle at the breast. He may come off, and often, the mother's milk will spray. After this, the baby frequently returns to the breast, but may be fussy and repeat the performance. He may be unhappy with the rapid flow, and impatient when the flow slows. This can be a very trying time for everyone. On rare occasions, a baby may even start refusing to take the breast after several weeks, typically around three months of age.

If you have not already done so, try feeding the baby one breast per feed. In some situations, feeding even two or three feedings on one breast before changing to the other breast may be helpful. If you experience engorgement on the unused breast, express just enough to feel comfortable.

Feed the baby before he is ravenous. Do not hold off the feeding by giving water (a breastfed baby does not need water even in very hot weather) or a pacifier. A ravenous baby will “attack” the breast and may cause a very active letdown reflex. Feed the baby as soon as he shows any sign of hunger. If he is still half asleep, all the better.

Feed the baby in a calm, relaxed atmosphere, if possible. Loud music, bright lights are not conducive to a good feeding.

Lying down to nurse sometimes works very well. If lying sideways to feed does not help, try lying flat, or almost flat, on your back with the baby lying on top of you to nurse. Gravity helps decrease the flow rate.

If you have time, express some milk (an ounce or so) before you feed the baby. Not the first thing to try.

The baby may dislike the rapid flow, but also become fussy when the flow slows too much. If you think the baby is fussy because the flow is too slow, it will help to compress the breast to keep up the flow (handout #15 Breast Compression).

This problem is made worse if the baby is not well latched on to the breast. A good latch is the key to easy breastfeeding.

On occasion giving the baby commercial lactase (the enzyme that metabolizes lactose), 2-4 drops before each feeding, relieves the symptoms. It is available without prescription, but fairly expensive, and works only occasionally.

A nipple shield may help, but use this only if nothing else has helped and only if you have got good help without any relief. This is a second last resort.

As a last resort, rather than switching to formula, give the baby your expressed milk by bottle.

Foreign Proteins in the mother's milk

Sometimes, proteins present in the mother's diet may appear in her milk and may affect the baby. The most common of these is cow's milk protein. Other proteins have also been shown to be excreted into some mothers' milk. The fact that these proteins and other substances appear in the mother's milk is not usually a bad thing. Indeed, it is usually good, helping to desensitize your baby to these proteins. Ask about this if you have any questions.

Thus, in the treatment of the colicky breastfed baby, one step would be for the mother to stop taking dairy products or other foods, but only one type of food at a time. Dairy products include milk, cheese, yoghurt, ice cream and anything else that may contain milk. When the milk protein has been changed (denatured), as in cooking for example, there should be no problem. Ask if you have any questions.

If eliminating certain foods from the mother’s diet does not work, the mother can take pancreatic enzymes, starting with 1 capsule at each meal, to break down proteins in her intestines so that they cannot be absorbed into her body and appear in the milk.

Please note: Intolerance to milk protein has nothing to do with lactose intolerance, a completely different issue. Also, a mother who is lactose intolerant herself should also still breastfeed her baby.

Suggested Method:

The mother should eliminate all milk products for 7-10 days.

If there has been no change, the mother can reintroduce milk products.

If there has been a change for the better, the mother can then slowly reintroduce milk products into her diet, if these are normally part of her diet. (There is no need to drink milk in order to make milk). Some babies tolerate absolutely no milk products in the mother's diet. Most tolerate some. The mother will learn what amount of dairy products she can take without the baby reacting.

d. If there is concern about your calcium intake, calcium can be obtained without taking dairy products. But, 7-10 days off milk products will not cause any nutritional problems. Actually, evidence suggests that breastfeeding may protect the woman against the development of osteoporosis even if she does not take extra calcium. The baby will get all he needs.

e. The mother should be careful about eliminating too many things from her diet. Everyone will know someone whose baby got better when the mother stopped broccoli, beef, bananas, bread, etc. The mother may find that she is eating white rice only. Our diets are too complex to be sure exactly what, if anything, is affecting the baby.

Be patient, the problem usually gets better no matter what. Formula is not the answer, but, because of the more regular flow, some babies do improve on it. But formula is not breastmilk. In fact, the baby would also improve on breastmilk from the bottle because of the regularity of the flow. Even if nothing works, time usually helps. The days and nights may seem eternal, but the weeks will fly by.

ref 2:

A baby with diarrhea should not breastfeed.

Not true! The best treatment for a gut infection (gastroenteritis) is breastfeeding. Furthermore, it is very unusual for the baby to require fluids other than breastmilk. If lactose intolerance is a problem, the baby can receive lactase drops, available without prescription, just before or after the feeding, but this is rarely necessary in breastfeeding babies. Get information on its use from the clinic. In any case, lactose intolerance due to gastroenteritis will disappear with time. Lactose free formula is not better than breastfeeding. Breastfeeding is better than any formula.

Se også :

http://www.kellymom.com/babyconcerns/food-sensitivity.html#lactose

Skrevet

Varer til 3 mdr ja, tror expat mente at "klimaks" er rundt 6 uker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...