nybakt_mamma Skrevet 3. februar 2007 #1 Skrevet 3. februar 2007 heheh hørtes ut som ett smart spørsmål. Men når jeg tenker tøybleier så tenker jeg "æsj" ser for meg en hel del masse arbeid. hva er det man trenger hvis man skal gå for tøybleier?? er det ei bomull/ullbukse og rispapir ?? Tar i mot alle meninger og råd. Hilsen 1.gangs mamma:)
ukjent Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Jeg fikk startpakke med brettebleier fra Nøstebarn i gave da gutten min ble født. Bestemte meg for å gi tøybleiene en sjanse, men trodde også at det kom til å bli kjempetungvindt. Nå er gutten 7mnd og bruker fortsatt tøybleier, riktignok i kombinasjon med engangsbleier av og til. Jeg er overrasket over hvor enkelt det faktisk er å bruke tøybleier! Slik gjør jeg det: 1. Skyller bleiene i vasken før jeg putter dem oppi 2 bøtter med lokk. Husk at avf fra barn som fullammes er helt ren. Det er først nå vi har begynt med rispapir( det hives i do etter bruk, slik unngår du bæsjelukt på badet som det ofte blir av engangsbleier) 2. Bleiene vaskes på 60 grader, derfor kan du vaske annet tøy i tillegg. 3. Bleiene henges til tørk og brettes(se nostebarn.no eller tettinntil.no) 4. Ullbukser kan du strikke selv eller kjøpe.Min erfaring er at tøybleiene er like tette som engangsbleier. Det er også billigere med tøybleier,jeg mener jeg sparer masse på det. Tøybleier er ikke bare best for miljøet,men også for barnet. Hvis du noen gang har luktet på en våt engangsbleier, skjønner du hvorfor.Barn som bruker tøybleier blir mindre såre fordi de får luft. Det er viktig særlig for gutter pga tempratur i pungen.
nybakt_mamma Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2007 takk for svaret:) hvor mange tøybleier trenger man da?? og når begynner man med rispapir? legger du bleiene i bløt i bare rent vann eller med vaskemiddel?? og når skal man bruke ullbukser? det ble mange spørsmål på en gang det:)=
Trillian Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 24 bleier er et godt utgangspunkt. Det varierer fra barn til barn hor ofte man skifter - uavhengig av om man har tøy-eller papirbleier. Vi har stort sett 4 skift i døgnet, noe som vil si at med 24 brettebleier og noen få formsydde, så vasker vi en gang i uka. Man begynner vanligvis med rispapir når barnet får fast avføring - altså når de begynner å spise fast føde. Vi bruker ikke å legge bleiene i bløt. Vi har to vanlige vaskebøtter med lokk stående under stellebordet, som vi legger bleiene oppi. Nederst i bøttene legger jeg en vanlig vaskeklut som jeg drypper noen dråper lavendelolje på. Man kan også legge bleiene i kaldt vann med en dæsj eddik i, men jeg synes det ble unødvendig mye søl. Man bruker ullbukser som sperrelag utenpå en bomullsbleie. Man må alltid ha et sperrelag utenpå bleier, med mindre bleiene er AIO (all in one). Da er de som regel formsydde med et lag polyesterstoff (PUL) utenpå. Man kan også velge å bruke bleiebukser laget av PUL, det er masse forskjellig å velge imellom. Vi har absolutt best erfaring med ullbukser - synes de regulerer både temperatur og fuktighet best. Lykke til!
ukjent Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Tror det er ca 24 brettebleier. Du finner det på nostebarn.no. Jeg begynte med rispapir da gutten min begynte med grøt. Avf til fullammete barn er helt ren og luktfri. Skyller bleiene i vasken før de havner i bøtta. Det er helt ok syns jeg, som sagt når barnet fullammes er det ingen lukt. Når du ikke fullammer har du rispapiret som hindrer mye avf direkte på bleien. Ullbukser bruker du hele tiden dvs innerst brettebleie, så brillebukse(slags truse) også ullbukse uten på alt. Sjekk ut nostebarn.no og tettinntil for mer info
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 Tøybleier er mye mer enn brettebleier og ullbukser. Vi bruker mest formsydde og lommebleier. Til de minste er brettebleier flotte, men etterhvert er formsydde lettere å få på aktive små krabater. Kenguruloftet.no har mye informasjon om tøybleier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå