Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden ikke noen jobb som er fast og kan registrere meg som dagpengemottaker. Vist jeg skulle bli gravid mens jeg mottar dagpenger, kan jeg bare ta ut 3 uker før og 6 uker etter fødsel og la far overta hele min permisjon og selv melde meg som arbeidsøker igjen? Regner jo da med at jeg må evnt ta de jobbene jeg skulle bli tilbudt, men kan jeg gjøre dette? Er i så fall snakk om 100% lønn på han.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8073904-hjelp-g%C3%A5r-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker? Stiller meg jo som arbeidsøkende og er villig til og ta alle jobber som er mulig når de 6 ukene er gått som jeg må ta av min permisjon. Dessuten er jo dagpenger med og telle på grunnlag som fødselspenger. Syns dette høres litt rart ut, er jo ikke min feil at jeg ikke har noen jobb når barnet evnt er født??

Du kan jo lese loven selv.

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon.

Går ut i arbeid tror jeg betyr å ha inntekt, som i feks dagpenger. Er hvertfall det nav sa til meg. SÅ lenge dere har opptjent dere rettigheter til fødselspenger kan den ene fint gå på dagpenger. Jeg må over på dagpenger når permen min er ferdig og far skal ha sine seks uker. Men ring eller mail nav for sikkerhets skyld, var sånn jeg fikk vite det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...