Gå til innhold

blod i avføring, noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten vår har hatt det i 3 mnd. prøver ut med tanke på melkeintoleranse og vært borte fra melkeprod siden 20 des. han ble fullammet til 6 mnd, og ikke fått i seg noe melk eller mme ( noen kan reagere på protein i mme og blø). testet for meckels divertikkel, prikktest som var negativ på alt. på tross av at kostholdet mitt er helt uten melkeprod hadde han positiv hemofec den 1 feb. altså viste enda blod i avføringen. planen er coloskopi nå i feb, men dersom hemofec blir neg så konkluderes det med melkeintoleranse. men legen vet ikke om den siste testen, men syntes det va merkelig han enda blødde 10 jan dersom det var melkeintoleranse...gutten vår er nå litt over 8 mnd. noen med lignende erfaringer? ellers så har han mye luft, men gråter aldri pga smerter. har endel avføringsbleier, men ammer mye og spiser 2 skiver og middag i løpet av dagen og 1 frukt.

Fortsetter under...

Skrevet

vår hadde blod i avføringen da han var 4,5 mnd. Han hadde mye magesmerter, og til slutt fikk vi han undersøkt på Haukeland. Rektalendoskopi viste sår i tykktarm, og han hadde positiv clinitest (laktoseintoleranse). Konklusjonen var kumelksallergi, gjennom min melk (han var fullammet, men fikk dessverre 10 ml mme på barsel av ei jordmor (angret bittert på det i ettertid;-/ )).Jeg hadde prøvd å kutte ut melkeprod. mange ganger tidligere uten at han ble bedre, men ikke konsekvent nok (spiste smør o.l) ser jeg i ettertid. Vanlig kolikk kamuflerte nok og mens jeg kuttet ut, og allergien bygde seg opp og ble verre og verre.

Men til det du spør om: tassen vår ble kvitt symptomene på veldige magesmerter ca en uke etter at jeg kuttet melk, og de hyppige, grønne avføringsbleiene med diare forsvant også da. Hos oss betyr det at tarmlesjonen i tynntarmen bedret seg, laktaseproduksjonen økte igjen, og tykktarmen fikk det da bedre igjen. Altså, han var jo laktoseintolerant kun en periode, som følge av skaden på tynntarmen pga melkeallergien. Laktoseintoleransen var årsaken til diareen, og mye luft.

Jeg kaster ut et forslag uten særlig mye støtte enn mitt eget resonement her, om at barnet deres enda kan være laktoseintolerant selv om du kuttet kumelk. Dette vil være vanskelig å teste, siden du ammer. Og, det er mest sannsynlig forbigående og ufarlig. Men hvorvidt blodet kan skyldes det er jeg høyst usikker på, men laktoseintoleranse vil irritere tykktarmen og kan derfor gi sår, muligens også med blødninger. Vedvarende tynntarmsbetennelse etter provokasjonen med kumelk er jo også en liten mulighet, men det er vel særdeles usannsynlig.

Hm, ble litt synsing her fra min siden.

Skrevet

hei!

Tusen takk for svar. Har ikke hørt om noen med lignende erfaringer. Jeg og kuttet ut melk rett etter fødselen fordi følte han hadde magesmerter uten å gråte. sov dårlig, best i mageleie på brystet mitt og våknet hyppig om natta av avføring og gulping og luft. Men jeg brukte melkeprodukt ellers. Så kanskje dersom det er melkeintoleranse så har det resultert i laktoseintoleranse og.. Skal ta coloskopi nå i februar så får smøre meg med litt tålmodighet;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...