Gå til innhold

Hvordan slutte å amme en "puppegal" gutt på snart to år??

Anbefalte innlegg

Gutten min er to år i slutten av april. Begynner virkelig å bli på høy tid å gi seg med ammingen nå... Når de er to år er jo immunforsvaret fullt utviklet og melken har ikke den store nytten lenger.

Har sagt maks to år, men gjerne før. Ser ut til at det blir to år på håret.

Mathias Emil elsker melken sin og nå når han har vært syk og ikke spist har an fått maaaange ganger i døgnet. Nå jobber vi med å få det til kun morgen og kveld igjen. Men det er litt av en kamp! Hin dagen hylte han og dro i meg i halvannen time, han ga seg ikke før jeg gikk ut for andre gang...

Hvordan skal det gå å slutte helt?? Noen tips??

Vi skal på hyttetur uten han i slutten av mars, tenkte kanskje det var lurt å ta det da. Da har han jo ikke fått på to dager.

Hvor mye bør jeg trappe ned før vi reiser tro??

Trenger virkelig hjelp her, begynner å bli slitsomt med alt maset om melk i tide og utide!!!

Fortsetter under...

Hei!

Tror nok du må kutte tvert og regne med hyling den første uken eller så. Men så går det over, du har gjort en kjempejobb med å amme han så lenge, men han klarer seg fint uten.

De fleste unger nekter å spise når de er syke,men overlever for det, selv de som ikke får morsmelk:-)

En ide er å fortelle han at puppen er ødelagt eller slutter å virke, dersom han forstår litt da? Tror nok det enkleste er å slutte tvert med en så stor gutt, lykke til:)

Først må jeg si hvor jeg beundrer folk som ammer så lenge! Det er litt av en innsats du har lagt ned for sønnen din. :)

Jeg tenker som så et det er greit å slutte på en mest mulig skånsom måte, og for meg betyr det at å miste puppen er gale nok, om han ikke skal "miste" mamma på samme tid ved at du bare plutselig er bortreist. Derfor tror jeg at jeg hadde prøvd å trappe ned/slutte før dere reiser bort på hyttetur.

Jeg personlig har ikke så veldig sans for å lure barn med at puppen er tom eller noe slikt, og i hvert fall ikke a skremme de vekk fra puppen som har vært kilden til trygghet og kos i snart to år ved å smøre på sennep eller andre "kjerringråd"!

Fordelen ligger gjerne i alderen hans, at det går an å forklare litt, å forberede ham på at snart blir det slutt på ammestundene, og i å finne en alternativ form for kos og nærhet?

Jeg vet ikke om du er innom noen andre nettfora, men jeg er en del på ringblomst.no og der er det flere som har erfaring med langtidsamming, og sannsynligvis også noen gamle tråder om avvenning av litt større barn - verdt å kikke der, kanskje?

Lykke til!

Tipset som jeg har hørt fra ammehjelpen er å gå og kjøpe en fin kopp til ham og fortelle ham at han har vært så flink og drukket opp ALL melken til mamma, det er HELT tomt. Og nå har han fått en fin kopp istedenfor. Og er du sammen med ham så ha på sportsbh eller noe slikt (det er fint til å binde opp uannsett) slik at han ikke kommer til. Salvie og peppermynte reduserer også melken.

Du får trappe ned nok til at du ikke får trøbbel på hytteturen...

Annonse

Så flink du har vært til å amme! Han ser jo ut til å virkelig sette pris på hva han får også.

Ei jeg er i slekta måtte til slutt sette plaster over brystvorta og fortelle gutten at puppen var syk og kunne ikke gi ham noe melk. Han kikka etter ganske lenge, men fikk bare til svar puppen fortsatt var syk og at han måtte drikke av vanlaig kopp. Til slutt sluttet han å spørre og glemte det hele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...