Gå til innhold

Makan til sløsing!


Moniken, mamma til 3

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gått gjennom klærne til lillegutt, og jeg blir kvalm av å se på alle klærne jeg har fått i gave som jeg aldri kommer til å bruke. Har sikker 10 sett med genser (ikke body), bukse og hettejakke i str. 56 eller 62. De er søte nok, de. Men det er jo ufattelig lite praktisk å bruke genser og bukse isteden for body og strømpebukse/sparkebukse. Og don't get me started on hettejakker ;). Noe så upraktisk...

Dessuten; bomullsbodyer med kort arm i januar? Og stive olabukser som er umulige å få på og som har harde glidelåser? Og sist, men ikke mins; sko??? Ask har nemlig nesten flere par sko enn mammaen sin. Veldig morsomt med Vans og Adidas til smårollinger, altså. Men hva skal en 8 uker gammel tass med sko?? Jeg bare spør.

 

Høres veldig sint og utakknemlig ut her, og det er ikke meningen. Vet jo at alle som har gitt oss gaver gjør det i beste mening. Jeg har sikkert gitt sånne upraktiske babygaver selv tidligere. Men nå skulle jeg ønske at jeg visste alt jeg vet nå da vi åpnet presanger på julaften sånn at jeg IKKE hadde tatt av merkelappene. På den måten kunne jeg jo ha byttet til noe litt mer brukbart. Det skal jeg hvertfall gjøre neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nesten utelukkende brukt ulltøy nå på vinterstid, synes det er så deilig. Så alle bomullsgaver i str. 62 som de fleste har kommet med, har jeg enten byttet eller så ligger de ubrukt. Sløsing, ja... Nesten bedre med gavekort, spør du meg. Og jeg er kjempetakknemlig for all oppmerksomheten rundt småen, det har vært nesten overveldende, det er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her! massevis av hettejakker. idiotisk å i det hele tatt lage det til småttisser!!!

jeg skulle ønske noen kunne fortelle meg hvordan det er mulig å sende tøy til barnehjem i russland. har lagt noen innlegg på forskjellige forum her og der men ikke fått noen svar. det er sikkert mange som sitter på masse tøy de ikke vil spare på. tøy de kanskje har arvet selv. jeg har ihvertfall massevis. vil heller gi det til noen som trenger enn å selge det på finn.

så er det noen som vet?? let me know!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god idé! Jeg vil også gjerne sende klær til barnehjem i Russland e.l.

Skal søke litt, også gi beskjed hvis jeg finner ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at man får ufattelig mye klær som aldri blir brukt. Det som er rart er at faktisk folk som selv har barn gir sånne gaver som hettegensre + alt mulig annet dilldall klær. Heretter kommer jeg kun til å gi nyttige gaver når andre får barn. Ville mye heller ha fått ullbodyer og ullstrømpebukser. Det er det vi bruker her...så mye som kommer til å bli ubrukt.

Jeg tenkte jeg skulle gi klærne som er for små til Fretex jeg... de selger det jo videre til en veldig symbolsk sum. Vet det er mange her i Norge også som har veldig dårlig råd... og veldig mye av klære jeg har ser helt ubrukt ut...de er jo nesten det også for mange er bare brukt en til to ganger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører til januar jeg, men på denne tråden må jeg bare slenge meg på. Er helt enig med dere at det er irriterende med hettegensere osv, men det som har irritert meg mest er sånne "søte" sparkebukser der babyen ser ut som en bjørn eller kanin o.l. dvs at de har ører på hetta og HALE i rompa. Denne må jo være ekstremt ubehagelig å ligge på når du får den midt i ryggen ? Har også fått dette av en som har tre barn fra før....har lagt alle bort, brukt den ene bare en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEg har også mottatt masse søte og upraktise klær i gaver...

Jeg byttet det jeg så at jeg ikke om til å bruke, som ola kjoler (jeg kommer ikke til å bruke jeans på min baby), hettegensere, bukser uten "sokker".. osv. Har følt meg ganske utakksom som har byttet nesten alt jeg har fått, men etter å ha lest dette så føler jeg meg litt bedre.

Man vet jo best selv hvordan man vil kle sitt barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enige med dere alle sammen.

Da jeg i tillegg har en del arveklær fra søsken som er som nytt, var jeg og byttet alle småklærne vi fikk i gave denne gangen til større str, det er jo de som blir slitt og flekkete.

 

Når det gjelder å kvitte seg med klærne er det jo kjekt om man har noen som kan arve.

 

Tok storoppryddning i klær her før jul og sente vekk mange kasser til Estlandsinnsamling - Voksenklær, mengder av jenteklær fra 0-6 år ++, samt at da hadde noen venner fått en del klær til sine barn.

 

Det norske overflodssamfunnet med kjøp og kast er jo helt kvalmt.

 

Skjønner egentlig ikke gavekjøperne heller jeg da...

Jobber selv i foretning som selger barneklær og prøver å heinte frampå om at det kan være litt lurt å kjøpe klærne litt store og praktiske når man skal kjøpe babygaver- hvis det da ikker er spseielle ønsker. Det vise seg faktisk at de fleste ikke tenker over det, må bare e\ha en gave til den og den babyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg! Jeg har pakket vekk et tonn med klær som nesten ikke er brukt, og nå er de for små.

Jeg og hater hetter på gensre eller jakker eller "dresser". Blir bare en klump i nakken. Dessuten har jeg fått så mye bodyer.. kommer aldri til å klare å bruke det.

Liker heller ikke bukser med fot i. Har opplevd at det er for trangt til å få foten til poden ned i foten på bukesen, hvis du skjønner.

Harde dongeri er også helt meningsløst.

 

Jeg er heller ikke så glad i todelte drakter... må bare trekke ned genseren hele tiden.

 

Sko har jeg ikke fått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...