Gå til innhold

føde normalt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

leste at når man er overvektig kan det være vanskelig å føde normalt,og man ender opp å må ta keisersnitt..noen som har barn fra før, som kan dele erfaringene sine??blir litt bekymra når jeg leser slike ting...vill jo helst ha en vanlig ukomplisert fødsel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 110 kg da jeg fødte normalt uten noe smertelindring.

Det som kan bli tungt er hvis du er veldig utrent og blir for sliten til å presse om fødselen varer veldig lenge.

Skrevet

Har hørt det jeg og, men har ikke hatt noen komplikasjoner jeg. Ikke under svskap, og ikke under fødselen. Kanskje påtide å spørre legen hva som egentlig er så mye værre under fødselen, som overvektig enn som normalvektig.. utover det at jeg ikke vil be noen løfte meg selvfølgelig ;)

Skrevet

Huff og huff. Ikke rart at man blir litt engstelig når man leser sånne ting.

Jeg hadde en startvekt på 118 kg da jeg ble gravid. Jeg er forøvrig 174 høy. Da jeg var høygravid veide jeg 127 kg, og fødselen min gikk helt fint.

Det begynnte med rier på tirsdag, det var absolutt ikke etter boka, det var bare veldig slitsomt, for jeg fikk ikke sove. Babyen kom først på Lørdag, altså 4 dager senere. Alt var helt normalt og ukomplisert. Jeg kom inn, og hadde 8 cm åpning, så det var vel på stuegulvet hjemme jeg hadde åpninsriene. Jeg fødte i knestående i fødesenga, og vannet gikk 5-10 minutter før babyen kom ut. Jeg hadde vel 8-10 pressrier, så var babyen ute. Jeg ønska meg epedural, men det fikk jeg aldri, fordi anestesilegen var for treg, han kom når babyen var kommet ut. Jeg tror jeg var en av de sprekeste på fødeavd. nettop fordi jeg ikke fikk noe smertestillende. 2 stikkpiller var alt jeg fikk av smertelindring. Jeg sydde noen sting etterpå, men det er noe de fleste må.

Jordmor påstår at jeg hadde en lett fødsel....

Det er jo ikke å stikke under en stol at det ikke er sunnt å være tung, men jeg tror at det er mye skremselspropaganda ute og går. Så ikke bekymre deg, alt går fint...

Masse lykke til!

Skrevet

åå...nå ble jeg glad,tusen takk for oppmuntrende ord;) og lykke til videre til deg også;)

Skrevet

Herregud! Jeg blir så irritert når jeg leser sånt som dette!(Ikke på deg, altså!) Jeg var 136 kg da jeg ble gravid med min første, la på meg 8 kg, hadde et nesten problemfritt svangerskap (litt bekkenløsning, men hva så). Jordmødre og leger var tydelig overrasket fordi jeg ikke hadde høyt blodtrykk, sukker i urinen o.l. Fødselen gikk kjempegreit, jordmor sa at "dette kan du" og "neste gang må du komme fort til sykehuset, for dette gikk jo kjempegreit". Brukte ikke annen smertelindring enn varmt vann under fødselen og lokalbedøvelse under sying.

1. Alle kan teoretisk sett oppleve komplikasjoner i svangerskapet, men selv om sjansen statistisk sett er noe høyere for overvektige, betyr ikke dette at DU vil oppleve noe negativt.

2. Mange gravide "suger" til seg historier om alt mulig som kan gå galt, og det kan av og til virke som om "ingen" har hatt en normal fødsel. De fleste har jo det, men det virker som om enkelte elsker å fortelle sin egen fødselshistorie som mer smertefull og skremmende når de forteller den til en gravid. Vær litt kritisk til det du leser og hører, lytt til de som har noe fornuftig å si, og drit i skremselspropagandaen.

3. Svangerskapet er noe fantastisk som også vi overvektige bør få nyte og glede oss over!

Lykke til videre! Hilsen ei som er "på vei" med nummer to, på tur inn i 3. trimester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...