Gå til innhold

Erfaringer med overleger på Rikshospitalet

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har vært på Rikshospitalet for et par undersøkelser og har opplevd en overlege der som er meget krass, avbryter oss på en ubehagelig måte, og gjør det veldig anstrengende å prate med han. Legen er helt sikkert veldig faglig dyktig, noe som jo er det viktigste, men synes de også skal ha litt sosiale antenner. Har stor forsteåelse for at de har et meget høyt arbeidspress der, men det burde ikke være slik at legene ved sin oppførsel er en ekstra belastning for pasienter som er i en vanskelig situasjon....Er det noen flere som har opplevd dette? (Ønsker selvfølgelig ikke å nevne navn og "henge ut" overlegen, men bare lurer på om flere har opplevd dette)

Fortsetter under...

Har hatt en dårlig erfaring på Ullevål med en lege der, han var rett og slett uforskammet. Neste gang jeg skulle dit nektet jeg å gå til ham og han ble litt satt ut og jeg forklarte at den oppførselen han hadde hatt sist gang jeg var der var helt uakseptabel og at jeg nektet å la meg behandle som et stykke kjøtt. Han ble naturligvis satt ut, men han tok det til seg og siden har det gått bra. Tror de må få en påminning om at det er mennesker de snakker med uansett hvor dårlig tid de har. Klem fra meg.

Jeg har vært mye på rikshopitalet, og møtt flere overleger, den ene som jeg har hatt mest med å gjøre er veldig direkte, han gir deg hverken falske forhåpninger el. På en måte bra, men det kan kanskje bli litt brått og konist.

Jeg skulle avbryte mit svangerskap i 27 uke og hadde STORE problemer med å sove i denne perioden, derfor spurte jeg om jeg kunne få noe å sove på, 2- tre netter til uten søvn ville jeg klare var svaret jeg fikk...

Men ellers så har jeg vendt meg til han og det er han som følger meg opp denne gangen også og som du sier det viktigste er det faglige.. men litt ømtålelig kan man også være :-)

Jeg går til oppfølging på Rikshospitalet, og har vært til forskjellige leger (vet ikke om de er overleger, da). Synes de stort sett har vært veldig greie.

Men, han ene jeg var til i forbindelse med utredning for habituell abort, var veldig knapp og bestemt. Jeg syntes han ga lite info, og følte jeg hadde tusen spørsmål når jeg gikk derifra. Men, dette kan skyldes at det hadde blitt noe problemer med vår time, og vi fikk komme inn mellom noen andre, og at han ikke hadde alle papirene mine fra før av (jeg hadde heldigvis fått tak i kopier på forhånd).

Tror det er viktig å si ifra, dersom man føler seg urettferdig behandlet, slik at man ikke opplever det samme igjen. Jeg har senere vært til en annen lege flere ganger, og han synes jeg er veldig OK å prate med, og han tar seg tid, selv om jeg bare har "huket tak i han i gangen", og ikke hatt time på forhånd. Han sa også at det er viktig at jeg føler meg trygg, og det er bare å ringe ham dersom jeg har noen spørsmål. Så alt i alt er jeg veldig fornøyd med oppfølgingen jeg får på Rikshospitalet!

Hei. Jeg går også til oppfølging på Riksen. Den siste tiden har jeg bare vært til leger og ikke jordmor. Jeg savner jordmor som er opptatt av hvordan jeg har det. Når det gjelder leger er jeg aller mest fornøyd med professoren. Han hadde lest papirene mine på forhånd. Gangen før var jeg til en kvinnelig lege som absolutt ikke hadde peiling på hvorfor jeg skulle få oppfølgeing fra Riksen. Hun trodde det var fordi vi hadde fått et barn med Downs, men det var det ikke siden morkakeprøven viste at vi nå skal få en kromosonfrisk gutt. Årsaken er at jenta vår måtte bli forløst med keisersnitt i uke 27 fordi hun hadde sluttet å vokse. Så vi skal få tett opfølging for å følge tilveksten, sjekke at motkaka ikke svikter igjen og for å sjekke om det er nok fostervann - som det ble lite av i første svangerskap. Min erfaring er at en må følge med uansett. Det er viktig å stille de riktige spørsmålene. Sist var jeg til en annen kvinnelig lege som hadde lest papirene mine på forhånd.

Annonse

Ja, han jobber fremdeles på Riksen. Jeg har bare vært en gang hos han, men er litt i tvil om jeg bør prøve å bytte over til en annen lege der. Er det slik at du vil anbefale meg å gjøre det ut fra din erfaring? Følte du at du ble grundig og forsvarlig medisinsk undersøkt, og fikk tid til å stille spørsmål forrige gang (selvom det var vanskelig å prate med han)?

Kan du si litt mer om det rådet han gav dere- tok han feil medisinsk? Kunne egentlig tenke meg å bytte, men vet ikke noe om de andre legene der, og slik sett vet en jo ikke om det blir til det bedre...Og er redd for å ødelegge forholdet til sykehuset på noen måte ved å være "vanskelig"...Blir glad dersom du kan si litt mer om din erfaring.

Annonse

Vi fikk beskjed om at barnet hadde det "best i mors liv", selvom han sa at dette barnet skal dø, fikk en diagnose av han som han kalte for "Hydrops foetalis", visstnok ikke forenlig med liv ifølge ham. Vi kunne tatt keisersnitt der og da, men dette mente han ikke ville gjøre noen forskjell. Vi fulgte rådet om og vente fordi vi trodde jo at "ekspertisen" på Riksen visste best, Fikk også beskjed om at hvis vi ikke valgte keisersnitt måtte jeg kanskje vente til fødselen startet på vanlig måte etter 40 uker. Jeg gikk og ventet på at barnet skulle dø i en ukes tid før jeg forsto at det var dødt, ble da igangsatt på AHUS, der har de forøvrig verdens skjønneste jordmødre. Vi valgte da alt var over og obdusere barnet vårt og obdusenten fant ingen tegn til "Hydrops foetalis".

Herregud, så forferdelig!!!...jeg har ikke ord...dette må være noe av det værste en kan oppleve, og jeg føler virkelig med deg....Det er jo som du sier, en har ikke noe valg, en må jo bare stole på legenes/ekspertene vurdering i slike situasjoner, det er jo umulig for oss å vurdere hva som er best....

Hvis du orker å svare på flere spørsmål:

Fikk dere noen gang vite hvorfor barnet døde, og fikk dere noen indikasjoner i ettertid på at barnet kunne vært reddet dersom dere hadde tatt keisersnitt? Hva var det legen oppdaget som gjorde at han trodde barnet hadde denne diagnosen? Jeg vet ikke om det er noen trøst, men det kan jo tenkes at selvom han tok feil mht den korrekte diagnosen, at barnet likevel ikke ville overlevd?

Er du nå gravid igjen? Jeg håper det, og at alt går bra denne gangen!

Vi fikk ikke vite hvorfor barnet døde, fordi obdusenten fant jo ingen feil ved barnet vårt, dette gjør jo sitt til at man lurer på om ting ville vært annerledes hvis vi hadde tatt ett keisersnitt, barnet var jo passert de såkalte "magiske" 28 uker, så levedyktig ville det jo vært, men selvfølgelig prematurt (uke 31). Legen mente han så at barnet hadde væskeansamlinger rundt/i vitale organer, som han sa, men dette fant jo ikke obdusenten spor av.

Jeg er dessverre ikke gravid nå, jeg har vært gravid 6 ganger, har 3 barn, har opplevd en SA, dødfødsel og MA mai 06. Er 42 år, og håper fremdeles, selv om man føler at "timeglasset renner veldig fort", siste graviditet kom etter 8 år uten prevensjon.

Er du gravid, og hvor langt har du kommet, har du lyst til og fortelle litt om hvorfor du går til kontroll på Riksen, er litt nysjerrig.

Hei,

Du har virkelig opplevd mye tøft, stakkars....Så godt at du har tre barn, det må jo være en utrolig glede og trøst oppe i det hele!!

Jeg er i begynnelsen av andre trimester og har hatt noen blødninger og komplikasjoner. De skal undersøke barnet nøyere når det har blitt mer utviklet, for de lurte på om alt ikke var helt A4 der inne....vanskelig å gå og vente, men det er bare å smøre seg med tolmodighet....Det er sikkert litt tåpelig av meg, men ettersom jeg skal tilbake til Rikshospitalet har jeg ikke så lyst til å si så mye mer detaljert for å kunne være anonym, ettersom vi har drøftet legen ved navn...håper du forstår...satte imidlertid veldig pris på at du turte å si såpass mye, for det er veldig nyttig å ha hørt en annens erfaring dersom vi kommer til samme lege neste gang. Da vet jeg at flere har opplevd han som krass, og at dersom vi skulle få dårlige nyheter, kan det være lurt å be om en ekstra vurdering fra en annen lege for sikkerhets skyld (dersom det er mulig der, da...det virket som om de hadde et enormt arbeidspress).

Ønsker deg all mulig lykke i fremtiden. Håper du vil få oppleve å bli gravid igjen og at det blir et ukomplisert og godt svangerskap. Lykke til videre!

God klem fra

Lykke til!

Skulle du ønske en "second opinion" kan "Nasjonalt senter for fostermedisin" på St.Olavs i Trondheim anbefales. Jeg har vært der hos Dr.Salvesen i to svangerskap etter at vi mistet barnet vårt. Tok direkte kontakt etter råd fra jordmor, og fikk komme dit for en ekstra sjekk 2 ganger i hvert svangerskap, de er veldig dyktige. Dette ble ihvertfall før dekket (reise for mor og ledsager) av trygdekontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...