Gå til innhold

Tips for potte / dotrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen tips for pottetrening? Bestemor har nå tatt initiativet til at vår 3-åring skal slutte med bleie. Foreløpig så går det så som så med dette.

Er det noen som har noen tips? Vet at en del bruker "klistrelapper" som belønning. Er dette noe dere har kjøpt i leketøysbutikk/bokhandel og bare setter på et ark for hver gang det har gått bra???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere snakket med 3åringen om dette? Er han klar? Det vi gjorde med stedattern min helt i starten var at vi introduserte potta.. Før hvert morgenstell og kveldsstell så tissa hun der en lang tid. Brukte bleie ellers.

Så tok vi av bleia på ettermiddagene etter at vi hadde kommet fra bhg. Det blir fort endel skift for å si det sånn hehe.. Tror det ble 7 skift på en kveld jeg.. Maskinen gikk hele tiden den tiden ja.. Sånn gjorde vi ganske lenge, så at det begynte å gå bra så gikk hun i bhg uten bleie. Men hadde fortsatt bleie på når de var ute i bhg. Tissinga her gikk kjempe bra.

Men å bæsje på potte/do var verre. Der brukte hun over et halv år på at hun skulle gå på do/potte. I starten så tok vi på bleia, så kom det i trusa hele tiden.. Vi prøvde alt å snakke og å overse dette. Ga også klistremerker i en klistremerkebok.. Men greit en periode, så sklei det ut. Så begynte hun i ny bhg. Avd. lederen der hadde hatt det samme "greia" med sønnen sin. Hun holdt seg kjempe lenge kunne gå opptil en uke. Og gråt for det gjorde så vondt når hun skulle bæsje. Så vi kjøpte noe på apoteket som hun drakk og skulle hjelpe til at hun måtte fortere på do.. Det hjalp masse.. Hun fikk det et par ganger i uka.. Og da gikk alt kjempe fint.

Nå får hun det ikke mer, for nå er det ikke vondt lenger.. Tror at hun grudde seg, for at hun viste det skulle være vondt.

Lykke til.. Er litt styr når det holder på.

Skrevet

Jeg tror nok det er viktig med forberedelse, fortelle barnet hva som skal skje. Gutten vår hadde i et par mnd sagt i fra til oss når han tisset i bleien sin, så da gikk vi sammen med ham og satte en dag for når han skulle slutte med bleie. Han skulle slutte: "Torsdag neste uke", fra den dagen vi bestemte det, minnet vi ham på det hver dag, og han var enig siden det var han som hadde bestemt det. Han sluttet først med bleie på dagen, og brukte bleie på natten i ca. en mnd, men den var også tørr, så der brukte vi samme metode for å slutte men bleie på natta. Det er også mulig å få kjøpt en ring som du setter på toaletter, for trening, de er veldig greie, for barnet blir kjent med toalettet tidlig. Jeg tror enkelte barn ikke blir fortrolig med potta (f.eks min datter) men vil heller gå med på å sitte på barneringen på do. Sønnen vår har hatt noen tisse uhell etter han sluttet, men det er sånt som skjer. Man merker fort hvis ungen ikke er klar for å slutte, prat heller med barnet om det, finn ut hvilke tanker han har. Hvis han ikke er helt klar for det, skjer det masse uhell, da er det greiest og vente noen uker, mens man forbereder barnet på at han skal slutte.Det første forsøket til oss gikk som jeg beskrev her, men vi klarte det på andre forsøk!

Lykke til!!

Skrevet

Bestemor har bestemt ja.... det er sikkert godt ment fra bestemor sin side, men hva mener dere foreldrene da? Er dere også enige i at gutten er moden for bleieslutt på dette tidspunktet? Det er jo nemlig forutsetningen for at han kan bli tørr, at han er både fysisk og psykisk moden for å slutte med bleier.

Skrevet

Her mases det om pottetrening fra besteforeldrene...Men han er ikke klar ennå. Vi snakker om det da, og har kjøpt noen truser med brannbil og politibil på som vi prøver å forklare han at han skal begynne med når han begynner på do...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...