LRMG Skrevet 3. februar 2007 #1 Skrevet 3. februar 2007 Hei, Har noen av dere erfaring med Lamaze-metoden eller fødsel på ABC-klinikken på Ullevål? Jeg er frisk og rask, ikke redd for smerte, og har lyst til å føde uten smertestillende og uten å være så veldig "pasient". Krysset ikke av for ABC-fødsel hos jordmor, for jeg er ikke så glad i veldig alternative metoder (har ikke lyst til å føde med røkelse og panfløyter rundt meg . Men nå begynner jeg egenlitg å angre litt. Hører om så mange som er forvirret og redde - og blir sløve og utenfor av epidural. Har noen av dere prøvd Lamaze eller ABC? Synes ikke jeg finner så mye info om det, annet enn fra de som er helfrelst.
stabilo Skrevet 3. februar 2007 #2 Skrevet 3. februar 2007 Nå har ikke jeg forsøkt noen av delene, men jeg skal føde på ABC i juni. ABC er jo ikke en "veldig alternativ" metode da, men det er meningen at man skal føde mest mulig likt hjemme med tryggheten om at man er på sykehuset. Hvis du kjøper nyeste Gravid er det en reportasje fra en fødsel på ABC der.
Gjest Skrevet 3. februar 2007 #3 Skrevet 3. februar 2007 Eg har berre lest litt om Lamaze-metoden og synes det verkar ganske ok. Skal låne boka for å sjå om eg klarer sette meg litt inn i det sjølv. Men du må jo ikkje føde på ABC for å føde naturlig. Ein får jo føde utan smertestillande på alle fødestuer i Noreg så lenge det ikkje er farlig for liv og helse. Så om du øver deg på teknikken heime stiller du svært godt førebudd til ein naturlig fødsel på sjukehuset!
Gjest Skrevet 3. februar 2007 #4 Skrevet 3. februar 2007 Enig med tosofo Har født to jeg, uten noen form for smertestillende eller andre inngripen. På vanlig sykehus med fødeavdeling. Gikk så fint så.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 3. februar 2007 #5 Skrevet 3. februar 2007 Vi bor i USA, og vi kommer til aa melde oss paa kurs snart--enten Lamaze (som gaar over 6 kvelder) eller Bradley metoden (over 12 kvelder.) Skal foede paa Baerum sykehus (vi reiser til Norge i juni) og haaper vel paa at jeg klarer det uten smertestillende--men vil gjerne ha det tilgjengelig i tilfelle. Har en ganske hoey smerteterskel, men det varierer jo veldig fra person til person og foedsel til foedsel. Vurderte ABC klinikken, men bestemte meg vel for at jeg ville ha smertestillende i bakgrunnen dersom det var noedvendig...
Gjest Skrevet 3. februar 2007 #6 Skrevet 3. februar 2007 Bare så det er sagt, så kan man ikke bli sløv og utenfor av epidural. "Hodet" påvirkes ikke, du føler deg ikke dopet eller full eller... Full respekt for at du ser for deg å føde uten smertestillende, men ville bare kommentere "feilinformasjonen" du har blitt fortalt- Lykke til med fødsel!
LRMG Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. februar 2007 Fint å høre! Er i USA nå og var helt tilfeldig på et foredrag om sammenhengen mellom bruk av keisersnitt og forsikringssøksmål (her tar de keisersnitt bare sånn for sikkerhets skyld så de ikke blir saksøkt - landssnittet er på 30%!!!). Hørte også om sykehus der du får satt opp time for å føde (de setter i gang fødselen kunstig), og om hvordan folk blir vrengt over på ryggen og lagt i fothvilkere osv. Veldig glad for at jeg skal føde i Norge... Jeg vet fint lite om hvordan vanlige sykehusfødseler foregår hjemme, men etter å ha lest litt på Lamaze-sider osv. så tror jeg jeg har kommet til følgende konklusjon: - Vil få lov til å bevege meg fritt - Vil kunne bruke ulike stillinger (sittende, stående, på kne osv. + at de har utstyr for det, ikke bare en smal seng.) - Vil få lov til å ha barnet hos med etter fødselen - Kunne puste og pese osv uten at noen synes jeg er en freak - Gjerne ha badekar Godt mulig at jeg kommer til å brøle etter epidural etter 5 minutter, men det er jo lov å være optimist (Merrily - kanskje det er lystgass jeg blander det med?) Men kanskje får man alt dette på vanlige fødeavdeling på Ullevål?
Gjest Skrevet 3. februar 2007 #8 Skrevet 3. februar 2007 Ikke på ABC, men på Storken, det er mye det samme, en alternaiv fødeplass hvor amn legger til rette for en mest mulig naturlig fødsel og eneste smertelindring som tilbys er akupunktur og varmt vann (store badekar). Synes det var flott å føde der og følte jeg taklet fødselen mye bedre andre gang (sikkert fordi den tok lenger tid, første ble altfor kjapp) og benyttet meg mye av pust og visualisering, det hjalp! Du kan sikkert selv styre om du vil ha røkelse og panfløyte eller som meg, bare friheten til å bevege meg der jeg ville, dempet belysning og få personer i rommet :-)
doble Skrevet 3. februar 2007 #9 Skrevet 3. februar 2007 Hei! Jeg fødte jenta mi på ABC da det lå på Aker. Var ikke noe panfløyter og røkelse nei..hihi;) Men det var en kjempe flott opplevelse! Dette var det jeg syntes var mest positivt: - Bare alenerom (far er med på hele fødsel og til man skal hjem) -Lite og intimt.(På Aker var det 6/7 rom og to koselige fødestuer) -Både jeg og mannen min kunne bare gå inn på kjøkkenet å lage oss mat og drikke. -Ikke noe stress el mas, og INGEN leger;) (skjer det noe uventet blir man bare sendt ned til vanlig føden, hvor man får hjelp) -Føde i badekar var helt fantastisk, og hjalp veldig mot smertene. -ikke noen overvåkning, annet enn dopler på magen underveis. -De tar bare "normal" fødsler, så de en veldig nøye på å følge deg opp, sjekke om babyen ligger riktig vei osv.. -Man går til samme jordmor hver gang, og blir også kjent med alle som, jobber der, så ingen er ukjente når du skal føde På Aker var det litt gammelt. Men på Ullevål er det jo helt nytt. Og alle rommene har eget bad!! Det er kjempe praktisk å slippe å dele sånt når man nettopp har født. Vet ikke noe om Lamaze, men kjøp deg en bok el lån på biblioteket;) Anbefaler ABC på det sterkeste!
doble Skrevet 3. februar 2007 #10 Skrevet 3. februar 2007 Ja... vil bare også si at det var enomr forskjell på å være i vann og på land... Måtte en gang opp å sjekke åpning...(lå da på sengen) Det var det Jævligste jeg har kjent!! Skjønner ikke hvordan folk greier å ligge å føde.. Finnes andre måter enn bare badekar da..tror alt er bedre enn å ligge på rygg! Tror det er fint å stå el halveis sitte, får hjelp av tyngdekraften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå