Gå til innhold

Økonomi.. tanker rundt det?

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om noen har tenkt på økonomi osv. Jeg liker det "gode liv", ikke at jeg er rik eller noe. Men å bekymre meg over penger og sånn.. det liker jeg ikke. Huff.. jeg er ikke så fæl som jeg høres ut.

Litt om vår økonomi.

Min kjære tjener vel 400 tusen i året. Mens jeg, regner med at jeg tjener litt over lånekassen sin grensen i år (sikkert dumt, men den tid den sorg) så tjener vel 150000 totalt + ca 80000 i lån og stipend fra vår "frenamy" lånekassen. (er student). Vi har to leiligheter, venter litt med å selge hans, så foreløpig leier vi ut for 6t i mnd (dette kommer i tillegg).. Så totalt har vi 1,8 mill i lån. Vi har ikke bil, men jeg vil ha!! så håper vi snart kommer dit.

Aner ikke hva vi har i mnd utgifter. Bare betaler.. Hans lån + husleie er på ca 8000i mnd. (så går 2000 i minus på et vis der). Jeg betaler bare renter på mitt lånn, ca 2500kr mnd.

Så er det bredbånd, strøm, kabeltv.

Aner ikke hva vi har å leve for hver mnd. Han betaler også BB.

Det jeg egentlig lurer på er.. Har vi økonomien til å få barn? Hva er deres "minimums"krav i så måte. Hva har dere å leve for?

Føler meg ego.. Men øk. har alltid vært noe jeg mente måtte være sånn noen lunde ok før barn (trenger ikke villa, mercedes. hytte på fjellet.. osv før vi setter i gang) er fornøyd med det vi har. Men hva hvis renten går i taket.. osv... noen tanker?

Min kjære er veldig på dette med penger.. så trenger noen gode argumenter å slå i bordet med.

Unnskyld at dette ble langt. Men håper føere tenker på slike ting...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8065908-%C3%B8konomi-tanker-rundt-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine minimumskrav er at jeg ikke skal måtte lete etter småpenger for å kjøpe bleier fordi jeg sløser med pengene ellers til tull. Har sett skrekkeksempler på dette.

De som lever med trang men sunn økonomi tror jeg at gir noe nyttig lærdom videre til barna sine. Så jeg ser ikke på det som dumt å f.eks. være studentforeldre, men det betinger en viss økonomisk sans.

Personlig liker jeg å ha det komfortabelt, og ikke måtte lure på om vi kan kjøpe en trygg bil og trygg barnesikring. Jeg synes og det er deilig å kunne forsyne seg i frukt og grøntdisken uten å lure på om jeg har penger til dette. Jeg synes samtidig at det er godt å kjenne på "nå må vi snu litt på krona følelsen", det tror jeg at jeg har veldig godt av!

Du aner ikke hva dere har å leve for hver mnd?

Sett deg inn i din egen økonomi!

Og for å være helt ærlig, så er det snakk om prioriteringer!

Alle har regninger, strøm/huslån/andre lån/bredbånd etc, men det er kanskje greit å finne ut av slik før man setter barn til verden??

Her er det ikke noe minimum krav på noen som helst måte, så lenge det er ryddig økonomi og ordnede forhold - så går alt bra!

Fornuftig. Likte den tanken. Blir nok helt sikkert noen snu på krona øyeblikk.. tror det blir det for alle med barn. Dukker jo alltid opp noe, ikke sant. Men vil jo ha en trygg bil, mulighet for liten ferie, et godt måltid innimellom.. og selvfølgelig ønsker man det beste for evt.barn..

*likte innlegget ditt* takk

huff.. visste jeg fremsto litt tåpelig i det innlegget.

Grunnen til at jeg ikke har helt oversikt.. er at min kjære gjerne har 40 tusen utbetalt en mnd. og 5000 den andre pga måten han jobber på.

Våre felles utgifter er som følger (bare for å bevise at jeg har litt kontroll)

Telefon meg:ca 900

Han:1200

Husleie/lån han:8000

Meg: 2500

Bredbånd: 349

hans: 299

Kabeltv 250 (2 leiligheter)

Strøm (varierer jo veldig): ca 500 i snitt

BB: 1400

tot:15398 (16000)

Utenom dette abonnerer jeg på det nye og han på FHM.

Betaler vel ca 500kr mnd på skole saker (pensum fordelt utover året m.v)

Bokklubben (avbestiller det mest)

utenom dette: så har jeg huff.. ca 12000 minus på kredittkortet (blir mindre og mindre.. noen litt dyrer utlandsturer..)

Han har: ca 30000 i minus (nytt kjøkken og pc) + 36000 (farfaren.. betaler fast hver mnd 500, skal betale ekstra etterhvert)

Så har litt oversikt. Men ikke full. Sier jeg skal bli bedre..

Vet vi kan kutte mange steder.. Men som jeg sa, vil ikke snu og vende hele tiden. Har litt sparepenger også. Har trang mnd også..

He, he, takk :-)

PS... jeg har mindre kontroll enn deg., grunnen er rett og slett at jeg stoler 100% på samboeren min, og at det ikke er noen grunn til at vi begge skal sette oss inn i regningene hver mnd. Må jeg så har jeg ingen problemer med å sette meg inn i alt på en kveld og ta over styringen.

Annonse

Her tjener vi omtrent det samme begge to, men vi har sjanser for å få økt lønn med ca 100000 hver om 2-3 år. Lever ikke noe luksusliv nå, men har råd til det vi vil som regel. Dersom et barn kommer i hus er det nok noen unødvendige ting som må forsakes, men det er jo greit :) Har litt sånn filosofi at alt ordner seg for flinke jenter og gutter. Har forresten ingen besteforeldre vi kan regne med å få masse hjelp av, her står vi på egne ben og godt er det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...