:)Elvira i magen :) Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 Jeg veier 96 kilo og er 170 cm.Har komplekser så det holder... Jeg skal gå til kontroll hos gynekolog på Volvat.gruer megså sinnsykt.Tør ikke bestille time engang.... Er 4+2dager.Når MÅ/BØR jeg til første time ? Jeg skal ha keisersnitt ( har to fra før).tenke rmasse på hvodan dette vil bli med den overvekten jeg har nå. Men jeg MÅ jo til kontroll, så det er vel bare å hoppe i det....
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2007 #2 Skrevet 3. februar 2007 Du trenger ikke å gå før du er tolv uker på vei, det er ikke før om to mnd.... Du kan jo legge om både kosthold og vaner før den tid om du ønsker det. Ikke alle får pes, de fleste i helsevesenet er fornuftige mennesker med empati og forståelse for at alle ikke er like :-) Min flotte lege ville på ingen måte fraråde meg en graviditet når jeg var 164 og 87 kg. Jeg hadde liten vektøkning å snakke om før til jul. (Da sprakk de gode vanene mine noen uker...) Nå er jeg 34 uker og bare 7 kg tyngre enn ved utgangspunktet. (litt forskjell fra de 30 kiloene jeg la på meg første gang jeg var gravid). Det var faktisk legen som sa "kjør i gang"! Det er jeg kjempeglad for i dag. Resten av svangerskapet skal jeg ta vare på kroppen, kostholdet og familien min, og tar imot sykemelding med god samvittighet! Stress og følelse av utilstrekkelighet = trøstespising for min del, den dagen jeg innrømte det fikk jeg det veldig mye bedre.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2007 #3 Skrevet 3. februar 2007 Jeg er tung og stor, men legen og gynekologen har så langt vært fantastiske. Ikkenoe mas om vekt eller noe, og det kommer nok ikke heller tror jeg:) Så dersom de maser og får deg til å føle deg utilpass, så ta ansvar for deg selv, og si at dette finner du deg faktisk ikke i. Å få råd om kosthold under svangerskapet er en ting (det burde vel alle få), men å bli trakassert er det ingen som skal behøve. Så si fra dersom det blir leit! Legen kan godt få høre det dersom du har komplekser sånn at han kan ta hensyn til det. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2007 #4 Skrevet 3. februar 2007 Du behøver ikke gå før i uke 12 så da får du tid til å gå ned litt først, men dersom du ønsker et spesielt sykehus burde du dra tidligere siden enkelte blir veldig fort fulle.
Anne-B. Skrevet 3. februar 2007 #5 Skrevet 3. februar 2007 Jeg er 172 og veier nå rundt 115. Var større med datra mi, men det var ikke noe problem for meg da, og det er ikke det nå heller, er frisk og rask. Jeg opplevde ingenting negativt i forbindelse med kontroll da, det var faktisk jeg selv som brakte det på bane, fordi jeg var litt bekymret for hvordan fødselen ville gå siden jeg var overvektig (den fikk forresten fint, selv om den varte lenge. Jeg presset henne ut på for egen maskin, selv om jeg hadde epidural). Til nå har jeg bare vært på en kontroll hos fastlegen min, skal fortsette å gå til ham, og da jeg skulle veie meg, så "advarte" han meg litt ved å si at den vekta faktisk ikke var såå snill med folk, men sa jo det at det gjorde meg ingenting, jeg er jo klar over tingenes tilstand Da sa han også det at det har ikke så mye å si akkurat hvor mye man veier i begynnelsen, men hvordan vekta utvikler seg videre i svangerskapet. For meg å legge på meg 40 kg skjønner man jo at er både uaktuelt og livsfarlig. Tror du kan slappe av, dette har mer med hvordan du oppfatter deg selv enn hvordan en evt lege / jordmor ser på deg. Har de ikke fintfølelse nok til å skjønne at dette kan være et sårt tema, så veit jeg egentlig ikke hvor mye de har i den jobben å gjøre, for det arbeidet handler ikke bare om å ta i mot barna, men å ta seg litt av den gravide i tida før og. Lykke til!
:)Elvira i magen :) Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. februar 2007 Jeg må nok dit før i uke 12. Skal ta DUO test og da behøver jeg vel en henvisning ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå