Gå til innhold

Gevinst ved fullamming? Samme som ammedeb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd!

Jenta mi er passert 4 mnd og har i det siste krevd pupp ofte... Å nattamme gjør meg i utgangspunktet ingenting (jeg liker det!), men jeg må innrømme at det blir litt vel mye nå.. Jeg kjenner jeg blir veldig fort irritabel og jeg sitter mye å teller timer i fht hvor lenge til neste amming osv..

Det jeg ønsker fra dere er enten at noen sier det er ok å starte med grøt, eller at dere forteller meg hva som er grunnen til at jeg ikke bør gjøre det? Altså hvor stor er den helsemessige gevinsten med å fullamme ifht å starte med grøt?

PS. Jeg må understreke at jeg vet grøt ikke nødvendigvis hjelper, men jeg kunne jo ha prøvd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når det kun gjelder grøten-har jeg hørt at bare 50% sover bedre på natta med grøt. her i huset sov han godt hele natt fra 5 uker til 4 mnd. trodde jeg burde starte med grøt da. gjorde det. og han sover fortsatt ikke hele natt. han er 7,5 mnd. hvis jeg var deg ville jeg bitt tennene sammen og amme!!! vet du.. det er få jeg har hørt fortelle at barnet har sovet mye bedre etter grøtoppstart!!

Skrevet

Jeg begynte med grøt da lillegutt var 4,5 mnd i håp om at han skulle sove bedre. Men det gjorde han IKKE! Snarere tvert om. Angret i ettertid på at jeg ikke fullammet litt lengre...

Skrevet

Men altså, jeg ammer gjerne et par ganger om natten. Men når det blir hver 2-3 time blir det mye..

Synes det er banskelig, for helt ærlig føler jeg det nesten som en nedtur å starte med grøt.

Skrevet

Når tulla her i huset var 3,5 mnd, skjønte jeg at det var på tide med mer mat. Gikk mange runder med meg selv først. Ville jo så gjerne gjøre det riktige. Var på HS to ganger og ba om råd, men de er jo som kjent veldig opptatt av fullamming til 6 mnd. De tok ikke høyde for at det er forskjell på barn, jenta vår var veldig stor og krevde mye mat allerede fra fødselen av. At hun våknet hevr time på natten, gråt hele dagen og bare var ulykkelig, var ikke så viktig, for hun gikk jo opp i vekt. SELVFØLGELIG, hun var jo kobla på puppen 22 timer i døgnet, hvis ikke gråt hun jo bare!

Så jeg tok den skumle avgjørelse og trosset deres anbefalinger, og fikk en helt annen jente. Hun ble mer opplagt, smilte, pludra og koste seg. Endelig. Stakkars, hun var jo bare sulten!

Begynte med kjempetynn velling (altså litt grøtpulver som jeg blandet med mm), og økte forsiktig.

Så til poenget; hvis hun virker misfornøyd, gråter mye og er urolig, og du vet at det ikke skyldes magevondt, kosesyke eller no sånt, så synes jeg det er verdt et forsøk. Regner med det ikke er økedøgn, da ville du sikkert ikke skrevet det sånn. Velger du å introdusere fast føde nå, vil det ta litt tid før du ser noe resultat. Tar sin tid med tilvenning før det blir særlig mat ut av det. Men hvis hun (som jenta mi) kaster seg over maten og elsker den, kan du vel ganske tidlig gå ut fra at det var riktig avgjørelse;-)

Lykke til, hva du enn bestemmer deg for:-)

Skrevet

så lenge barnet legger på seg og er fornøyd går det vel greit å ikke starte enda.

skjønner at du synes det er vanskelig. syntes det var det selv. og da vi starta med grøt har det gått slag i slag med flere måltider. ammer fortsatt mye egentlig. 5-6 ganger om dagen (holder akkurat på med nattavvenning-store gutten min!!!)

kanskje du kan prøve å roe helt ned. snakk med en ammehjelper hvis du føler at du trenger gode råd ang dette? har selv fått masse hjelp derfra!

Skrevet

Ja, det glemte jeg. Hun sover bare bittelitt bedre om natten, ikke noe å skryte av. Men nå er hun i hvertfall ikke sulten døgnet rundt. Får si det sånn da; hvis det er for at hun skal sove bedre om natten, ville jeg droppa det. Hvis du derimot har sterke mistanker om at hun ikke får nok mat og er sulten stakkar, så er det verdt et forsøk!

Skrevet

Tusen takk for din erfaring spiselise:)

Skrevet

Prøv grøt! Gutten min var 4,5mnd da han fikk grøt. Nå er han 7mnd og lever i beste velgående( ammer ennå). Blir litt irritert når jeg leser dette, ikke på deg anonym, men fordi det er så stort press rundt amminga. Grøt dreper ikke! Jeg sett at mange venter i det lengste med å gi grøt eller mme. Hvorfor? Personlig skjønner jeg ikke vitsen med det. Er ikke poenget at mor og barn skal være fornøyd? Sultne barn er ikke noe hyggelig, og det er heller ikke slitne foreldre.

Jeg er ingen fagperson,men jeg tror den helsemessige effekten er største dersom du gir grøt. Så blir du mer fornøyd og barnet kanskje mindre sultent.

PS: Hos oss tok det et par 3 uker før grøten hjalp på sovinga. Du finner gode tips om grøt og annen mat her: matportalen.no. Lykke til!

Skrevet

Det er overhodet ikke noe nederlag å begynne med grøt nå, hallo du har vært kjempeflink og ammet i 4 mnd!!!!

Jeg har vel hatt det akkurat som deg. Begynte med grøt for tre dg siden, da ble hun 5 mnd. Hadde tenkt 4 mnd men hs mente jo så klart at det var best å vente til 6 mnd. Var egentlig litt uenig, men tenkte at greit vi får se, holder ut til neste kontroll. På 5 mnd kontrollen hadde hun faktisk ikke lagt mye på seg og hs sa overraskende nok at det var ok å begynne med grøt.

Skal si deg jenta mi var ivrig da jeg ga henne grøt/velling, hun elsket det!! Skjønte hvordan hun skulle spise med en gang. Tror (som jeg mistenkte) hun var overklar for grøt. Gir henne fortsatt bare noen teskjeer som smaksprøver men kommer nok til å øke ganske fort.

Jeg synes du skal prøve, som regel tror jeg man føler på seg hva som er riktig. Her hadde det vært ok å begynt da hun var 4 mnd det er jeg overbevist om;-)

Skrevet

Helt enig m spiselise:)

Det som blir sagt er at en skal begynne med grøt/mat mellom 4-6 mnd, og bruke god tid:)

Jeg har begynt med grøt til sønnen min da han var 3,5 mnd, grøt til dattera da hun var 20 uker, og denne gang grøt til yngstemann nå når han er 25 uker. Legen sa det viktigste er å gradvis innføre nye matvarer mens en ammer - og tarmen er beskyttet av "morsmelkparaplyen". Jeg har aldri hatt dårlig samvittighet - synes du skal legge fra deg det! Du blir sliten av å konstant ha han på puppen, og han trenger ei opplagt mor. Jeg er så heldig å ha mye melk (litt uheldig oxo, for denne gangen lekker jeg så mye - ammer kun fra et bryst hver gang...), men likevel vil gutten henge i puppen om natta - for kosens skyld!

Så jeg gleder meg bare til han får fult måltid om kvelden, og jeg kan venne ham av m nattuvanen... Begge de to andre barna har sovet godt etter at de har fått kveldsgrøt, og bare fått tilbud om vann om natta - ikke så attraktivt lengre;)

Lykke til du:)

Skrevet

Tusen takk ukjent og ISMP! Jeg må tenke mer på det.. Setter veldig stor pris på svarene deres:)

Skrevet

Forstår heller ikke hvorfor det er sånt press rundt dette. Det viktigste må jo være at mor og barn har det bra, som det sies her.

Og HS har tatt feil om mangt før, for noen år siden skulle jo barna sove på magen. Om noen år sier de "stakkars barn, tenk at vi nektet dem mat selv om de var sultne".

Skrevet

Må bare få lov til og si det at det er ikke bestandig at det barnet som blir ammet er mye friskere enn det som ikke blir det. Har selv erfaring på dette da jeg ikke ammet førstemann, som har vært en veldig frisk unge bestandig, og jeg ammet andremann til han var ca ni mnd. Andremann har vært og er MYE syk, bla astma, mat allergier og det ene med det andre.

Følg hjertet ditt du, ingen har godt av at du er utslitt :o)

Lykke til med valget!

Skrevet

ajas. sånn var det hos oss også. Jeg hadde for lite mat til 1.mann og begynte med grøtmåltid etter anbefaling fra helsestasjonen faktisk da han var 4 mnd. ammet litt til han var 7 mnd. Har alltid vært frisk han. Nr to ble omtrent fullammet til han var 8 mnd, fikk litt grøt han også fra 4 mnd men likte ikke det så godt før han var 8 mnd. Nr to har vært MYE syk, astma, allergi, feber, operert ut mandler osv. Nr tre har vært fullammet til han var over 9 mnd fordi han har nektet å spise grøt/mat. Har begynt å spise brødskive nå + nutramigen tillegg + pupp. Han har atopisk eksem og matallergi...Nesten så jeg skulle tro det virker motsatt hos meg:(

HL Uansett kan du godt begynne med grøt nå ja. Helsesøstra som sa jeg skulle gjøre det med nr.1. Han sov så korte dupper på dagene han pga at han var sulten. Minstemann hadde økeperiode her da når han var rundt 3-4 mnd og spiste annenhver time på natten i ca to uker. Men det gikk seg til. Prøvde han også med grøt men som sagt så nektet/nekter han å spise grøt. Han er imidlertid litt liten nå, så vi må få i han mere næring og veie ham litt ofte en periode for å se at han vokser. Skulle virkelig ønske at han spiste grøt da han var mindre. uansett om man må mate litt på natten i tillegg.

Skrevet

Den helsemessige gevinsten v fullamming til 6 mo er bl.a. at det beskytter mot allergi. Tarmsystemet blir også mer utviklet.

Noen må allikevel begynne v 4 måneder, synes f.eks. spiselise gjorde helt rett i å introdusere grøt tidligere. Selvsagt er ikke alle barn som blir fullammet lenger friskere, men det reduserer altså risikoen for allergier selv om man naturligvis kan finne eksempler på barn som fullammes til de er 6 måneder med allergi. Uansett får du gjøre det du synes er riktig og ikke ha dårlig samvittighet

Skrevet

Personlig så hadde jeg ventet, ikke minst siden uroen om natten kan skyldes mange andre ting - tenner på vei, andre "utviklingshopp", osv. I tillegg, som du sier, så er det langt ifra sikkert at noe fast føde hjelper på nattesøvnen.

Den helsemessige gevinsten ligger vel i to ting: beskyttelse mot astma og allergier, dersom noen i familien har slikt - jo lengre man fullammer, jo lengre kan man i hvert fall utsette utvikling av allergi eller astma hos barnet. Og den andre gevinsten er mer langsiktig: lengre fullammingsperiode er blitt bevist å hjelpe å beskytte barnet mot overvekt, sukkersyke, og andre sykdommer. Det finnes mange gode grunner til at folk ikke kan fullammer i tråd med anbefalingene, men anbefalingene er basert på fakta, ikke synsing eller noe ubegrunnet "ammepress".

Skrevet

Hadde prøvd med grøt på kvelden,tror nok de får en ann metthetsfølelse da,hører at mange sover bedre da...verdt å prøve hvis du blir sliten av å amme så ofte:) Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...