Gå til innhold

Noen ammehjelpere her... Gevinst ved fullamming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd!

Jenta mi er passert 4 mnd og har i det siste krevd pupp ofte... Å nattamme gjør meg i utgangspunktet ingenting (jeg liker det!), men jeg må innrømme at det blir litt vel mye nå.. Jeg kjenner jeg blir veldig fort irritabel og jeg sitter mye å teller timer i fht hvor lenge til neste amming osv..

Det jeg ønsker fra dere er enten at noen sier det er ok å starte med grøt, eller at dere forteller meg hva som er grunnen til at jeg ikke bør gjøre det? Altså hvor stor er den helsemessige gevinsten med å fullamme ifht å starte med grøt?

PS. Jeg må understreke at jeg vet grøt ikke nødvendigvis hjelper, men jeg kunne jo ha prøvd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være helt ærlig føler jeg det er en nedtur å begynne å gi grøt... Huff.. Jeg tenker for mye..

HI

Skrevet

Vet du hvordan vektoppgangen er? Hvordan reagerer hun når dere spiser?

Skrevet

Vektoppgangen har vært veldig bra! Hun ligger godt over gjennomsnittet. Den siste tiden har hun likevel gått opp mindre enn før, men det er vel normalt ved alderen. Hun gikk forrige uke opp 100 gram.

Når vi spiser kan hun finne på å kaste seg bakover innimellom, og hun har begynt å sutre litt. Men hun er likevel fornøyd på slutten av måltidet, da "prater" hun og lager golyder.

Skrevet

Nei, hvordan reagerer hun når DU spiser. Strekker hun seg etter maten, lager smattebevegelser?

Skrevet

Hun glaaaner på maten og føler den med argusøyne. Men hun strekker seg ikke etter den. Også former hun munnen som en o og sier ouuuuu.. Hehe:)

Skrevet

Men expat, vet du hva grunnen til at man anbefaler fullamming til 6 mnd er? Hvis det er viktig for henne, vil jeg naturligvis fortsette med det.

Skrevet

Vel, det aller viktigste hvis du eller far har immunsykdommer (allergi, astma, diabetes etc) er at du venter med mme i grøten. Det finnes mye begynnermat (ikke nødvendigvis grøt!) som ikke inneholder kumelk(=mme), gluten eller andre allergener!

Dette kan du lese, i tillegg så dyttet jeg brosjyren til deg.

Vil du vite om hvorfor ikke mme så må du skrive en pm til meg, det blir for mye bråk her om jeg legger det åpent.

"Ang anbefalinger for spedbarnsernæring, info til dere alle

fra helse og sosialdirektoratet.

Anbefalinger for spedbarsernæring som ligger ute på nett er fortsatt riktig, det har ikke kommet nye anbefalinger om fullamming og introduksjon av fast føde siden den ble laget.(med unntak av noe info om D vit - se mailsvaret fra direktoratet.)

Jeg "skyter" ikke på dere som har fått informasjon fra hs om at det nylig har kommet nye retningslinjer. Vil bare fortelle dere alle at det er det som er anbefalingen fortsatt.

( Altså fullamming i 6 mnd, fast føde bør ikke introduseres før det hvis det ikke er at barnet ikke legger godt nok på seg, virker ikke fornøyd med bare pupp eller barbet viser spesilet interrsse for annen mat. Fast føde kan da introduseres fra 4 mnd. (fast føde framfor mme etter 4 mnd)Hvis det bare er for at foreldrene ønsker å gi fast føde bør en altså vente til 6 mnd. Å introdusere fast føde fra 4 mnd uten annen grunn ennå venne baby til annen mat er med andre ord ikke nødvendig, fordi man har hele det andre levehalvår til venne barnet til fast føde. Det er ikke meningen man skal være oppe i flere hele porsjoner når barnet fyller 6 mnd..)

Her er da svaret jg fikk fra helse og sosialdirektoratet

Hei!

Viser til ditt spørsmål om amming.

Vi anbefaler fullamming i 6 måneder fremdeles. Veilederen til helsepersonell som ligger på nettet gjelder fortsatt med unntak av en liten justering mht anbefalt Vit D -inntak. Nye norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet som kom i 2005 anbefaler 7,5 ug vit D for aldersgruppen 2-5 år. Tidligere ble det anbefalt 10 ug opp til 3 år.

Anbefalingen ligger på www.shdir.no/ernaering.

Har du ytterligere spørsmål er det bare å ta kontakt.

Med vennlig hilsen

Anniken Owren Aarum

seniorrådgiver

Sosial- og helsedirektoratet

avdeling ernæring"

Skrevet

Takk expat. Jeg tror jeg må tenke litt på dette jeg altså... Blir så utrolig usikker... Huff! Blir egentlig litt lei meg kjenner jeg... Mannen er nede med jenta vår nå, hun våknet for mat, men sliter med å sovne igjen..

Skrevet

Du skal jo ikke slutte, da! Det er jo snakk om at du skal la baby smake litt mat. Det er ikke snakk om å bøtte innpå med grøt, dette tar laaaang tid. Det er en ts eller to etter at du har ammet på formiddagen.

Skrevet

En ting til.. Hvis jenta ikke får nok mat. Betyr det at jeg har lite melk? Hun er en stor jente på nesten 8 kg, så hun krever sitt.

Skrevet

Det er jo nesten 1200ml i døgnet det, å opprettholde hennes vekt... Det er myyyye! Og du opprettholder den produksjonen, bare git tillegg for det hun blir større...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...