Gå til innhold

Hvor god/dårlig form er jeg i...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et håpløst spørsmål, men finnes det noe sted det går an å finne ut hvor god form en gjennomsnittlig 31-årig tobarnsmor er? Hvor god form hun bør være?

 

Har trent/mosjonert litt varierende opp gjennom årene. Tre år rundt graviditet og spebarnstid trente jeg så godt som ingenting. For et års tid siden kom jeg i gang med å trene 2-3 ganger i uken igjen. Er kjempefornøyd med det! Det er motiverende å se at vekta langsomt går nedover, magen og lårene blir fastere, distansen på tredemølla blir lenger på samme tid osv. Vet jeg burde drite i å konkurrere med andre enn meg selv, men så dukker tankene opp innimellom, og hva er vel et bedre sted å spørre?

 

En treningsøkt som gjør meg god og sliten er f.eks:

30 min jogging = 4,2 km + 10 min diverse styrkeøvelser eller

60 min svømming = 2 km

 

Hvordan er det i forhold til "alle andre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også en 31 år gammel tobansmor! :-)

 

En måte å måle kondisjonen på, er å måle oksygenopptaket. Det er ganske enkelt å gjøre; man løper (eller går, sykler el.l.) med et anpparat i munnen der man puster gjennom et rør. Jeg regner med at du kan få gjort det hvis du spør på et treningssenter. Hvis du bor i nærheten av en skole eller universitet der de har utdanning innen idrett, tror jeg de kan hjelpe deg der. Da kan du sammeligne oksygenopptaket (O2-opptaket) med det som er vanlig for kvinner på din alder.

Samme steder bør de også være i stand til å hjelpe deg med å finne ut hvordan du ligger an når det gjelder f.eks. styrke.

 

Vanskelig å svare på om du er i god form hvis du løper eller svømmer så og så lenge. Alle kan vel bli sliten av å løpe i 30 minutter - det kommer an på hvor fort man løper! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...