Gå til innhold

Ta det som det kommer!Stol på legene!

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde ikke-planlagt keisersnitt med mitt første barn.Og jeg synes det var en kjempefin opplevelse.Fikk epidural og det eneste jeg husker som litt ekkelt var at jeg kjente at dem tok barnet ut og kjente at dem sydde meg sammen igjen.Siden riene varte i 28 timer var jeg nok ganske utslitt da legene trillte meg inn på "keisersalen".Og klarte nok ikke tenke så mye over at det var ekkelt å kjenne når dem opererte.Nå ønsker jeg barn nr 2 og prøver å bli gravid.Legen sa jeg måtte ta keisersnitt ved barn nr 2 også pga han måtte skjære ekstra mye i livmoren min for å få ut barnet.Det eneste jeg kvir meg til ved neste gang er evt.å være bevisst ved keisersnittet.Skulle ønske jeg ikke visste at jeg måtte ta keisersnitt.Men jeg kan jo kanskje få narkose....

Rådet mitt, og sånn som jeg tenkte før mitt første barn ble født er at det er lurt å ta det som det kommer!Ikke tenke for mye på hvordan fødselen kanskje vil være og stole på legene.De gjør det som er best for deg og barnet.Det kan virke som mange tror de kan velge, men det burde de ikke for det er legene/jordmødrene som er spesialister!

Fortsetter under...

Pøh! Vi er alle forskjellige og selv om leger/jordmødre er spesialister så teller det vi ønsker minst like mye.

Det er klart at vi bør høre på råd men vi må å bli hørt!!!!

Neida, jeg tror ikke jeg kan VELGE. Men jeg vet faktisk hva som er best for meg, ikke minst psykisk. Legene er stort sett bare opptatt av å få flest mulig til å føde vaginalt, derfor må faktisk enkelte av oss kjempe for å få det som er best for oss. Dessverre...

Enig. Jeg ser ingen grunn til å ha for stor respekt for leger. Det er avleggs.

Leger tar ofte feil. Dessuten vil de som regel tvinge alle damer til å føde vaginalt fordi det er mye billigere for staten enn keisersnitt.

Jammen det er jo bra legene "tvinger" til å føde vaginalt!!Det er jo det som er best for både mor og barn!Og hvis det oppstår problemer underveis slik som i mitt tilfelle tar de jo keisersnitt.Tror ikke legene tenker så mye på penger når det gjelder å anbefale kvinner å føde vaginalt.De tenker nok på hva som er best for mor og barn.

Når det gjelder dem som har fødselsangst var det jo nettopp dem jeg ville fortelle min historie til for å si at det slettens ikke var første valget mitt å ta keisersnitt og at jeg kvir meg til neste gang jeg også må ta keisersnitt.Livmoren blir svakere og svakere og i mitt tilfelle vet jeg ikke om livmoren min er sterk nok for en fødsel nr 2.

Annonse

Til deg som sier jeg er bra naiv: Du har ikke forstått poenget mitt!Synd!Dette innlegget dreier seg ikke om penger, men om keisersnitt er den beste løsningen for mor og barn.Og jeg ville dele mine erfaringer.Men om noen skylder på legene og penger så burde det finnes privatklinikker for dem som absolutt ønsker keisersnitt!

En person med høydeskrekk henger ikke utfor et stup selv om verdens beste fjellklatrer står på toppen og forteller dem at det er 200% sikkert!! Tro meg, samboer er fjellklatrer, og han har jobbet med folk med ekstrem angst.

Kanskje ikke verdens beste sammenligning, men vil bare poengtere at angst går ut på mer enn å stole på fagfolk.

Jeg stoler på leger og jordmødre, er fullstendig klar over at de alle vil det beste for mor og barn. Men det KAN gå galt, noen ganger går det veldig galt. Og i mitt tilfelle så vil bare en liten komplikasjon under fødselen sende meg rett inn i en sterk fødselsdepresjon. Jeg vet dette bedre enn noen lege!!!

Ikke tro at fødselsangst er så ensidig. Det består av mange faktorer som bare de med sterk angst kan forstå.

Hei, jeg tror at du provoserer en del her inne med innlegget ditt, fordi veldig mange som har stolt blindt på leger og jordmødre har erfart at det kanskje ikke var så lurt alikevel.Du finner nok av historier om det inne på disse sidene. Når det gjelder om keisersnitt er den beste løsninge for mor og barn, så er det ikke slik at vaginal fødsel er best for alle og jeg tror du skal være forsiktig med å være så bastant på det. Veldig mange ganger er det best for mor og barn med keisersnitt også når det ikke er akutte situasjon. Når det gjelder keisersnitt og økonomi så er det ingenting å lure på, keisersnitt utgjør en mye større kostnad en vaginal fødsel og det er klart at legene blir presset til å prøve å få ned kostnadene de også.

Nå siktet jeg ikke på dem med ekstrem fødselsangst og som kanskje har andre grunner for å ønske keisersnitt.Jeg mener i utgangspunktet at alle bør få velge, men ville bare fortelle min historie og at det ikke er så bra å ta keisersnitt som mange kanskje tror!

Jeg tror nok at de fleste er klar over at det beste for både mor og barn er vaginal fødsel, desverre går ikke dette bestandig og noen ganger er leger både arrogane og uvitende. Vi kvinner har i tillegg en viss formening om hva kroppene våre tåler og ikke. Jeg vet f.eks at mitt bekken er for smalt til å la en unge passere og alikevell ble jeg etter at jeg nesten mistet min datter for snart 9 år siden rådet til å prøve av legen som jeg var på samtale hos. Heldigvis hørte jeg ikke på han, og har i ettertid fått høre at min avgjørelse var rett og at legen hadde feil. Da hjelper det ikke om du er spesialist!!!

Nei, gleder meg til mitt 3 ks, og denne gangen er legen enig med meg! (Tror ikke han tørr annet):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...