Gå til innhold

barn alene i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på skravlesiden nå at alle er så negative til å la barn/babyer være igjen alene i bil. Og da mener jeg ikke å la dem ligge lenge, mens mor er på stor shoppinng.

Jeg lar min lille frøken sitte igjen i bilen hvis hun sover, jeg løper da inn og kjøper melk og brød, og jeg tar tiden på meg og har en regel på å ikke bruke mer enn 5 min, da går jeg ut og sjekker henne. Det samme hvis storesøster er med, de venter i bilen begge to mens jeg løper inn. Dette er på nærbutikken, gjør ikke sånt på kjøpesenter ol. Det samme hvis hun sovner i bilen på vei hjem, så parkerer jeg sånn at jeg ser henne fra stue vinduet og går inn og lar henne sove.

Er det så forferdelig galt, jeg syns et par inne på skarvle var vel hysteriske.

Jeg skulle vært politianmeldt ørten ganger jeg da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får vi anmeldes begge to... i ettermiddag lot jeg småjentene mine sitte i bilen mens jeg var inne på post-i-butikk i 4 min (hehe jeg tok faktisk tida). Knøttemor sov, mens Lilletrollet på 2 1/2 var på vei til å sovne. Nå skal det legges til at jeg bor på et veldig lite sted, der alle kjenner alle. Aldri i verden om jeg hadde gjort det hvis vi fortsatt bodde i storby!!!

Skrevet

Kan nesten garantere deg at du kommer til å få masse tilbakemeldinger på denne. Nå var du flink til å provosere. Lykke til!

Skrevet

jeg gjør det ikke. bor i tromsø, relativ stor by. hva andre gjør er deres problem. er litt sånn selv at jeg tenker at "alt" kan skje, da tar jeg han heller med meg.

Skrevet

Jeg ville aldri latt vesla være igjen i bilen, selv om jeg bare skulle vært borte fire minutter... Men man er vel mer forsiktig med førstemann...

Skrevet

Det kommer vel an på hvor du bor?? Du går ikke fra baby/barn i bil hvis du bor i en by eller på større sted. Heller ikke utenfor kjøpesenter osv. MEN utenfor nærbutikken, barnehagen ved henting/bringing i en liten gjennomsiktig bygd, DET er helt akseptabelt etter mitt skjønn. Men så er jo jeg en riktig landrotte i ett grisgrendt strøk der alle kjenner alle! :)

Skrevet

For min del har det ikke så mye med om man bor på en stor plass eller ikke.

Gjennom jobben min var jeg for ca to år siden på en bilbrann hvor mamman hadde gått inn for å handle og satt igjen gutten sin på 1,5 år i bilen.......i løpet av 30 sek var bilen overtent, den tok fyr ja..nesten helt ny bil. Heldigvis hadde hun ikke låst dørene slik at en meget snarrådig ung gutt (faktisk "bare" 16 år) klarte å få ut den lille gutten fra bilen...... Han fikk kun lettere brannskader på den ene siden av ansiktet....

Det er dette JEG tenker på når jeg ALDRI lar barna sitte igjen i bilen...

Det KAN jo faktisk skje meg også..og da ville jeg vel aldri tilgitt meg selv!

Men, for all del...folk må få gjøre som de vil....

Skrevet

Jeg gjør det ikke, men det får bli opp til hver enkelt hva de gjør.

Det er ting som kan skje mens man er vekk, som f.eks. at bilen blir påkjørt, en eller annen teknisk feil som kan føre til brann osv.

Hvordan hadde det vært med samvittigheten hvis det hadde skjedd noe med barnet ditt? Man kan ikke gå igjennom livet å hele tiden tenke på at "hvis om atte dersom atte" så kan ditt og datt skje,

for da har man ikke noe liv til slutt. Men jeg velger å ta med barnet mitt inn i butikken for å unngå at noe skal hende den lille i bilen,

det koster meg så lite.

Skrevet

HI her.

Jeg ser poengene deres og jeg lar feks henne ikke ligge igjen i bilen når jeg henter i bhg, fordi jeg syns parkeringen er for langt unna.

Men hallo. Brann i bil, ja det kan skje, men det er større sjanse for at du koliderer når du er ute å kjører. Så hvordan tørr dere ta med dere barna ut på bilturer.

Skrevet

har aldri latt mine sitte alene bilen, men folk som gjøre som de vil. jeg bare vet at jg hadde hatt prb med å tilgi meg selv om noe skulle ha skjedd dem

Skrevet

Det er vel kanskje mer nødvendig å ha med barna når man kjører bil enn å la de sitte igjen der å sove!!!!! ....det siste er faktisk HELT unødvendig!!!

Skrevet

Nå leste ikke jeg ALLE svarene på innlegget du snakker om, men var ikke hovedgreien at ungen var igjen i bilen, mens foreldrene var på et stort kjøpesenter - og ikke rett inn og ut igjen på 5min i nærbutikken? Litt forskjell på det og parkere rett utenfor butikken... er det ikke?

Skrevet

Ja, jeg lar babyen sitte igjen i bilen når jeg leverer jenta mi i barnehagen! Og jeg mener det er vel så stor sjanse for å bli påkjørt mens jeg bærer ungen over parkeringsplassen, som det er at bilen begynner å brenne mens jeg er inne i bhg...

Skrevet

Et annet spm. Er det noen av dere som lar barna deres sove ute i vogna uten oppsyn hele tiden??? Er det noen av dere som i tillegg går å legger dere på sofaen fordi natta har vært litt tøff når ungen sover ute.?

Mine barn har aldri fått sove ute, selv med babycall, alene uten oppsyn. For det er ikke sikkert den slår inn hvis noen pent og stille tar med seg vogna og det er ikke sikkert jeg ser det de 5 min jeg lager meg en brødskive på kjøkkenet.

Da syns faktisk jeg min låste bil i 5 min er tryggere.

Skrevet

Da sjekker jeg posten imorra for å se om anmeldelsespapirene er kommet.

Ønsker samtidig lykke til for alle som kanskje havner i situasjoner der en er alene med to små som begge har sovnet i bilen, en ikke har lov til å løfte tungt, det ene barnet er sykt, og en MÅ sende noe i posten og faktisk ikke har noen tilgjengelig til å hjelpe seg. Løp inn i 4min og bli dømt som dårlig mor, eller vekk ungene, dra med begge inn og bruk fire ganger så lang tid som det ville tatt å gå inn alene.

Skrevet

den debatten har også vært oppe her nettopp. Det må vel avhenge litt av hvor en bor. Jeg bor så grisgrendt til at sjansen for at jeg i det hele tatt møter noen jeg ikke vet hvem er i løpet av ei uke er minimal. Og skulle det komme uvekomne hit så ville naboen sagt fra, hehehe :)

Eller vent litt - jeg er jo vill og gal, så min mening er vel ikke helt til å stole på her...

Skrevet

HI her igjen.

Ja ka-ping, du virker litt vill gal-faktisk litt uansvarlig vil jeg si (ironi).

Rart ungne dine vokser opp.

Skrevet

jeg gjør det aldri

i dag hadde jeg veldig lyst å gå inn åhandle litt... men hun sov å jeg ville ikke vekke henne..så da droppet jeg å gå på butikken

Skrevet

en unge eller to unger - det er et hav av forskjell rent logistisk!!!!!!

Skrevet

Jeg bor i storby, lar gutta være alene hvis jeg skal ha bare 2-3 ting på nærbutikken. Har tidligere sett på meg selv som litt av ei hønemor men nå ser jeg jo at jeg er ganske rolig av meg:-)

Har ingen problem med å stå for dette, bruker heller ikke tid på å argumentere her. Tenkte bare at jeg synes det bar unaturlig mange som ALDRI gjør det, mens jeg støtt og stadig ser at det sitter unger å venter i biler...

Så her kommer et svar for å balansere vektskåla:-)

Skrevet

jepp, tipper vektskålen sammen men susanne:)

Bor og grisgrent. Hadde nok ikke satt ham igjen i oslo. (bor ikke så langt unna) Tar riktignok ikke storhandlinga da. Min sover og ute uten oppsyn, Faktisk oftest uten babycall og! (hehe) Har overbygd veranda så om noen klarer å komme seg opp dit og få med seg baby og seg selv ned..ja da tror jeg det er samme om jeg hadde hatt oppsyn eller ei. Katte rkommer heller ikke opp. Hender han står igjen ute nede og. (bor i hus ikke blokk). Da kikker jeg stadig ut av vinduet. (Hører ham greit uten babycall) Ja og skulle han gråte et par min fordi jeg har på støvsugern og ikkehører..ja så overlever han det heeelt fint.

Legger meg ALDRI om han sover ute!! Om han sover inne kan jeg gjøre det.

Jeg lar ham sitte i bilen våken og jeg da. Om jeg skal inn å betale bensin for eksempel. Ja fysj og æsj om meg. Bryr meg fint lite om hva andre her inne måtte mene om meg jeg:)

Skrevet

Mannen min var i sommer vitne til at det satt et spedbarn alene i en bil i stekende sol mens mamman var og klippet seg i frisørsalongen! Det var mange som reagerte, og jeg lurer på om ikke politiet ble blandet inn også.

Jeg tar alltid med meg babyen om det er bare vi to, men er de store barna med så lar jeg alle sitte i bilen og vente mens jeg løper inn og handler et par ting. Storhandler aldri.

Tror ikke det er så veldig farlig å la de små sitte et øyeblikk alene, men velger likevel å ikke gjøre det.

Skrevet

Hender jeg lar han sitte i bilen og jeg lar han sove ute.

Jeg tror ikke at man må bo helt øde for at dette skal være "lov" reit nok å ikke sette bil med unge i fra seg midt i oslo sentrum kanskje men helt greit i "forstadene"

klart bilen kan brenne, men som det sies det er større kjans for påkjørsel.Kolegaen min sin bil brant og han sa akkurat det som blir sagt her ; at han aldri skal la sønnen sin sitte igjen i bilen selv om det bare er for kjøpe is på bensinstasjonen.

Skjønner at man tenker sånn når man har opplevd det

Skrevet

Jeg gjør ikke det, mest fordi jeg bor i oslo. Men også fordi jeg har ustabile sovere. Hadde det vært på bygda og jeg skulle inn i nærbutikken for å poste et brev, og jeg visste at barna sov godt, så kanskje.

PS

i oslo er aldri barna mine borte fra meg (bortsett fra noen timer i barnhagen) Jeg setter ikke vogner utenfor kafeer osv. Grunnen til det er ikke at jeg er redd kjemperedd for at det er så mange som vil knidnappe barna mine. Det er fordi jeg er redd for at en gal idiot kaster sneipen sin inn i vogna osv.

Det er mange gale folk i oslo, og jeg har ved 2 anledninger måtte stoppe vogna fordi politiet har lagt noen i bakken forran meg. Jeg og vognen har nesten blitt spydd ned på t-banen og det har "kneet" en del narkomane forran oss. I tillegg har jeg opplevd ulike gale men som har stormet rundt å skreket: jeg skal drepe alle, jeg skal dreppe alle!!!

Derfor holder jeg alltid et godt tak i vogna og et godt tak i hånden til storebror.

Skrevet

Selv om jeg egentlig begynner å bli litt lei av denne diskusjonen klarer jeg ikke å la vær å lese og svare.. Sjansen for at bilen plutselig begynner å brenne om du snur deg vekk fra den er temmelig liten. Meeen sjansen for at ungen din våkner og blir redd når han ikke vet hvor du er er jo litt større. Mener ikke at det er barnemishandlig å løpe inn og betale bensinen sin eller kjøpe et brød mens småen sover, men hva om handleturen blir litt lenger enn du hadde trodd? Jeg jobber som vekter og har ikke tall på hvor mange ganger kunder har kommet bort til meg og sagt at i den og den bilen er det et skrikende barn så jeg må komme og knuse ruta:) Nå er ikke ruteknusing noe jeg gjør uten at det er noen fare for liv og helse, men må jo da bort og sjekke ståa. Noen barn lar seg underholde med rare grimaser og dunking på ruta til mor kommer tilbake, noen blir enda reddere når jeg kommer. Dette er ikke noe ålreit verken for barnet som sitter igjen i bilen eller for meg. De mødrene som sier at "jammen jeg var bare borte i to minutter og du er en dust som underholder barnet mitt mens det gråter" er ofte borte lenger enn de selv trodde. De sier jo 2 eller 5 minutter alle sammen, selv om jeg har stått der et kvarter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...