Gå til innhold

Ekspertsvar om "kviser", miniform og sopp

Anbefalte innlegg

Miniform

Ville du fortsatt gitt miniform til spedbarn visst de har nytte av det eller mener du en bør unngå miniform med de nye opplysningene om mulig hormonforstyrrende konserveringsmiddel ?

Jeg ville ikke anbefale det da, det er nok fornuftig å vente på en avklaring der.

Men det finnes andre ting å prøve, som feks ammete som mor drikker før hun ammer.

Sopp

Ser sopp på brystvortene hvitt ut? Altså etter at jeg har ammet blir vortene hvite og ruglete. Ser ekkelt og vått ut på en måte. I tillegg til smertene selvfølgelig. Gjør soppen så at det ikke gror (har en stor "sprekk" som ofte blør)?

Kjære Anonym

Sopp kan gjøre at en slik sprekk ikke gror, og det er smertefullt. Ofte mer smertefullt enn akkurat der sprekken er også. Mange mener at det er akkurat som om det stikker litt inn i puppen. Det du kan prøve er canesten salve på brystvorten rett etter at du har ammet. Da trenger du ikke å vaske den av neste gang når du skal amme. Prøv dette i tre fire dager. Hjelper det ikke i det hele tatt er det ikke sopp. Det du også kan prøve er å ender ammestillingen. Feks prøve slik at du har henne liggende langsmed siden din, ikke tvers over magen. Da vil hun gi et annet drag på vorten, og det kan være nok. Prøv det i ett døgn du før du begynner med canesten og se om ikke det kanskje er nok.

Hvis ikke noe av dette hjelper innen ca onsdag til uken, så ringer du og får time hos legen din.

Har barnet ditt har et hvitt belegg på tungen, så kan dette også være sopp. Det kan du pensle med farris på en q-tips. Det skal hjelpe i løpet av et par dager.

Kviser

Mitt barn på 4 uker har mye luft i magen idag. I tillegg har hun mange "kviser" i ansiktet. Kan det være en sammenheng mellom dette?

Jeg har hørt noe om at kviser med gule tupper gir grunn til bekymring på spedbarn, men ikke de med kvite tupper. Stemmer det og hvorfor?

Kjære Anonym

Kviser og utslett er vanlig rundt akkurat den alderen datteren din har nå. Det kan bli ganske sterkt rundt 6 ukers alderen. Dette tror man egentlig har mest med å gjøre at hormonspeilet hos mor endrer seg en del og at dette går over i morsmelken og så får barna utslett. Så lenge barna ikke er plaget av dette eller har feber kan du se på det som helt normalt.

Dette med gule og hvite kviser kan jeg ikke noe om. Men hvite høres mer ut som talgkjertler. Uansett må du ikke klemme på dem! Da kan det bli infeksjon og arr.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...