Gå til innhold

hvorfor er hun så våken om natta? blir GAL snart.

Anbefalte innlegg

hun våkner som regel en gang mellom kl 00 og 02. får pupp, raper, skifter bleie..men hun sovner ikke slik som hun gjør om dagen. til slutt begynner hun å gråte, og da gir jeg mere pupp. og sånn holder vi på til kl 6-8 om morgenen.. da først sovner hun og da kan også jeg sove.. kjenner at dette tærer på meg, jeg får ikke hjelp av kjæresten min heller, for han bare sover.. hun er snart 4 uker gammel. jeg skjønner ikke hva det er, noen som har gode råd? hun kan vel ikke ha økedag hver dag.. har jeg ikke nok melk? eller har hun snudd døgnet sitt? hjelper det da å holde henne litt våken om dagen?

Fortsetter under...

Hei.

uff, det er ikke noe særlig når man må gå i natte våke, husker godt hvordan det var.. min nr.2 gråt hele døgnet i 8mnd, og jeg holdt på å hoppe ut vinduet til slutt. desperat etter søvn og ro.. Så jeg vet hvordan du har det, om det kan være noen trøst..

Jeg har noen tips til deg:

ikke ha på lyset når hun våkner.

ikke snakk til henne. la det være helt stille slik hun skjønner at det er noe annet enn på dagen... :) overdriv gjerne når hun våkner på dagen, og si litt høyt som bl.a heeei er prinsessen min vååken.. :)

Ikke skift bleie på henne på natta, hun klarer å ligge med det lille som er i bleien, jo mer du styrer med henne, jo mer tror hun at hun kan være våken :)

ikke gå ut av soverommet med henne, la det være mørkt og stille..

tror kanskje hun har fått snudd døgnet, så håper dette kan hjelpe...

Jeg er mor til 3 (4), så har litt erfaring fra desse våkenettene :)

Lykke til :)

Følger på med tipset vi fikk av helsestasjonen: Ikke la henne sove sammenhengende mer enn to timer på dagtid av gangen... Vekk henne da opp, for dersom hun ikke får sove i så lange strekk på dagtid vil hun sakte men sikkert skjønne når det er dag/natt.

Hvis du er usikker på om du har nok melk ville jeg prøvd å pumpe, for å se hvor mye som kommer ut, men dersom jenta di' legger bra på seg burde ikke det være et problem. Ta henne eventuelt med på helsestasjonen og vei henne før og etter amming - da ser du (ca) hvor mye hun får i seg på ett måltid (vet de gjør dette med premature babyer).

Lykke til!!

Her stiller jeg meg enig med Zoomer. Det høres ut på meg som om hun har snudd døgnet sitt. Ikke så rart da, siden de gjerne sover i magen på dagtid når mamma går rundt om kring, og er mer våken om natta.

Jeg måtte gjøre det samme selv. Tulla mi sov hele dagen og var våken hele natten de første to ukene. Jeg holdt henne litt våken på ettermiddagen/kvelden, og lot henne ikke sove mer enn 1,5-2 timer sammenhengende på dagtid. Jeg fikk ty til bading og nakensprelling på teppet foran peisen for at hun ikke skulle sovne. Det ble noen dager med gretten unge, men det gikk seg fort til. Nå sover hun fra ti til ti om natten (bare med korte ammepauser hvor hun sovner umiddelbart etterpå).

Selvfølgelig er det viktig at du har natt når det er natt. Ikke slå på mere lys enn helt nødvendig. Jeg vil ha litt lys når jeg ammer, så jeg kjøpte en lampe med en svak blå lyspære. Den lyser opp nok til at jeg ser å amme, men ikke så mye at det blir lyst liksom. Pluss at blåfargen gjør at det er natt selv om den står på. Det funket kjempebra, så jeg kjøpte en til og satte på stellerommet (vegg i vegg med soverommet). Dermed kan jeg ta bleieskift dersom hun bæsjer, men er det bare litt tiss så bytter jeg ikke bleie om natten.

Fortell oss hvordan det går da. Lykke til. :-)

Hei! Jeg har slitt med dette siden Daniella ble født i desember. Og nå er det like før jeg blir gal som du sier.... Men nå fikk jeg et kjerringråd, som jeg ikke vet om jeg skal tro på... Men det fungerte!!! Vet ikke om det er tilfeldig, men det var verdt å prøve!

Legg henne i omvendt retning i sengen når hun sover. For eksempel, med føttene mot hodeputen. Jeg har lagt henne sånn to netter også om dagen når hun sover, og første natten sov hun 5 timer i strekk! (når to var mye...) og natt nummer to 8 timer!!! Så jeg fortsetter med dette. Dette er et kjerringråd fra Chile. Prøv det, det fungerte med Daniella i allefall!! Lykke til

Dette hørtes veldig kjent ut!!

Nå er jenta vår bare 11 dager, så kan vel ikke kreve noe særlig rutiner enda, men hun sover mye bedre på dagen enn om natta!! Tar til meg de tipsene over her!! Problemet er at vi har flombelysning på badet, vurderer å legge stellematta på kjøkkenbordet på natta. Hvem som helst blir jo lys våken av å gå inn på det badet!

har latt henne sove 3 t av gangen på dagen, men skal prøve med 2 fremover!!

Jeg også tasser rundt fra kl 01/02-07/08, sover litt innimellom, men blir rimelig sliten i lengden.....

Satser på bedre tider fremover :)

Annonse

Et spørsmål til dere som ikke lar babyen sove mer enn 2 timer i strekk på dagen. Hvor lar dere barna sove på dagen og hvordan vekker dere småtrolla? Her kan junior sove mer enn fire timer på dagen og jeg har store problemer med å få vekket han.

På dagtid sover hun i stua sammen med meg, eller hvor enn nå jeg er for øyeblikket. Jeg lar henne bare ligge i det rommet jeg oppholder meg i ihvertfall. Og jeg er ikke stille pga henne. TV står på som vanlig, og hverken lysnivå eller lydnivå blir dempet pga henne. Det funker fint det. Hun sover, men ikke så sinnsykt lenge.

Da jeg drev og vekket henne tok jeg henne opp av bagen som hun sover i på dagtid, og startet med å stryke på henne. På kroppen og kinnene. Etter å ha tatt henne opp var det ofte nok. De gangene hun sov skikkelig tungt så skiftet jeg bleie eller noe slikt. Eller badet henne. Vann blir hun alltid våken av. Og når hun først hadde voktnet lot jeg henne sprelle i bare blein på et teppe foran ovnen. Da holdt hun seg våken litt. Hun ble litt grinete og overtrøtt en del ganger i starten, men det var ikke mange dagene før hun hadde fått døgnet sitt snudd og da ordnet ting seg igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...