Gå til innhold

Noen som har fått barn etter konisering ved celleforandringer?

Anbefalte innlegg

Trenger noen trøstende ord her nå. Fikk nettopp vite at jeg har celleforandringer, såkalte CIN111, dette er de groveste. Skal inn til konisering om ikke lenge. Er litt deppa her nå, er det noen av dere som har fått barn etter dere har vært igjennom et slikt inngrep??

Håper på positive svar..

Fortsetter under...

Hei på deg!!!

Jeg har nettopp blitt konisert, og det sies at det ikke påvirker sjansene for å få barn!!! Så du kan bare ta det helt med ro!

Du får sikkert sex forbud i 14 dager, men det er det hele! I noen få tilfeller dannes det arrvev over livmorhals"hullet", men dette fikser de hvis det skjer!!

Jeg fikk skikkelige mens smerter like etter inngrepet, men etter en dag var jeg like fin. Kan ikke løfte tungt på 14 dager, men det kan en da leve med- mannen får gå på butikken!!

Vil ønske deg lykke til- jeg gruet meg noe sinnsykt, men det var ikke helt nødvendig... (bare så det er sakt!!!:)

Tusen takk for svar tjohoy. :o) Var og tok vevsprøver på tirsdag, så sluttet jeg ikke å blø, så jeg var på A hus igjen i dag for å sjekke dette. Da hadde de fått svar på prøven min som viste CIN111. Så da skal jeg vel til konisering ganske snart.. Så du fikk ikke beskjed om å vente noen mnd assa?? Fikk du lokalbedøvelse?? Fikk det ved vevsprøven, og det var helt sinnsykt vondt.. Alt går bra med deg nå?

Jeg fikk ikke bedøvelse ved vevsprøvene... det skulle jeg gjærne ha hatt!!

Fikk lokal bedøvele under inngrepet ja, men det er for at jeg har pannikk for narkose- vil nokk anbefale nakose hvis du ser det som en mulighet!

Vi sliter litt med å bli gravide så vi venter på å få videre utredning ved gyn, dette får vi nokk ikke før etter jeg har vært på 6 mnd kontroll (det er lenge det!!!) men vi fikk beskjed om at vi bare må forsøke selv, og at det ikke er noe farlig om jeg blir gravid nå!

Sykehuset er jo kun venting.... men vi forsøker alt vi kan selv!!!!! er nå 5 dager til vi kan hoppe til køys igjen! det skal bli greit! ferdig med dritten!

Jeg hadde CIN2, så da måtte jeg pent vente tre mnd i helsekøen før jeg fikk opr.

Måtte du vente i 3 mnd??? Det er jo helt umennskelig det.. fy fader... Vet ikke om de kanskje fjerner en større bit siden jeg har Cin111 jeg, har ikke peiling.. LOkalbedøvelsen var helt utrolig vondt syntes jeg, men skal vel overleve den en gang til.. Har dere prøvd lenge eller? Håper det klaffer for dere snart da... Sa legen noe om for tidlig fødsel eller noe? Mener å ha hørt at det kan forekomme ettet konisering jeg, men vet jo ikke. ER helt grønn på dette..

Celleforandringene sitter stort sett på samme sted til alle, i overgangen mellom den typen slimhinne det er utenpå tappen og den typen slimhinne som er inni tappen, så det er dette området de fjerner. Jeg skal ikke si det sikkert, men jeg tror ikke de fjerner noe mer til deg!

En kan vel få litt svakere livmorhals (?), men har lest at hvis dette blir tilfellet, syr de igjen, og åpner så opp like før fødselen. men det finnes mennesker med svakere livmorhals som ikke er blitt konisert også!

Vi har prøvd i 13 mnd nå.... har prøvd i hele ventetiden også, men det har ikke klaffet uansett! jeg har vel PCOS, så det er vel årsaken.... hadde en Sa i mai i fjor.

Men nå skal vi prøve videre med godt mot... (eller... godt mot er vel kanskje å overdrive...!) så er det på med stimulering til sommeren.... håper det skal skje noe positivt snart... vært litt mye dritt, men slik er vel livet!?!

Men det skal nå da nevnes at vi har en datter fra før som snart er 5 år, vi koser oss virkelig med henne!!!! Skjemmer henne skikkelig bort!!

Annonse

Hei

Jeg ville ventet litt med å bli gravid etter dette. Hadde selv grove cellforandringer og har blitt konisert. Etter konisering ser legen på det de har tatt bort om de har fått med seg alt - hvis ikke må du skjære bort litt til. Det er veldig sjelden. Så regel får de med seg alt og hos meg fikk de også det.

Etter dette tok de celleprøve av meg etter tre måneder, seksmåneder etter dette og så et år etter dette igjen (har ikke kommet så langt da).

Personlig ville jeg nok ventet med å bli gravid til jeg hadde hatt den første kontrollen etter tre måneder.

Jeg fikk lokalbedøvelse både ved vevsprøven og koniseringen. Det var den samme bedøvelse begge gangene, men synes den var langt fra så ekkel under koniseringen (sikkert siden jeg hadde kjent den før). Før koniseringen kan du få en sprøyte som hjelper deg med å slappe av. Jeg hoppet over denne ettersom jeg ammet.

Har ikke fått barn etter og er litt bekymret for jeg fødte knøttet for tidlig ettersom det er en bitte liten sjanse for å føde fortidlig. Har lest om mange her på som har fått barn helt vanlig uten problemer. Gynekolog kan også ta UL midt i svangerskapet for å se hvordan det står til med livmorhalsen, men det virket som om de mente at dette slettes ikke var nødvendig.

Hvor mye de tar vekk beror på hvor stort området som er rammet ikke hvor grove celleforandringene er.

Lykke til. Det gjør ikke vondt (utover den litt ekle bedøvelsen)

Håper det virkelig klaffer for dere , det fortjener dere.. Vi hadde bare prvd i 3 mnd vi nå før jeg fikk beskjeden om de celleforandringene, så der har ikke jeg noe å klage på iallefall. Så kjedelig med SA , det måtte ha vært skikkelig kjipt, stakkars deg. Hatt en super dårlig uke jeg, tanta mi døde brått på tirsdag, hadde bare litt vondt i hodet, gikk for å legge seg og dagen etter fant de henne død i sengen.. helt utrolig... Men når det gjelder PCO? Har du fått dette bekreftet eller?

her er det ikke vanlig å følge opp med kontroll før etter 6 mnd, men det kan hende det kommer an på hvor grove forandringer det er snakk om! Hadde som nevnt moderate forandringer på et lite område... men uansett- er pisse lei av å vente, vente, vente, vente... det er i allefall sikkert at det å lage ett barn til er noe gøy i det heletatt!

Syter og klager litt nå, men...

Takk for svar mammaen til knøttet... Får høre med legen når jeg kommer inn. Det kjipe er at under vevspørven så sa legen at han så bare ubetydelige forandringer, så fikk et litt sjokk kan du si

Har eggstokker som tyder på det... og ustrukturert mens... hormonene er ok! men når jeg snakket med gyn før opr. sa han at det sto i jornalen min at jeg hadde det.... så da har jeg vel det da! det ble oppdaget da jeg var inne for å ta vevsprøver, så det kom som et gigantisk slag i trynet! men forsøker å spise riktig og trimme... håper det kan hjelpe!

det med SA ar ikke så tungt der og da, det er jo slikt som skjer, men jeg hadde ikke i min villeste fantasi sett for meg at det skulle ta bli så mye rot etter- trodde det var bare å bli gravid på null komma niks igjen jeg!

forferdelig trist med tanta di da- fælt når slike ting plutselig skjer... så er det noe med at alt kommer samtidig....

Ja, kan være det er forskjellig fra hvor det er i landet eller hvor grove forandringene var.

Tror jeg hadde på et lite område, men synes de fjernet veldig mye (var dum nok til å titte bort på prøveglasset etterpå).

Fikk beskjed av gyn at etter dagens kunnskap så er det veldig sjelden forandringene kommer igjen om man ikke smittes på nytt. Er gift så da satser jeg på at det går bra :o)

Ønsker deg veldig lykke til med prøvingen - synes dere virkelig har fortjent det.

Takk for svar begge to. Ble litt mer beroliget når jeg fikk svar fra dere.. HVis jeg må vente i 3 mnd får jeg bare svelge den kamelen og vente... Håper det klaffer for dere begge snart iallefall.. det har dere fortjent begge to :o)

Annonse

Jeg gikk fra lette forandringer hos legen (etter at celleprøven var analysert), til moderate etter vevsprøven, til grove etter at koniseringen var analysert.

Antar dette skyldes at man kan ha flere grader av forandring og at det grove området var lite. Men ble skremt da - ble jo bare verre og verre ettersom prøver ble tatt.

Men nå er alt borte - etter to etterkontroller ser alt veldig bra ut :o)

Ja, han sa til meg at når en har hatt dette viruset en gang er en på en måte litt imun, slik at det er skjelden det kommer tilbake..... etter som at jeg har det, har jo også mannen min det, men som sakt... liten sjanse!

Håper de har fjernet alt... har lite lyst på flere utsettelser nå!

Men det blir bestandig en ordning... får vi ikke flere barn selv har vi bestemt oss for å ta til oss barn, enten som fosterforeldre eller adoptere! Ikke så nøye hvordan vi får barna- bare vi får flere! Ikke bra att "pimmen" vår er enebarn alt for lenge!!!!

Tusen takk for lykkeønskninge- det varmer godt!!!

Det er veldig bra at dere har fått fjernet alt.. Men har dere fått noe beskjed om hva som skjer om man ikke får fjernet alt. Tenker værstefalls teorien her jeg nå. Kan det ende opp med at de må fjerne hele livmoren?? Blir helt gal ii hodet her jeg, men men, Gir seg sikkert etterhvert

forstår godt det med gal i hodet! har selv vært det!!!

tror de analyserer det de har fjernet, om de kan se det på det vet jeg ikke.... tror de analyserer der det er kuttet- er det ikke forandringer i det området har de fått med alt! dette er da bare noe jeg tror og har resonert meg frem til!

tror det er liten sjanse for at de tar livmoren, men det var det første jeg selv tenkte på når jeg fikk høre at jeg hadde celleforandringer... verden raste litt en stund ja!!

Håper du får en flink gyn som er flink til å forklare!

Ett tips er å skrive alle spm du har på en lapp slik at du husker de når du skal inn til til konsultasjon!!!

Det var et godt tips tjohoy det skal jeg gjøre. For det er ikke lett å huske alt man vil spørre om når man først er der det er helt sikkert.. Nå er det Deal eller no Deal på tv, he he føler meg som en gammel kjærring her... men skal iallefall følge dere videre og krysser alt jeg kan krysse for at det klaffer for dere snart :o)

vi talast senere! skal ta meg en laaaaaang dusj mens jeg venter på at det blir litt varmere i huset!!!

Hyggelig å prate med deg!! Fikk tømt hodet mitt litt jeg også- det gjør faktisk veldig godt kjenner jeg!! Ligger visst mere tanker enn jeg vil vedgå meg i hodet mitt.....

God helg!

Heisann! Tenkte bare jeg skulle skrive noen ord, bare for å si det at celleforandringer er ikke farlig i seg selv. De kan føre til noe farlig, nemlig livmorhalskreft.. Jeg hadde selv celleforandringer, gikk fra, lette til grove på nesten under et år. Ble så konisert og prøvene av koniseringen viste kreft. Men ettersom de bruker såpass lang tid så kan de vel ikke mene at dette er skikkelig "truende". Hadde de ment det, så hadde de vel gjort noe kjapt. Tenkte bare jeg skulle føye inn til slutt at jeg har nesten ingen livmorhals igjen, ble operert (trachelectomi) i mai 2005 og har termin i juni:) Så fordi om det er celleforandringer så er det heldigvis mye å gjøre før livmor blir fjernet sånn som den ble før.. Vet ikke om dette hjalp noe jeg, men fant ut jeg måtte skrive noen ord likevel. Hilsen 22-åring som fikk kreft i en alder av 20...

Oi MOnica, det var jo helt forferdelig, men så utrolig bra at det har ordnet seg for deg. ER du helt frisk igjen nå da eller? Å så utrolih hyggelig at du er gravid og venter på en liten en.... er det noen som fortjener det er det mennesker som har gått igjennom det samme som deg ja....

Så de fant ut at du hadde kreft etter konsieringen.. Trodde det tok mange mange år jeg før det utviklet seg til kreft, men da tok jeg feil.. Det viktigste er at du er frisk :o) TUsen takk for svar

Jeg syns det er litt rart at det sies så mye forskjellig ang koniseringsinngrepet ifht graviditet og svangerskap...? Jeg var selv inne til konisering en liten stund etter jeg traff ham jeg i dag er gift med og fikk da ikke noe beskjed om verken sex"karantene", og han sa også at dette ikke skulle ha noen innvirkning verken på evnen til å bli gravid eller å fullgå et svangerskap, noe jeg hører andre har fått motstridende beskjeder på. Nå skal det sies at konsieringen gikk veldig bra - jeg aner ikke hvilken grad av forandring jeg hadde, og jeg har heller ikke hatt noen forandringer siden (dette er vel nå 6-7 år siden), og etter det har jeg også blitt "lett" gravid en gang og både fullgått (og overgått - fødte 10 dager over ULtermin) svangeskapet. Jeg tror dette kommer til å gå veldig bra for deg! Men spør og grav hos gynekologen, ikke skjems over noe der! Kjempemasse lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...