Gå til innhold

Hvor lenge skal du amme?


*Lucia*

Anbefalte innlegg

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å fullamme til nærmere 6 mnd også gå over mer og mer til annen føde.

 

Men, nå har puppene mine vokst ut av 85H!!! -de har åpne sår, tror jeg har sopp, det gjør konstant vondt i puppene. Siden de har blitt så store har jeg også konstant vondt i nakken. Lille spiser ca 10 - 15 ganger daglig. Virker ikke som om hun blir helt fornøyd. Vi koser oss ikke...... Siden det er så vondt.

 

Har gitt litt tillegg om kvelden.

 

Samvittigheten min sier at jeg bare må bite tenna sammen og at smertene blir borte etterhvert og at mm er det sunneste så jeg bare må fortsette men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg i utgangspunktet tenkt også!!! og hadde ikke i min villeste fantasi tenkt at det skulle bli noe problem ... hehe, nå vet jeg bedre ja!!!

 

Tror nok jeg kan se laaaangt etter fullamming i 6 mnd her ja- har lite melk allerede, hatt brystbetennelse, en pupp med åpent sår som det har blitt streptokokker i- må begynne på antibiotika som man ikke kan amme på.......

Så vi får nå se da- gir tillegg når det trengs nå, som regel om siste måltidet om kvelden og et på natta.......

Håper nå å kunne amme så mye som mulig på dagtid, men vi får se hvor lenge det holder.......

 

Kjenner meg veldig igjen i at det ikke er noe kos ja- og jeg tenker som så at det viktigste er jo at bebisen er mett og fornøyd og at vi koser oss sammen og har det bra begge to!! Det er viktigere enn amming spør du meg :-)

 

 

Lykke til med valget ditt- du har min fulle forståelse uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puhh......... godt å høre at flere har de samme utfordringene... Som du sier er det viktig at begge har det bra.

 

Vi skal på 6 ukers kontroll til tirsdag. Tenkte jeg skulle prate litt med legen da for det er den samme personen som også er fastlegen min. Eller så kan jeg jo gjøre det til torsdag når jeg skal på min 6 ukers kontroll..

 

Hvordan fant de ut at det var streptokokker i såret ditt? Har hatt mitt i snart 5 uker og det gror ikke. Har prøvd å kun pumpe den puppen men det hjelper lite. Neste gang mini tar tak og suger åpner det seg igjen. Mulig hun tar feil tak men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg har melk og tuppa vil ha pupp. Vi får se, men det ser foreløpig ikke ut til å bli mer enn 6 måneder iallefall:/ Det viktigste er at tuppa er fornøyd:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og åpent sår på den ene puppen, men har fortsatt å amme selv om det er grusomt vondt. Ante ikke at man kan få streptokokker der da. Stakkars deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal amme i 18 mnd som sist så lenge ho vil ha melk. Begynner nok med smaksprøver på fast føde rundt 5mnd.

 

Men jeg er heldig har ingen problem med ammingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde såå mange planer om hvor lenge jeg ville amme.. men nå ser det ut som om det blir slutt snart... alt er bare slitsomt, jeg har lite melk, og gutten har blitt vant til flasken, så han suger ikke like bra lenger... er mye letter å få mat ut av flasken ja... :o så.. jeg skal fortsette litt til.. men tror ikke det er noe vits rett og slett :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjipt når det bare blir pes og ikkje kos.. Jeg tenker å amme så lenge Carina vil ha pupp. Eldstejenta ville ikkje ha meir da ho var 9 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ammingen endelig kommet litt i gang, men gudene vet hvor lenge jeg holder ut. Ikke seks mnd i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fant ut at det var streptokokker ved å ta bakterieprøve av såret......

jeg måtte tvinge legen min til å gjøre det da- hun skjønte ikke helt vitsen med det hun ;)

 

dersom dere har hatt åpent sår over en tid, som ikke vil gro- da anbefaler jeg dere å ta en bakt.prøve altså......

 

for å si det sånn- så har denne ammingen vært langt i fra kos iallefall.... og tror nok ikke det holder så veldig lenge med oss...... iallefll siden jeg må ta antibiotika som man ikke kan amme med, må da pumpe og kaste melka og lillegutt får mme- og med lite melk fra før av så sa hs at jeg antageligvis måtte pumpe annenhver /tredjehver time for å opprettholde det jeg har...... tror rett og slett ikke jeg orker det, det tar all tid og energi!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ammer jo ikke, men Mira får mm fra flaske. Får ikke mme foreløpig, da jeg har nok melk. Pumpingen er såpass krevende at jeg setter meg delmål. Første er til 3 mnd. Nå går det egentlig greit, så setter vel et nytt delmål om 4 mnd snart...Håper å slippe mme så lenge som mulig.

 

Så for meg har det aldri blitt noe ordentlig amming. Prøvde masse, fått hjelp x antall "eksperter", hatt brystbetennelser og masse styr. Har vært kjempelei meg pga at det ikke har gått, det var kjempetøft. Men for meg er det bortimot anatomisk umulig å amme. Jeg synes ikke duskal ha så dårlig samittighet, du må tenke på egen helse. Denne tiden går så fort, og det er synd hvis den blir "forsuret" av smerter, sår og dårlig samvittighet.

 

Evt kan jo du joine meg og bli "pumpemamma" :-) hehe.

Du er en god mor uansett hvor lenge du velger å amme! Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor det nesten er anatomisk umulig for deg? Sliter du av med det samme som meg? Enorme / tunge pupper? Pumper og gir det i tillegg jeg også, men hun sover så lite på dagtid at jeg sjelden rekker å pumpe før på kvelden så det blir maks 60 - 80 ml når jeg får gjort det. Men det er jo en ide. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bi vel å fullam tel seks mnd. og da bynn å gje anna mat sånn smått... og har løst å am tel ho e ca. året... storesøstra slutta a sæ sjøl når ho va åtte mnd. og æ satt snurt igjen... æ va ikke heilt klart tel å slutt æ da... så vi får sjå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puppene mine er ganske enorme ja..I tillegg så har jeg innadvendte brystvirter, og de er så innadvente at det er liksom ikke noe brystvorte selv når de er ute. Også er melkegangene veldig trange i den ene puppen, så den melka Mira får kommer 99% fra den ene som funker greit. For en bitteliten jentebabymunn blir dette litt vel mye utfordringer...

 

Vel, det er det som er problemet med å pumpe, er at man ikke får gjort stort annet enn å pumpe og koke utstyret hele dagen hvis man ikke har en baby som sover på dagen. I førsten var det et h...

Men har kommet inn i en tralt, pluss at sambo hjelper, så så lenge jeg pumper hver 3-4 time har melkemengden gradvis økt. Får 100-200 ml hver gang, så får fryst ned endel og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns jeg ser deg Snupidupi: hva skjedde her da? Jeg ville jo amme! :-)

 

Jeg nektet å ta pupp OG grøt når jeg var 8 mnd. Da ville jeg bare ha brødskiver... :-) Og i en alder av 31 år så klarer jeg ikke lukta engang av grøt... merkelig men sant. Og jeg har virkerlig prøvd. Men jeg må vel ta meg sammen og lage grøt til snuppa om noen mnd! :-)

 

Seff; da er du i alle fall heldig med pumpinga da! At du får ut så mye om gangen! :-) Blir endel koking her også om dagen.

 

Får trøste oss med at vi gjør så godt vi kan!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann ble fullammet til hun var 4 mnd, deretter begynte vi med ett grøtmåltid og resten mm. Hun fikk pupp morgen og kveld til ca 18 mnd, har det målet med minsten også. Har stor tro på at eldstejenta er så frisk som hun har vært pga ammingen. Det fungerer for så vidt greit hos oss da, så jeg ser på ingen måter på meg selv som noen helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å fullamme til ca. seks måneder og deretter grøt og i tillegg amme til jeg begynner å jobbe igjen (kanskje litt lenger). Men som alt annet med graviditet og babyer kan svært lite planlegges! Har også hatt to brystbetennelser på to uker og sånn orker jeg ikke å holde på i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen min er å fullamme i 6 mnd og så fortsette å amme (i tillegg til fast føde) til han er hvertfall et år, og muligens lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre to fikk pupp til de var 8 og 9 mnd gamle. Men de begynte med noe grøt i tillegg til kvelds da de var 3 1/2 mnd. Begynte og også ganske tidlig med middag.

 

Denne her har jeg også planer om å amme lengst mulig...

Nå får han litt tillegg på kvelden, og ellers pupp, heldig vis sover han lenge mellom matinga på natta, men er til gjenngjeld ganske våken om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har heile tia sakt at æ skal amme han t han e 2år... men vi får s ka han sjøl vill...

men når han e 2 får han ikke meir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og amme barn over 1 år er for meg helt vilt.. he he.. når de kan forsyne seg sjøl er det på tide og slutte...

 

mellomste er 15 mnd nå og jeg ser med skrekk på at han skulle fått pupp.. masse tenner og greier..

 

6 mnd eller der omkring.. når de er i full gang med spising og slikt... da kan jeg slutte.. og endelig slippe de fæle amme bh.. og sove uten om natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...