Gå til innhold

Hvor ofte til lege og JM ?


Hilsen Aud

Anbefalte innlegg

Jeg var hos lege på 1.gangs kontroll når jeg var 8+4.

Han sa da at neste på programmet var UL i uke 18 og deretter ny svangerskapskontroll i ca uke 20.

Denne kontrollen kunne jeg velge om jeg ville ta hos lege eller hos jordmor.

 

Jeg ringte og meldte meg hos jordmor i dag, fortalte at jeg har vært hos lege, er rapportert til UL og nå ville innrulleres hos JM ogå...

 

Jeg fikk time når jeg er 12+5 og det er jo nesten 8 uker før legen mente jeg skulle ha time igjen....

 

Har jeg misforstått helt? Skal jeg gå så ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg :-)

 

Jeg er inne og tyvtitter litt fra 3.trimester.

 

Jeg går nå gravid for 3.gang. Alle svangerskap har jeg gått til lege eller jordmor en gang i mnd. Altså lege / jordmor annen hver gang :-)

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor ofte går dere andre til lege/JM?

Legen min sa at man ikke begynte å gå hver mnd før etter uke 20. Er han på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 13 uker på vei og har vært hos legen to ganger.

Skal tilbake neste uke for tredje gang, og da skal jeg velge om vil gå til jm eller lege og høre hjerte:)...

Min lege sier at skal inn på kontroll hver 4 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Happy!

Eg fikk samme beskjed som deg..syns d e altfor lite.. ska eg ikkje vite om d e liv inni magen før eg skal på ultralyd???syns d e veldig lenge å vente.

Har planer om å ringe jordmor å høre om eg kan få en time der før UL..

 

E du førstegangsfødende?Då skal du ha tettere oppfølging. eg gikk 1 gang i mnd m førstemann.. men siden eg ska ha nr 2 no får eg mindre oppfølging, derfor ikkje ny time før i uke 18 som e ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen min sa faktisk at etter de nye retningslinjene som kom i 2005 var egentlig ikke 2. svangerskapskontroll (utenom UL) berammet før uke 24! Men siden helsevesenet hadde fått litt kritikk for at det var litt sent, skulle jeg få komme i uke 20 (heldige meg liksom!!).

 

Men da jeg ringte til jordmor og sa hvor langt jeg var på vei og at jeg hadde vært hos lege fikk jeg time når jeg er 12+5. Regner med at hun ikke er SÅ dårlig i hoderegning, men rett og slett synes jeg burde komme da.

 

Dette er forresten i Årstad bydel.

 

 

hentet fra lommelegen:

Moderne svangerskapsomsorg

1 2005 ble retningslinjene for svangerskapsomsorgen revidert. I mange land, inklusive Norge, har svangerskapsomsorgen vært basert på hvordan den alltid har vært, noe som blant annet har ført til unødvendig mange kontroller av friske gravide. Svangerskap og fødsel er normalt og naturlig, og dagens svangerskapsomsorg forsøker å ta hensyn til det. Blant annet satses det på færre kontroller og laboratorieanalyser av dem som er friske og har et normalt svangerskap.

 

Prinsippene for hyppigheten av svangerskapskontrollene er basert på at:

 

hvis svangerskapet er ukomplisert tilbys 7 kontroller og 1 ultralydsundersøkelse rutinemessig

det skal være lav terskel for å komme ekstra

gravide med spesielle sykdommer eller problemer skal plukkes ut for å tilbys tettere oppfølging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg og høre til i årstad bydel. Første svangerskap gikk eg til kontroll 1 gang i mnd, seinere hver 14dag og siste mnd 1 gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å komme en gang i mnd til legen. Hun sa at jeg kunne bruke jordmor i tillegg eller annen hver gang.

 

Hun sa at jeg også bare måtte ringe og be om en time dersom det var noe jeg lurte på eller synes var rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...