Gå til innhold

hva skal vi gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg er totalt uenige om hva vi skal gjøre når jenta vår våkner om natten, noe hun stort sett gjør. Legger seg med en gang om kveldene, en sang og god natt.

Men så våkner hun om natta,da. Og min taktikk/plan er:

Drøye før man går inn,3 eller 5 minutter (da sovner hun veldig ofte av seg selv igjen)

Hvis hun gråter mye,sjekke hva der er, gi henne smokken om alt er ok, si "god natt nå skal alle sove" også gå ut igjen. Gjenta hvis hun begynner å gråte igjen.

ikke snakke til henne,stryke eller synge,markere at det er natt, null sørvis.

MEN: Mannen min spretter opp av sengen ved end minste lyd, snakker med henne,tar henne opp, og hun peker og vil ut av rommet,ja da gjør han det, hun vil ut i stuen,ja da bærer han henne dit. Før gav han henne melk også, men jeg blånekter,så det er det slutt på. Men ser tv med henne,gir henne flaske med vann (drikker bare av tutkopp ellers).

Og hvis jeg skal ta henne om natten og prøver "min"taktikk" så kommer han og blander seg og overtar rett og slett hele greie. Ja,så holdre de på da, i opp til to timer før hun sovner av at han sitter ved sengen og pusker på henne. GRRRR

Vi ha diskutert dette opp og i mente. Han sier "men hva hvis hun har drømt noe stygt,kanskje hun er utrygg,kanskje hun har vondt noe sted,hun gråter så fælt...bla bla bla. Jeg kjenner igjen gråten og vet at hun hyler for å få viljen sin.

HVA SKAL VI GJØRE??? vi har lyst på søsken,men jeg orker ikke dobbelt opp med våkennetter fordi han skjemmer bort hun vi har som forresten er 16 mnd.

Vil være

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To muligheter:

Dersom du gir etter, og dere bestemmer dere for å bruke mannen din sin metode, må han gå med på at det er han som må ta seg av barnet på natten. Du vender det døve øret til og sover videre. Etterhvert vil kanskje mannen din oppdage at barnet blir bortskjemt, og da vil han kanskje få lyst til å endre metode. Alltid lettest å få folk til å oppdage sånt sjøl. Hvis mannen din ikke ser at hun blir bortskjemt og trives med å ta henne opp slik, kan jeg ikke se at det er noe problem, så lenge han ikke skjemmer henne bort på alle andre områder også. Sånne små nattaplagere er først og fremst et problem for foreldrene.

Dersom mannen din må gi seg, og dere følger din metode, må du ta henne på natten -- din metode vil sannsynligvis føre til at ungen slutter å våkne på natten.

I begge tilfeller blir du kvitt problemet : )

Skrevet

Har vel egentlig ikke noe råd iom at dere har diskutert dette flere ganger uten å bli enige! Må bare si at jeg støtter deg, minst mulig sørvis på natta! Da lærer hun at det ikke er noe poeng i å våkne. De fleste fagfolk vil nok også være enig i det, kanskje hvis du og mannen din sammen tar en tur på helsestasjonen....?

Skrevet

Presiserer: dere er nok nødt til å sette dere ned å velge ENTEN hans eller din metode, trekke lodd hvis dere ikke kan bli enige.

Skrevet

Som hun over sa:hvis han tar henne og ikke synes det er noe probl å være oppe 2 t på natta, du sover og ungen er forholdsvis uthvilt på dagen så er det jo ikke noe problem! Men ellers så er det din metode som vil føre til endring; garantert!

Skrevet

For barnet sin del bør dere jo absolutt bli enig om hvordan dere skal gå frem på natten. Det at dere er så uenige vil nok hun fange opp og det skaper i alle fall utrygghet.

Jeg er nok mer som mannen din, uten at vi ser på tv om natta da. Tar henne opp og lar henne ligge sammen med oss om hun ikke roer seg i sengen sin. Min mening er at barn på 16 måneder ikke kan klokka og for dem er det likegylig om kl er 15 eller 03 om de søker kontakt. Og verken jeg eller mannen føler hun er bortskjemt pga det, hun vil jo bare ha trygghet. Men dette blir jo en helt annen diskusjon.

Lykke til i alle fall :-)

Skrevet

Hei

Et råd - om dere har et slikt type tilbud der dere bor - bestill time hos familiesentral (Vi har det i Oslo - i allefall i bydel Gamle Oslo). Det er et støttetiltak for familier. Her kan dere gå sammen og diskutere med tredjeperson. De er kjempeflinke og dytter ikke på løsninger. Jeg har vær der og snakket med de om søvn, og fikk nyttig info om barn og søvn. Søvn går i sykluser for alle. Man har noen timer dyp søvn etter at man sovner, og så går man inn i lettere - drømmesøvn. Ca. hver tredje time våkner man opp - barn som voksne. Men voksne husker det ofte ikke/legger ikke merke til det, da de vet at man sover om natta. Dette er noe som noen barn trenger å lære. Vil absolutt støtte deg i din tilnærmingsmåte, men det er nok viktig at dere blir enige. (Og der kan kanskje familiesentralen være en støtte som en tilrettelegger.) Man må bestemme seg for en framgangsmåte og være villig til å gi det opp til 10 dager. (ofte vil det skje en forandring mye raskere - for oss bare etter et-par dager.)

Skrevet

Jeg er nok enig med deg, for min mini liker også å våkne om natta.

Vi har fått 3 netter på rad med søvn nå:) Ved at vi ikke koser med han når han skal sovne. Dette både på dag og natt.

Kan dere ikke bli enig iom å prøve hannes metode i en uke, så din. For så å spøøre om når han føler seg met uthvilt?

Skrevet

ikke gi deg på det du mener!! Hun har godt av å skrike lit med mindre hun virkelig har vondt så tror taktikken din vil fungere mye bedre en det han holder på med.

Skrevet

oioioi, orker han i det hele tatt å gå på jobb etter sånne netter? Her er problemet at det bare er jeg som våkner, mannen sover så godt atte.. Dermed har jeg blitt mektig lei av å stå opp så mye om natten. Vi har bestemt oss for å ikke gå inn til ham når han våkner. Forsøke å vente 5-10 min. Hvis han ikke roer seg går vi inn og gir smokk, evt vann hvis han ikke roer seg. Funker som regel alltid. Tar han ALDRI opp da det heller vil ødelegge enn å hjelpe. Da skjønner han jo ikke at det fortsatt er natt. Dette har vi fått beskjed om på helsestasjonen også. Melk måtte vi avvenne han med på natta. Det skal de helst ikke ha heller, da det tærer på tennene etter de er pusset. Stram opp mannen din litt du, og si at sånn vil du ikke ha det! Hun vil jo bare fortsette med å våkne og skrike om natta hvis hun skjønner at dere kommer og henter henne når hun gjør det. Klart det er koseligere med mamma og pappa. Men nei, dette orker vi ikke her i gården i hvert fall! Det er viktig at hun får nok, uavbrutt søvn for å klare dagen og samle krefter. Det får hun ikke med å bli tatt opp to timer midt på natta!

Skrevet

hei!

dette var nesten litt rart å lese, akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv! - men vi har den mannlige utgaven av nattkråke! :-)

de nettene lillegutten her er våken, blir vi alltid - ALLTID - uvenner. trøtte og vil sove, og slettes ikke enig i hvordan vi skal løse "problemet"...

om jeg skal ordne opp, går jeg ikke til lille tassen, gir han smokk, legger han ned og sier "nå sove..." - og går ut igjen. skulle han da skrike igjen, venter jeg litt, tar turen på nytt, det samme, og legger meg igjen. sånn kan jeg holde på til det blir stille, samme hvor mange timer det tar. jeg sovner til slutt jeg rett og slett, vet aldri om han eller jeg sovnet først... hører veldig godt på skrikinga at "dette er bare trassing..."

går det på hans måte, da er det inn på rommet å hente hele tiden, hente, dulle å si "stakkar gutten, må jo være en grunn til at han skriker..."

jeg river meg i håret, rister på hodet, å prøver å sove videre. så da må de bare holde på! etter hvert har han funnet ut at JEG HAR HATT RETT, så nå går det, stort sett, etter min metode...!

så, det er håp! :-)

Skrevet

Jeg bruker din metode å den funker som smurt her. Blir bare dårlig vane ved å ta ungen opp(med mindre ungen hylskriker å det er noe galt da som f.eks mareritt osv)

Så dere må nødt til å bli enige. Hva med å prøve mannens metode i 2 uker å så din metode i 2 uker å så ser dere hvilken som gir mest søvn for dere og barnet.

Å om hun har hatt mareritt så trenger man ikke å ha barnet våken i en evighet. Vis jenta mi våkner på natta å hyler så går jeg inn til henne(med mindre hun sovner kjapt igjen) å legger henne ned, gir smokk å går. Å da roer hun seg i 99,9% av tilfellene. For da vet hun at mamma er der osv.

Så mitt råd er å la mannen prøve først et par uker uten at du blander seg å så er det din tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...