Gå til innhold

Melk til kvelds....farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 19 måneder får en flaske varm melk med seg i sengen når han legger seg om kvelden og det elsker han, han løper til sengen og gleder seg. Da sovner han som en stein uten en lyd. Fikk høre av en bekjent nettopp at dette var veldig skadelig og førte til tannråte på lik linje, om ikke verre en juice på flaske...Ble litt skremt for vil jo ikke det, samtidig så frykter jeg den dagen da mini ikke får melk om kvelden for han er så glad i det...hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig - absolutt ikke bra for tennene. Jeg hadde avvent den vanen så fort som mulig. Hva med at han får kose seg med flaske mens dere roer ned ved senga og så tar tannpuss etterpå?

Skrevet

Næmmen, vet ikke alle at dette er skadelig for tennene da? Så fort de får tenner skal jo tannpussen komme ETTER all mat og drikke (bortsett fra vann) om kvelden. Fikk du ikke høre dette på ettårskontrollen hos tannlegen da? Kan ikke bry seg om hva som er koselig eller ikke med det vettu, kosestund før han skal sove kan dere lett fikse på andre måter. Han vil neppe være særlig takknemlig og huske dette med melkeflaska den dagen han får hullete, råtne tenner. Om ingenting tyder på at tennene har tatt skade enda, har dere nå tid til å venne han av med dette så fort som mulig.

Skrevet

Det bør du nok slutte med, dersom du vil at gutten skal ha tenner til de felles av seg selv. Hadde en venninne som gjorde akkurat som du og sønnen hennes var fri for tenner når han var fire-fem, bare råtne stubber igjen. Og ho var helt fortvilt for at ingen hadde fortalt henne at det var skadelig. Melkesukker er like skadelig for tennene som vanlig sukker.

Skrevet

gi han melk også tannpuss etterpå, før han legger seg. Og gjerne en fluortablett etterpå. Også i seng. Kan heller kose seg med smokken om han bruker det. Går sikkert kjempefint. Gi han heller bare vann i flasken i en overgangsperiode.

Skrevet

Ja men kjære deg. Det var jo derfor jeg spurte om råd fordi jeg har hørt så mye forskjellig. Dersom du ikke kan gi råd uten å være formanende så kan du jo bare unngå å svare...

Skrevet

Snupi her får en flaske melk på fanget i sofan før vi pusser tenner. hun storkoser seg, finner fullstrendig roen. Etter tannpussen er det å lese litt bok på rommet og vi gir oss når hun viser tegn til å ville opp i senga. Det er vanligvis ganske fort, for da kommer smokken.

Skrevet

Visste ikke at det var vanlig med ettårs kontroll hos tannlegen..... Det praktiseres ikke i denne kommunen i alle fall.

Så må jeg få si at det ikke er nødvendig å gå til angrep på folk så de føler seg helt dust fordi de spør om råd. Hvis det er slik det skal være mister disse sidene sin funksjon. Det er helt ok å ikke vite alt...det er jo derfor man spør..

En liten unnskyldning til mams05 ville vært på sin plass....

Skrevet

Det er nok kun mm og vannsom bør gis etter tannpuss på kvelds/nattid. Mm er og søtt, men pga av antistoffene blir det ikke hull i tennene av det likevel. http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=347

Juice er vel kanskje verre enn melk pga syren i tillegg, men du bør nok gi melken før tannpuss og så legge barnt - evt gi bare vann etter legging. Ta dere en kosestund med flasken før tannpussen dere - kosen behøver jo ikke bli borte

Skrevet

Han har sikkert ikke fått tannråte enda;-) K

an du ikke gi han melk på sofaen med en pute på fanget og kose der, også pusse tennene? Det gjør jeg med eldstejenta mi på 2 år, funker supert!

Skrevet

Dere som ikke gir melk i senga, klarer dere å pusse tennene til barna så godt da? Jenta mi vil nesten ikke pusse de....

Vi jobber med saken, men det er ikke så lett å få pusset de lenge av gangen

Skrevet

Jeg har snakket med helsestasjonen om dette fordi vår datter sovner rett etter flasken som hun koser seg med.

Det gjør ingenting så lenge man passer på å pusse tennene to ganger pr dag og kanskje du kan gi han en fluortablett.

Det høres ut som at sønnen din mister alle tenner etc, men det er ikke riktig. Forskjellig fra barn til barn. Jeg gir vår datter melk på kvelden, men aldri noe søtt. Så kanskje det skrekkeksempelet lengre ned her er pga nugatti+melk+søtsaker +++++ og ingen tannpuss i det hele tatt?

Skrevet

sant nok. tennene hans ser helt fine ut og vi pusser de godt minst 2 ganger per dag. Men sluttet uansett med melk i sengen på fredag og det fungerte kjempe bra...hadde litt kos på sofaen, men da ville han bare opp på rommet sitt, brydde seg nok ikke om den flasken så mye som jeg trodde:)

Skrevet

Hei!

Førstemann var en skikkelig vanskelig liten kar når det gjaldt legging (tok ikke fight'n som jeg gjør med andremann nå!) -og dengang ENESTE måte å få han til å sove for kvelden, var med en flaske enten melk, eller velling. Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at jeg kunne putte en flour tablett i siste melken/ vellingen for kvelden. Det fantes sånne flour tabletter som løser seg opp i drikke på apoteket.

Det er bare hvis du virkelig vil fortsette med kosen. Har all forståelse da jeg var avhengig av å gi han det for å få han til å sove. MEN han sovnet i armene mine da, og jeg bare puttet han i seng. Etterhvert, begynte jeg å legge han sovende på stellebordet, og gå over tennene hans mens han var i ørska. Gikk fint det også ;-)) Opp til deg. Tennene til guttungen var sterke og kariesfrie:-))

Lykke til!

Skrevet

Kanske dere kan prøve ut slik vi gjør det.

Sønnen vår var også vant med å ha ei flaske melk i senga etter kveldsstell, men da han fikk tenner gjorde vi det heller slik:

grøt eller skive til kvelds - ei flaske melk mens vi leser bok på sofaen - kveldsstell med tannpuss - god natt med bamse og koseklut.

Funker veldig bra her. Ville ikke ta fra han kosen med melka, så da forflyttet vi den bare. Verdt å prøve hvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...