Gjest Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 hei hei! jeg vil strikke et lappeteppe jeg til krabaten i magen.. er det noen som vet hvor stort det bør være før jeg tover det? tenker å bruke det som teppe over vogn eller som kose teppe på gulvet... tusen takk
Oi ..! Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 Hvor mye teppet krymper når du tover det, er litt avhengig av hvor løst du har strikket og hva slags garn du har brukt. Jeg har tegnet og laget noen oppskrifter på gensere og kåper, og da har jeg prøvd meg litt fram på forhånd for å kunne estimere størrelsen på plagget. Når jeg strikker for å tove, bruker jeg følgende rettesnor: Garn: 2- eller 3-tråds ullgarn, f.eks. Finullgarn fra Rauma (kjøpespå Husfliden), Tove eller Pt2 Pinner nr. 6 3 omg = 1 cm når arbeidet er ferdig tovet 20 m = 1 cm når ferdig tovet Skulle jeg f.eks. strikke et pledd på 80x120 cm (ferdig mål), ville jeg lagt opp 160 m og strikket 360 omg. Jeg pleier å tove arbeidet på 40 grader sammen med et slitent håndkle eller to og et par ss grønnsåpe i vaskepulverkammeret. Hvis arbeidet ikke blir så tovet som du skulle ønske, kjør x antall nødvendige vasker til, men på kun 30 grader. Lykke til
Oi ..! Skrevet 5. februar 2007 #3 Skrevet 5. februar 2007 Nei-nei-nei! Det skulle selvfølgelig være: 20 m = 10 cm når arbeidet er ferdig tovet
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #4 Skrevet 17. februar 2007 Sandnesgarn har oppskrift på ett kjempefint tova vogn-teppe. http://www.sandnesgarn.no/StortBilde.aspx?bildeId=202713&mElement=hGarn&stortBildeSti=stortBilde&bildeStiType=hefter Hefte nr 11 hvis du ikke får fram linken.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #5 Skrevet 26. februar 2007 har strikka et lappeteppe til å ha i vogn i str 90x60, pinne nr 5 og litt løst strikka...tror dere det kommer til å krympe VELDIG mye dersom jeg vasker det på 40grader?
berga Skrevet 26. februar 2007 #6 Skrevet 26. februar 2007 Hvor mye det krymper avhenger av hvilket garn du har brukt. Et garn som er løst spunnet, som f.eks fritidsgarn tover seg mere enn et garn som er litt fastere spunnet, f.eks tove, eller pt2. Dersom du er litt usikker på hvor mye det tover seg kan du enten tove en liten prøvelapp først eller du kan vaske teppet på lettstelt program uten noe annet i maskinen. Men hvis teppet ditt nå er 90x60 cm vil jeg tro at det kan bli litt lite, dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå