Gå til innhold

HVa spsier ungene deres i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er to år og har til nå vært hos dagmamma, men vurderer barnehage snart.

Jeg lurer på hva deres 2- 3 åringer spiser der? Er av den oppfatnign at vi i Norge spiser alt for mye brød-mat og vil ikek at hun skal spise bare brødskive en langdag i barnehagen.

Til nå har hun spist glass med barnemat eller små porsjoner med diverse småretter som jeg har laget selv som dagmammaen har varmet opp. Men i barnehage betaler man vel for mat... Hvor vanlig er det å ha varmmmat i barnehagen hver dag andre steder? Her tror jeg det er en dag i uka!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8054089-hva-spsier-ungene-deres-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sender alltid med ett måltid med grovt brød. Andre måltidet sender vi med "middagsmat", type pølsehorn, pizza, pastasalat, skinkehorn med ost osv. Dette er noe som enkelt kan lages i store porsjoner og fryses og taes opp og legges rett i matboksen.

Youghurt får de ikke lov å ha med.

Men frukt hver dag er en must. Eneklte dager sender vi med "godis", tørket frukt, rosiner, fikenstang, osv..........

I barnehagen her har det varmmat 2 ganger iuken........

I bhg (småbarnsavd) som sønnen min går i, får dem to måltider. et varmt og et kaldt. Det første måltidet er matpakke som vi smører med, og det andre lager dem i bhg. Dem kan få alt fra suppe til fiskekaker. Det er spørs hva dem har i bhg.

Og hver 2 uker er det en gruppe foreldrer som skal ta med 1 frukt hverdag, slik at barna alltid har frisk frukt etter maten. Noen ganger pakker jeg med en boks youghurt eller frukt på boks. Drikke får dem der, så det bekymrer vi oss ikke for.

Hvis du er i tvil, så er det greit å ta en tur innom en bhg, og høre med dem hvordan systemet er hos dem. For det er så forskjellig fra bhg til bhg.

I barnehagen vår er det varm mat en dag i uken og frukt hver dag. Han spiser havregrøt og frukt til frokost hjemme. Han har med matpakke til lunsj og yoghurt som han spiser sammen med frukten til ettermiddagsmåltidet. Han har et glass med hjemmelaget frokostblanding i barnehagen, den blander han i yoghurten.

I matpakken sender vi med grovt brød med pålegg, noen biter grønnsaker som vi pakker i plastfolie og gjerne andre godsaker som pølsebiter, ostestaver, engangpakker med makrell (som han spiser med skje) osv.

Dermed blir det bare et brødmåltid pr dag. Det hender han spiser brød til kvelds, men da er det som regel knekkebrød.

I vår bhg serveres ett måltid i tillegg til matpakken. To dager i uka er dette varmmat, de andre dagene brød og pålegg med melk/vann. Etter matpakkespising får de frukt.

Det er mye man kan putte i matpakka som ikke er brød: grønnsaker, frukt, pasta, salater, yoghurt, fiskekaker, middagsrester etc.

->>-

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...