Gå til innhold

PCO - hva er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slik som jeg har skjønt det er det eggene som i stedet for å modnes på normalt vis fester seg på eggstokkene som små cyster, dette gjør at progesteronnivået blir lavt og det skilles ut mer testosteron. Jeg har PCO (en mild grad) og hadde normal menssyklus, ingen fullstendig eggløsning, men sinnsyke menssmerter, fikk pergotime (noen tabeletter som stimulerer til eggløsning) og ble gravid etter et halvt år på pergo:)

Vel, jeg har også dette, og det er vancyster hos meg. Har vært gravid 5 ganger, har 31 dagers sykluser (som jo ikke er ufattelig lange) og jeg har EL. Ble gravid veldig tidlig alle 5 gangene, så ikke noen befruktningsproblemer altså. Men jeg har mistet noen ganger, og det har ikke noe med PCO å gjøre mener min(e) leger.

Det KAN by på forplantningsproblemer, men behøver ikke gjøre det.

Grunnet at jeg lett blir befruktet, sier min lege at PCO ikke er noe problem for meg i anledning det å få barn, men at andre plager kan forårsakes av deg, som f.eks. overvekt.

Tror det kan slå veldig forskjellig ut, jeg fant en flott forklaring på den tråden som handler om nettopp dette, litt lenger nede i "menyen".

Lykke til!

Annonse

Susi81:

Høres ut som om din erfaring med pco er ganske lik min. Jeg har også kraftige menssmerter, ikke overvektig (heller tvert imot...), og har merka at huden er mer uren nå enn dag jeg gikk på nuvaringen. Blre huden bedre da du gikk på pergo? Hva med menssmertene?

legen min sa jeg kunne ha det siden jeg var litt overvektig. men når jeg leser om symptomene er det ingen av disse som stemmer:

(lommelegen.no)

PCOS er en kombinasjon av flere symptomer. Den medisinske diagnosen stilles utfra følgende kriterier:

På ultralyd sees mer enn 10 cyster i eggstokkene som alle er mindre enn 1 cm.

Minst to av følgende problemer:

a. Menstruasjonsforstyrrelser (lang tid mellom menstruasjonene)

b. Sjenerende hårvekst på kroppen

c. Manglende eggløsning

d. Økt nivå av såkalte androgener (testosteronliknende hormon) i blodet

e. LH/FSH (hormoner) > 2

Man kan også ha cyster på eggstokkene uten disse symptomene; dette kalles polycystiske ovarier.

Hvorfor oppstår PCOS?

PCOS er et sammensatt og vanskelig problem. Syndromet oppstår når eggstokkene produserer for mye mannlige kjønnshormoner. I tillegg får man en økt produksjon av østrogen. Dette fører til at eggene som skulle modnes i eggstokkene ikke får modnet skikkelig, men blir til væskefylte hulrom (=cyster) i stedet, og eggløsning uteblir (og det blir vanskeligere å bli gravid). Overproduksjonen av mannlige kjønnshormoner er årsaken til mange av symptomene som kan oppstå hos dem med PCOS. I tillegg spiller også insulin en rolle ved PCOS; kroppen reagerer dårlig på insulin, og man får såkalt insulinresistens. Også insulinresistensen kan føre til fruktbarhetsproblemer.

Hvor mange har PCOS?

Man regner med at hele 20 % av alle kvinner i fruktbar alder har cyster på eggstokkene uten å ha noen symptomer på dette; svært vanlig, med andre ord. Rundt 5 % av alle kvinner i fruktbar alder har i tillegg symptomer som gjør at de får diagnosen PCOS.

Symptomer på PCOS

PCOS er et sammensatt hormonelt problem, som kan gi veldig varierende symptomer i ulik styrke hos dem som har problemet. Følgende symptomer kan være et tegn på PCOS:

Vektøkning

Sjenerende hårvekst (såkalt mannlig behåring; på overleppen, haken, innsiden av lårene og under navlen)

Noen mister også hår på hodet

Kviser

Lang tid mellom menstruasjonene

Vanskeligheter med å bli gravid

Du føler deg trett og sliten

Mange spontanaborter

Hvordan stilles diagnosen?

Ofte tar det lang tid å komme frem til en endelig diagnose. Symptomene er ofte varierende og sammensatte, og kan forveksles med andre problemer. Dersom du har mange av symptomene som nevnt over, kan det være lurt å sjekke om du har PCOS. Blodprøver for å måle hormoner er viktig. I tillegg blir ultralydundersøkelse av eggstokkene gjort. Både gynekolog og endokrinolog (ekspert på hormoner) kan hjelpe med utredning av slike hormonelle problem.

Hva kan gjøres?

Ppiller kan normalisere hormonbalansen og minske kviseproblemet

Operasjon: ved hjelp av kikhullsoperasjon kan man fjerne cystene på eggstokkene

Hormontilførsel kan hjelpe dem som har problemer med å bli gravid

Hva kan jeg gjøre selv?

Det er viktig at du får kontrollert blodsukkeret ditt, for å se om du har insulinresistens. Helst bør du ha en normal vekt med en BMI på under 28. Å spise sunt, med lite sukker og lite fett er enda viktigere for dem med PCOS enn friske mennesker! Røykeslutt er selvsagt viktig for alle, og røyking kan også gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Uønsket hårvekst kan fjernes med voks.

På lang sikt

Når livmoren konstant står under påvirkning av østrogener uten gestagen får ikke livmoren kvittet seg med slimhinnen. Normalt kvitter man seg med denne slimhinnen (endometriet) hver måned når man menstruerer. Hos dem med PCOS kommer menstruasjonen gjerne sjeldnere enn hos andre, noe som fører til at slimhinnen blir tykkere og tykkere. På lang sikt kan dette øke risikoen for å få livmorkreft.

Dersom blodsukkeret ditt er for høyt, øker dette risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...