Gå til innhold

HJELP! trenger så sårt noen råd her.

Anbefalte innlegg

Håper noen av dere vennlige venner kan hjelpe meg litt her med noen råd. Helsestasjonen her er nemlig stengt i dag.

Lille gutt her som blir 4 månder i morgen, har nå fått risgrøt på kveldene lagen på mm siden tirsdag i forrige uke. Dette etter anbefalinger av helsesøster da jeg trodde jeg hadde litt lite melk til junior etter mye sykdom hos han og tilfølgenede puppe nekt. Han var mye våken om natten og ville ikke roe seg ned. Så helsesøster mente han trengte litt ekstra på kveldene da han er en stor gutt på 8 kilo alt.

Vi begynte således med grøt, noe som gikk veldig bra forøvrig, han elsker det. Svelger ned som bare det. Men.. ja for det er jo et men selvsagt. Natteuroen han s ble ikke noe særlig bedre. Våknet ofte og søkte etter puppen. og var generelt urolig. Selv syns jeg puppene min var veldig fulle på kveldene etter han hadde lagt seg, og syns kanskje det kunne virke som det burde være mere enn nok melk til han der. Virker nesten som han tok grøten i stede for puppen på kvelden, for han ville ikke ha noe særlig med pupp før han la seg.

I går bestemte jeg meg derfor og prøve og gjøre han mett kun på pupp, han spiste og koste seg før han la seg. Sovnet ca kl. 21.30 og sov da helt til 05!!!! Wow!! Det var sånn han sov før han ble syk jo!! da tok han en pupp og sov så videre til kl 07.30 , men var ikke særlig sulten, bare våken.

Det jeg lurer på nå da er, skal jeg slutte og gi han grøt om kvelden? Kan han ha blitt for mett av grøten og derfor urolig? Men om jeg slutter med grøt og fullammer han en stund til vil jeg forvirre han? Først grøt så ikke grøt likevel og så grøt igjen om et par månder?? Kanskje like greit og bare fortsette med grøten, eller?

Skal prøve igjen i kveld selvsagt for og se om dette kun var et engangs tilfelle.

Men altså kan virke på meg som jeghar nok melk, for nå etter natta og han har spist her og sovnet formiddags luren sin. Så måtte jeg pumpe meg litt, og ut kom 100 ml og det etter at han har forsynt seg.

Hva tror dere? Har noen noen råd til meg? Mest beskymret er jeg jo for om jeg skal matforvirre han!? Har noen erfaringer med dette?

takk på forhånd:-)

Fortsetter under...

Jeg tror ikke han blir forvirret fordi du bytter litt på det - de er flinke til å tilpasse seg, disse små - og han er jo i en alder der man skal prøve seg fram for å finne bra rutiner for mor og barn.

Men hvis du vil fortsette å gi ham grøt - kan du jo legge fastmåltidet litt tidligere på kvelden?

Så rekker han å bli sulten igjen før han skal legge seg - og dermed roer seg ned med pupp?

Det kan også hende at han rettogslett har vært tørst på natten.

Husk å gi drikke sammen med grøt - det er mange som glemmer å si det når de anbefaler å begynne med grøt... Tenk selv hvor tungt det kan være å spise noe uten å ha drikke til.

Vann, juice eller melk på flaske til grøtmåltidet? Eller med teskje..

Melkeproduksjonen er dessuten ikke konstant.. En stor gutt krever ofte økedøgn, og da kan det føles som om du ikke ha nok, at han spiser HELE tiden..

Jeg har selv en gutt på 7mnd og nå 10kg jeg fullammer for det meste.

Vi har begynt med grøt på kvelden - men han tar alltid pupp før han skal sove.

Selv med grøt i magen kan det hende han ikke er forsynt og vil ha mange nattmåltider - gjerne for å øke produksjonen min.

Det hender også at man har minkedøgn - der produksjonen går ned litt og tar seg en pause- Dette er midlertidig -og det går over så lenge man fortsetter å amme.

Masse lykke til! Håper dere ordner det sammen - og blir fornøyde begge to!

Klem

hmmm. kan jo hende han er tørst ja. Men han får pupp rett før grøten og jeg tilbyr han den etter grøten, men da vil han oftes ikke ha noe.. Så han får jo tilbudet om veske til grøten.

Men syns dere jeg kan begynne og fullamme han igjen, eller burde jeg fortsett med grøten selvom det skulle vise seg at jeg har nok melk likevel?

hvis han nå er fornøyd med bare pupp - kan du godt fullamme ham nå - og prøve igjen med grøt senere en gang.

Jeg fikk forresten beskjed av min helsesøster at simon ikke trengte noe grøt da han var 4 mnd.. Han var 8,5 kilo da - og hun mente han fikk meeer enn nok av meg..

Så lenge de er fornøyde med puppen og vokser godt - kan du godt prøve en dag i ny og ne med grøt, men det er ikke nødvendig.

lykke til!

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...