Gå til innhold

Overvektig og gravid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lånte en bok som hette "på vei" på biblioteket her om dagen,og ble litt bekymra. Som jeg forstod det mente forfatteren at overvektige som regel fikk store problemer under svangerskap og fødsel. Der var f.eks vanskelig å se barnet ordentlig på ultralyd,og vanlig fødsel var vanskelig å få til,endte som regel med keisersnitt.

kan hende jeg misforsto boka litt,men dette skremte meg. Er overvektig selv. Er det noen som kan fortelle meg om dette stemmer? Noen med egen erfaring? Tar det f.eks mye lengre tid før magen ser gravid ut på oss som er litt store? Jeg er 8 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe kan stemme for noen. Det med ul kommer også ann på, vi bærer vekt å litt forskjellige steder. Personlig er jeg ikke bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er overvektig, og vi gikk gravide samtidig forrige gang. Hun hadde ingen av de problemene du beskriver ovenfor, men hadde litt trøbbel med høyt blodtrykk. Fødselen hennes hørtes ut som en drømmefødsel i fht min, så jeg tror det er individuelt for både tjukk og tynn. Ta opp med jordmor hva du uroer deg for, hun vil helt sikker berolige deg. Lykke til med svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på graden av overvekt også kan jeg tenke meg:)

Jeg er overvektig, og har vært på UL, og det har faktisk ikke vært noe som helst problem. Jeg vil heller forsøke å leve så sunt som mulig under svangerskapet, og ikke tenke så mye kg eller komplikasjoner.

Snakk med legen eller jordmor, og ikke bekymre deg så veldig. Det hørtes ut som en skremselsbok det der, og det er helt unødvendig å skremme gravide på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det med ro hadde jeg vaert deg. Alle er jo annerledes. Det som statistikk viser er at overvektige har flere svangerskapsproblemer og kanskje foedsels problemer enn andre. Men det er jo individuelt. Jeg er ogsaa overviktig. Er 156 cm lang og jeg veide 92kg naar jeg gikk gravid med min foerste. Har aldri hatt hoeyt blodtrykk eller diabetes under svangerskapet. Har vaert mye kvalm og kastet opp mye i begynnelsen men det har ikke noe med overvekt aa gjoere. Har tatt mange ultralyd og alle var veldig finne ikke noe problem med det. Har ikke vaert hoven i det hele tatt til siste dagen i svangerskapet. Hadde noen rygg og bekken plager mot slutten men alle blir jo slitne mot slutten det er helt normalt. Jeg gikk opp bare seks kg under hele svangerskapet og naar jeg kom hjem etter foedselen veide jeg 5 kg lettere en foer jeg ble gravid.

 

Angaaende foedselen, vannet gikk ti dager foer termin og de maatte sette meg i gang etter en dag fordi jeg fikk ikke rier. Det tok sin tid foer jeg fikk ordentlig rier saa jeg ble litt sliten og spurte om epidural. Foedselen gikk som en droem etter det. Jeg ble helt revnet av ungen men merket ingen ting pga. epiduralen. Ungen veide rundt 3.4 kg som er ganske normal vekt.

 

Jeg tror ikke at svangerskapet mitt hadde vaert annerledes hadde jeg veid 30 kg mindre. Jeg syns at du burde ta det med ro, proeve aa spise sunt og ta de problemene som eventuelt dukker opp naar de dukker opp hvis de gjoer det. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...