Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Jeg har funnet ut at samboeren min må hjelpe til mer hjemme. Jeg er i mammapermisjon, og vi har bare ett barn. På grunn av at jeg er hjemme, er det jo greit at jeg gjør mer enn han, men nå er jeg bare så lei av å stå for alt her i huset. Initiativ er et fremmedord. Sofaen og tv derimot, det er visst god sort. Skal finne et par oppgaver til han, men hva er rimelig? Hvor mye hjelp får dere andre som også er i permisjon? Per i dag er fordelingen slik... Han: - Alt med hunden. Mating og turer. - Hjelper til med vesla når han er hjemme. Dog i mindre grad enn meg, er alltid jeg som har hovedansvaret og som løper til hvis det er noe. - Setter i oppvaskmaskinen etter seg selv, ikke etter andre. - Blir med og rydder hvis jeg spør, men gnåler litt om at det er fint som det er. Tar aldri initiativ til rydding selv. - Har hittil tatt seg av å fyre i ovnen og måke trappa, i det siste har også dette sortert under meg. Jeg: - Rydder (og rydder... og rydder) - Vasker, tørker og bretter alle klær - Lager alltid middag (han har lagd middag tre ganger på to år) - Støvsuger og vasker, må støvsuge annenhver dag pga. hunden - Handler - Lager maten til vesla, hender han mater henne ...og sikkert mye mer også, men kommer ikke på det nå. Forslag til fordeling? Vil det for eks være rimelig om han lager middag to ggr i uka, og at vi setter av en dag til storshining i huset, med vasking og rydding? *Gidderikkeværemammaenhans*
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Han gjør mye i forhold til min samboer. Han har bare ansvar for bilen han
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 så lenge han er på jobb og du går hjemme synes jeg fordelingen ser bra ut jeg.... jeg går hjemme også og hvis jeg står på i 1-2 timer så har jeg jo klart å gjøre MYE husarbejd. Jeg har 2 barn og et tredje på vei. men jeg synes fint å han kan lage mat 2 ganger i uka. men men dette tror jeg dere må finne ut av i enighet......... lykke til...
hårsår Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Ser ut til at vi to har det ganske likt. Har alltid sagt at mannen min bor på hotell. Når han kommer hjem setter han seg i stresslessen, og får middagen servert i fanget. Etterpå leker han med tullemor, men bytter ikke bleier. Han har henne stort sett resten av ettermiddagen/ kvelden og hun får bare mat hos meg, så der er han flink. Men pinadø: han er jo pappaen, så såpass forlanger jeg. Ellers er huset rent og ryddig og jeg rydder som regel opp etter han. Finner glass, tallerkner, smøret ute etter frokost, tomme joghurtbokser mm rundt i huset, men har sagt det så mange ganger til han uten hell. Så lenge jeg går hjemme er det greit, men har sagt klart og tydelig at det er slutt når jeg begynner i jobb.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #6 Skrevet 1. februar 2007 Så jeg burde altså være forøyd enn så lenge? Ingen som er enige med meg i at han kan gjøre mer enn å lufte/mate hund og leke litt med vesla?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 Hvor mye jobber han? Står han opp kl 6 og er hjemme igjen kl 16 f.eks? Da er det jo ikke så lett å lage middag. Men han kan jo glanse til i helgene. Pass på å prate om slike ting, for det er gjerne bagateller som dreper kjærligheten om de ikke tas tids nok. Min mann snekrer og snekrer på huset. Han er veloppdratt og har ikke det minste snev av sjåvinistiske gammeldagse kvinnesyn. Det kunne ikke falle han inn å legge seg på sofaen om jeg stod hele kvelden med klesvask og kjøkkenrydding. Stell av barnet burde være et privilegium og aldri et ork! Men pass på at du slipper han til. Bare si: tar du bleieskiftet? Vi bader gutten annenhver gang og legger han hver vår kveld.-ikke fordi vi driver regnskap, men fordi begge vil være like mye med gutten. Hvis han ikke jobber 8 timers dag og har lang vei til og fra jobb, kan han godt henge opp en klesvask. Å bare rydde etter seg selv og ikke deg etter middag tyder på dårlig oppdragelse. Eller er han 16 år (eller 60 for den saks skyld)? "Lykkelig gift" Man skal gi og ta like mye i et forhold. Du har også rett til å slenge på sofaen etter knøttet er lagt (tips: legg det kl 19 dersom det er eldre enn 2 mnd)- da har dere kvelden sammen. Prat om alt. God natt (min mann henger gjerne opp klesvasken kl 00 om natta selv om han skal opp på jobb dagen etter. Dette dersom jeg har tatt ut linsene og ikke finner brillene.....Dårlig unnskyldning fra meg)
hårsår Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 Jo, jeg synes at mennene trenger litt skjerpings, men forstår også at de har vært på jobb hele dagen og trenger å koble av hjemme. Husker selv fra da jeg jobbet at det var ikke så veldig mye pepp igjen i meg til å foreta de store arb.oppgavene utover middagen. Når jeg sier ifra at jeg er sliten og trenger hjelp får jeg selvfølgelig det, men han ser det ikke selv før jeg sier det.
Gjest Skrevet 1. februar 2007 #9 Skrevet 1. februar 2007 Først og fremst så er jeg SJOKKERT over noen av svarene du har fått oppi her. At man finner seg i sånne mannfolk kan ikke jeg begripe. Når det kommer til deg og din synes jeg helt klart han kan gjøre mer. Min mann jobber MYe men han har allikevel sine oppgaver. De har blitt fordelt den gangen han var arbledig og jeg jobbet fullt og fungerte den gangen og fungerer i dag. Kjøkkenet er hans område, han lager mat, vasker opp etc. Unntaksvis lager jeg mat, men det er fordi det er noe spesielt (har jobbet som kokk og lager bare "store" middager)Støvsuging har vi en robot som gjør *glise* Jeg vasker gulv, rydder generelt og holder orden. Han vasker og bretter tøy, jeg legger det vekk. Når det kommer til kjøkkenet har jeg goså lært meg til å la være å røre dersom han har ei uke han ikke gidder, da står det til det blir grønt om så nødvendig, jeg tar det ikke. (oki, kanskje jeg skyller vekk uffet) Men det er HAN som skal gjøre det, og sånn er det. Blir det ikke gjort er det ingen som tar det for ham og ting bare hoper seg opp, så han må slite mer. Dette er han klar over så det er sjelden det hoper seg nå
Nr-3-i-Magen Skrevet 1. februar 2007 #10 Skrevet 1. februar 2007 Jeg syns ikke at mannen din gjør nok... Jeg rekker hvertfall ikke å gjøre noe husarbeid i løpet av dagen, eller ha middagen klar. Jeg har ei jente som ikke vil ligge alene mer enn 15 min et par ganger om dagen og som nesten ikke sover inne, så hele dagen går med til passing, bæring, mating, trilling... Og det er jo det som er jobben min nå, en jobb som er viktigere enn husarbeid. Så jeg syns at husarbeidet skal vært likt fordelt selv om jeg går hjemme, eller at samboeren min tar jenta mer enn meg på kveldene og i helga, sånn at jeg får lagd middag og rydda litt. Tips til fordeling hos dere: Han kan jo rydde bort middag etter dere begge to, henge opp og rydde vekk klesvask annahver gang, ta de fleste bleieskifta på kvelden, og så var det en god ide med en dag (kveld/formiddag i helga) til litt ekstra felles shining.
hårsår Skrevet 1. februar 2007 #11 Skrevet 1. februar 2007 Believe me - jeg har prøvd det meste av taktikk. Han gjør det ikke, og har nok litt dårlig oppdragelse hjemmefra. Vil ikke at huset skal lukte søppel og ha hybelkaniner som kommer imot meg med hoggtenner fordi jeg skal VINNE en prinsippsak! Han vet at hotelloppholdet er over når jeg begynner jobben igjen. Akkurat nå er jeg bare litt god mot ham.
Gjest Skrevet 1. februar 2007 #12 Skrevet 1. februar 2007 Rasberry, var ikke deg jeg var sjokkert over, det var de to første anonyme. Skjønner ikke at noen finner seg i sånt. Men så var de anonyme også da:p Litt bortskjemte skal de få lov å være disse mannfolka, men jeg er ikke allergisk mot noen hybelkaniner eller små tallerkentårn jeg (har ikke oppvaskmaskin) Mannen min vet hva slags jobb det er jeg har her hjemme, hvor mye tid og energi lillemor krever av meg. Han har nemlig fått lov å klare seg selv hjemme med henne en dag (han sutret litt for jeg var jo hjemme hele dagen) Men han oppdaget FORT at det ikke var veldig rart at ikke alt var strøkent og shinet hver dag. Han ble nemlig utstyrt med flaske, mme og baby, så gikk mammaen og sov ut litt. Hehe, ble noen intressante timer det:p
hårsår Skrevet 1. februar 2007 #13 Skrevet 1. februar 2007 Sorry at jeg hugg til litt. Pappaen begynner første permisjonsdag imorgen, og må si jeg er litt glad for at får et innblikk i min hverdag. Skal passe på å "forsvinne" litt i løpet av dagen. He, he...*ondskapsfull latter*
Gjest Skrevet 1. februar 2007 #14 Skrevet 1. februar 2007 *stort glis* Da er det jo han som er hjemme! Da må han gjøre ALT pluss babyen! *mohahahahahaha*
3 *guttemamma Skrevet 2. februar 2007 #15 Skrevet 2. februar 2007 Synes mannen din gjør VELDIG lite jeg. Men nå er jeg bortskjemt med en som hjelper til mye da. Jeg rekker ikke alltid like mye på dagene jeg heller. Noen ganger sover jeg når lillegutt sover pga urolige netter. Slik er vår dag : Jeg står opp til eldstemann, sender han på skolen, ordner de to andre og leverer 5-åringen i bhg. Hjem å rydde litt, dupp på meg og lillegutt. Lunsj, henge opp/ta sammen et stativ med klær kansje eller støvsuge (hvis jeg ikke får besøk da) ta imot størstegutten og hjelpe til med leksene og lage middag. Mannen rydder av middagsbord, henger opp klær, støvsuger hvis det trengs noen ganger, hjelper til å rydde etter barna, sørger for at det er ved inne, handler som regel det vi trenger. Vi deler litt på å være med barna på treninger osv. Men Mannen er med oftere enn meg. Kveldsstell deler vi på. En tar minstemann (som regel meg) og en tar de to største. Når de alle er lagt er det jeg som tar meg av minstemann hvis/når han våkner på kvelden og natten. Synes ikke mannen skal få "bo på hotell" fordi om en er hjemmeværende jeg. Men man må finne et system som begge kan være fornøyd med, uansett om det nå er sånn eller sånn.
Vildur Skrevet 2. februar 2007 #16 Skrevet 2. februar 2007 Så lenge mannen jobber ute og kvinnen er hjemme med barn, synes jeg det er rimelig at kvinnen gjør mesteparten av husarbeidet. Dersom begge jobber ute, bør det etter min oppfatning være 50/50 fordeling i forhold til husarbeidet. Min mann drar på jobb i 6-tiden om morgenen og er hjemme i 17-tiden, så da forventer jeg ikke at han hjelper til så masse når jeg er hjemme. Men han lager alltid middagen i helgene (elsker å lage mat!) og tar seg av alt det praktiske ute, styrer med bilen etc. Dessuten setter han ofte på vaskemaskinen uoppfordret! Vi bytter på handlingen, handler ofte sammen til helga. Han hjelper til med lillegutt fra han kommer hjem til gullet legger seg i 19-tiden, og i helgene står vi tidlig opp med lillegutt en dag hver. Fram til nå har jeg lagt gullet hver kveld (5 mnd.), men etter min oppfordring har vi nå begynt å dele slik at han legger et par kvelder i uka. Jeg er veldig fornøyd med fordelingen, og er glad for at jeg har en "moderne" mann som tar initiativ til å hjelpe til hjemme og ikke minst prioriterer samvær med lillegutt.
AnonymeAnine Skrevet 2. februar 2007 #17 Skrevet 2. februar 2007 Jeg har ikke lest hele innlegget, men reagerer på overskriften. Hvorfor er det så mange damer som sier at de må "hjelpe" til??? De skal ikke hjelpe til, husarbeid skal DELES! Og det samme gjelder å passe barn, fedre er ikke barnevakt til sine egne barn! Sådetså!
ruffen Skrevet 2. februar 2007 #18 Skrevet 2. februar 2007 Hei! Er ening i mange av svarene her...ihvertfall de som handler om at mannen må gjøre mer. Må bare fortelle litt om vår situasjon. Jeg tenkte akkurat det samme som hoveinnlegger. Mannen min var ikke plent slik at han slang seg på sofaen, men tok seg god tid med avisa selv om alt stod på hodet og lillegull ville ha oppmerksomhet og jeg stod midt oppi middagen. PLuss at han ikke så noenting når det galdt klesvask, oppvask, støvsuging etc etc...Jeg holdt på å bli gal av å trå i brødsmuler fra i går og oppdage at gutten vår sugde på noe jeg ikka ante hva var! Men så...) begynte jeg på jobb og han er hjemme...og gjett hvem som har begynt å se ting? Det er helt fantastisk. Han vasker klær, henger opp klær, legger sammen klær, vasker gulv, vasker opp og lager middag. Helt uten at jeg trenger å spørre! For nå er det HAN som går og trør i det hele dagen. Jeg gjør selvfølgelig fortsatt ganske mye husarbeid, men han gjør absolutt sin del! Så mitt råd: La mannen være hjemme alene på dagtid noen dager...Alle skal vel ha pappaperm!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #19 Skrevet 2. februar 2007 Stor takk for mange svar. Jeg er veldig glad for å se at jeg ikke er alene om å synes han gjør lite. I går fikk jeg inntrykk av at jeg overdrev, og at det skulle være sånn. Til deg som spurte hvordan han jobber: han begynner 15 og er ferdig 19. Og så jobber han en time på kvelden. Det er ikke fysisk arbeid, han sitter for det meste på internett når han er på jobb, jobben hans går bare ut på at han må være der og passe på (vakthold). Hadde han jobbet fra morgenen av, eller hatt vanlig tungt arbeide, hadde jeg ikke vært så irritert. Men nå skal det bli andre boller, og det sa jeg fra om i går. Han gjør jo alt mulig hvis jeg ber han, men han må lære og se det selv. Derfor skal jeg gå nøyere gjennom svarebe deres i kveld, og sette opp en liste over hva som skal være hans ansvar. Og så blir det opp til han og gjøre det når det trengs. Ellers var det et godt forslag at han tar en uke perm nå, skal få han til å avtale med arb.g. Eneste ulempen er at vesla fortsatt får pupp innimellom, så produksjonen vil vel kanskje gå noe ned,,,
motherO Skrevet 2. februar 2007 #20 Skrevet 2. februar 2007 Godt at flere reagerer på "hjelpe" til - det er nemlig ikke det mannen skal gjøre, man skal dele på oppgavene med hus, hjem og barn. Det er min mening iallfall. Tror det er mange menn/gutter der ute som får hotelloppvartning av jentene sine. Her i huset deles oppgavene naturlig, vi gjør stort sett alt av oppgaver begge to, selv om det med tiden har blitt til at jeg tar klesvasken stort sett, mens han tar ting som jeg ikke liker, dvs hente ved og fyre opp, vaske bilen, måke ute, male huset, klippe gress (ok, jeg tar det innimellom). Matlaging, handling,husarbeid og barnekos/stell tar vi begge to. Vi deler på å legge barna, tar et hver annenhver kveld stort sett. Når barna er i seng er det voksentid, og derfor har vi da tidligere på kvelden el rett etterpå gjort i fellesskap det som må gjøres, slik at vi begge kan slappe av og gjøre det vi vil enten sammen eller alene. Ingen står og styrer på kjøkkenet her mens den andre slenger i sofaen. Da er det i såfall å være sammen med ungene mens den andre "jobber". Jeg tar jo mer nå som jeg er i permisjon, men mannen min er fullstendig klar over hvor mye arbeid det er med en baby, og forventer ikke noe spesielt utover det. Han står forresten opp grytidlig med begge to i helgene så jeg får sove lenger :-) .....snille mannen min!
dione Skrevet 2. februar 2007 #21 Skrevet 2. februar 2007 han jobber fra 1500 til 1900?? Der er jo ikke mye...mannen min jobber opptil 15 timer i døgnet og gjør masse husarbeid, og tar seg av baby så mye som han kan. Men jeg har ikke bedt han om det da... Lykke til! Synes du burde ta en prat med mannen din:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå