Bråthen82 Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Jeg har en liten gutt på snart 4 mnd, og i går var vi til en manuell terapeut for å sjekke om han har KISS....og det hadde han. Jeg og samboeren min er så glade for at vi sjekket dette på egenhånd, for helsesøster på 3mnd kontroll og ingen andre på helsestasjonen har reagert og sagt noe!!!!!!DET ER SÅ SKREMMENDE!!! Vi leste om KISS på dette forumet, så tusen tusen takk til dere som har skrevet noe om det her!!! Jeg har så mye sinne inni meg, at jeg har ikke ord!! Tenk at ikke helsestasjonen og barsel avdelingen har noe som helst kunnskaper om KISS!!! Gullet mitt er bedre allerede etter første behandling! Har en oppfordring til alle som ble presset på magen under fødselen og de som har barn som har blitt tatt med sugekopp om å dra til en manuell terapeut for å sjekke!Og ikke stol på noen andre en deg selv, du kjenner barnet ditt best!
Bråthen82 Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #2 Skrevet 1. februar 2007 Dytter sånn at flere får lest dette:)
Benni-min Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 Jeg er kanskje i samme båt. Sønnen min er nå 6mnd og har mange typiske tegn på KISS, men leger aner ikke hva det er. Han får fysioterapi hver uke og jeg har nevnt det flere ganger for henne, men ingenting skjer. Men nå skal han legges inn på sykehuset for MR og nevrolog skal sjekke han for vannhode. Men i dag bestemte fysioterapeuten for å ta meg på alvor og sa en manuellterapeut som skal sjekke han for KISS. Glad er jeg. Så på tirsdag skal jeg dit før han legges inn på sykehuset. Har aldri hørt noe fra legen eller helsestasjonen. De kan bare henvise til fysio og kiropraktor.... Nå håper jeg at jeg får noe svar iallefall. Det gjelder å stå på selv. Du som ikke vet hva KISS er, gå inn på www.kiss-kidd.no Der står mye om det.
Bråthen82 Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2007 Vi har vært hos Ute Imhof, en kjempe flink fysio som jobber tett sammen med en manuell terapeut. Hun fikk mor og barn prisen i 2006 for hennes arbeid for KISS og KIDD. Hun har sagt til oss at hvis ikke Johannes er bra innen 3 behandlinger så er det noe annet....som det helt sikkert ikke er. I alle fall dropp å dra til fysiio og kiropraktor en gang i uken....det sluker bare masse penger!!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #6 Skrevet 1. februar 2007 kan de har kiss uten å være veldig skeve å sånn eller? min lille ble tatt med sugekopp- måtte flere forøk til, og de hang over magen. har lurt veldig på dette, men hun er ikke skev i hodet eller noen tinf, litt stiv i skuldrene er fysio enig med meg i... har hatt kolikk, og gulper til den store gullmedajlen... hun kan også vøre ganske suttrete og knytter hendene ganske ofte- hater at av tar kontroll over hendene når vi skla ta på body, genser, votter, sele i bilen, osv. kan det være kiss dette da? eller er det ALLTID skeve i hodet, og sånt også...
Bråthen82 Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. februar 2007 Lille gutten min har ikke vært så skev i hode, men han har hatt mer problemer med å bøye hode fremover. Dette er ikke for å skremme at jeg skriver disse innleggene, for KISS er jo ikke farlig, men det er viktig å få behandlig. Hvis jeg var deg ville jeg ha dratt til en manuell terapeut, bare for å sjekke og for å fa det ut av hode. Det måtte vi i alle fall, tenkte mye på det. Det koster 600 kroner hos Ute imhof, der får du god informasjon. Vi var veldig fornøyde.
Bråthen82 Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. februar 2007 Dytter sånn at enda flere får lest dette:)
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #9 Skrevet 2. februar 2007 Jeg ble svært engasjert i den forrige KISS debatten her inne da vi fant mange tegn hos vårt barn som tydet på KISS.Vi dro til manuell terapaut med det samme.Det var ikke noe galt med vårt barn.bare litt stivhet i nakken.Så dere som lurer,ikke la dere skremme av all informasjonen heller,det er ikke alle som har kiss selv om de har mange av symptomene.Tror det er veldig lett å gire opp hverandre her inne.For all del ikke meningen å fornærme HI her,håper ikke du tar det sånn, bare tenk litt over dette før dere lar dere skremme og tror at det er noe galt med barnet.De fleste har f-eks en favorittsovestilling og svært mange barn ligger med nakken bakoverbøyd eller kroppen i c form uten at det er noe galt
dimples Skrevet 2. februar 2007 #10 Skrevet 2. februar 2007 Heia. Vi hadde det på akkurat sånn som dere.Hu ene tvilling jenta mi har Kiss.Vi var hos alle tenkelige leger til og med på Elverum hos barne legen som hadde dem etter at de blei født.Og jeg ba dem innstendig om og undersøke henne for det måtte være noe som feilet henne.Hun gråt stort sett hele døgnet.Og jeg nevnte at hodet hennes var skjeivt og at hun kun lå på den ene siden.Fikk da til svar at det retter seg når hun blir større.Og vi fikk også beskjed om at vi hadde skjemt dem bort med og ta dem opp så fort dem grein!!!! Så jeg reiste derfra og var like fortvilet og lei meg. Over 2 mnd hodt vi på slik ingen ville høre på meg at det var noe galt med jentene mine.Men de blei tatt med haste keisersnitt 9 uker for tidligt og da er faren for at tvilling 1 kan få dette.Og det er hun som har Kiss. søstren bare stemte i og grein når hu andre grein. så jeg leste også om det her inne og fikk time litt før jul hos en manuel terapaut. 2 behandlinger og jeg har fått 2 nye jenter.Tvilling 1 som hadde Kiss er helt fin nå. Snur på hodet og bli som bare det. Så jeg er litt sint på leger, helsestasjon og alle som har med barn og gjøre. Dårlig at de ikke tar dette på alvor.
nati, knotten & lille karamell Skrevet 2. februar 2007 #11 Skrevet 2. februar 2007 Da gutten vår var 5 dager så ringte vi til sykehuset for å spør om det var normalt at en liten baby skulle gråte døynet rundt....vi fikk til svar at det var helt normalt. Da gutten vår var ca 2 mnd oppdaget vi en kul på halsen hans og spør om vi fikk panikk. Hadde ikke bil så den som trillet opp på legevakten klokken halv ett om natten var meg (vi fikk ikke komme før da selv om vi ringte i åtte tiden). Vi trodde det verste, men det var bare noe de kalte en torticolles eller noe sånt...var vist en avrevet nakkemuskel. Vi ble henvist til fysioterapaut og etter at hun hadde sett på gutten vår et par ganger så såg hun tendenser til kiss. Hun samarbeider med sin mann som er manuellterapaut og vi fikk time hos ham. Den lille poden var da 2.5 mnd. En behandling og det var slutt på all grining. Uten om det som er normalt for en baby da:) Det var en så total forandring. Nå begynte han å sove på dagtid og våknet ikke med et hyl etter kanskje 20 min. Han sov godt om natten. Griningen tok som sagt slutt og ammeproblemet bedret seg etterhvert. Er ikke lett å amme en gutt som ikke greier å holde hodet til siden. Når dette er sagt så er også min reaksjon at dette ikke ble fanget opp på helsestasjon....her ble han undersøkt av lege også på 3 mnd kontollen og legen sa ikke noe om kulen han hadde på halsen. Vet ikke om han oppdaget den eller ikke. Helsesøsterne har sendere (etter at hun fikk tilsendt brev i fra sykehuset) bedt om unnskylding for at vi ikke fikk hjelp tidligere, men vi måtte se det i fra hennes ståsted. Hun ser jo bare barnet i en halvtime hver gang og da er det ikke lett å sette seg inn i våres situasjon. Hun kom til og med med kommentaren en gang at hun var glad at det ikke var hun som skulle gå hjem med min sønn (da han gråt under hele oppholdet på hennes kontor). Jeg skriver under på det som står ovenfor her at ja jeg er sint på leger og helsestasjon. Kiss er ikke farlig, men det er ikke gøy å se barnet ditt ha vondt. Kiss er så lett å fikse og jeg syntest det er rart at barn som blir tatt med vakum (i mitt tilfelle), keisersnitt, eller på en eller annet vis har en "vanskelig" fødsel ikke bare blir skjekket for dette med en gang så hadde dette spart forelde for mye frustrasjon og irritasjon tror jeg. Min gutt fikk behandling til sammen tre ganger hos manuellterapaut og får fortsatt jevnlig besøk av fysioterapaut. Jeg er så sjeleglad for at jeg traff på disse menneskene!!!
Bråthen82 Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #13 Skrevet 2. februar 2007 Nå har jeg faktisk ringt sykehuset og opplyst dem om KISS og at det er viktig at man får informasjon om KISS, hvis man har hatt en fødsel som kan føre til dette. Skal også snakke med helsesøster om dette, for jeg syns det bare ikke går ann å ikke se det! I Tyskland sjekker dem ALLE barn om KISS på 3 mnd kontrollen, det skulle dem ha gjort her i Norge også. Selvsagt er det ikke alle barn som har KISS selv om det kan virke sånn noen ganger, men syns det bare er viktig å sjekke hvis man er redd for det. Jeg betalte gladlig 600 for å bare få sjekket det.
hillan78-Gutt.2/4-06 Skrevet 2. februar 2007 #14 Skrevet 2. februar 2007 Kan man stole på fysioterapeutene da???? Jeg spurte de direkte om gutten min har kiss. De sa de hadde vurdert det og kommet fram til at han ikke har det. HAn er 10 mnd idag og vi har gått til fysio i 7 mnd nå. Jeg ser ikke den store fremgangen. Han har utviklet seg i sitt eget normale sene tempo hele veien. Fortsatt finner jeg alltid gutten min alltid oppi det ene hjørnet i senga si alle gangene han fortsatt våkner om natta og han har fortsatt favoritt side samt mange av de andre symptomene på kiss. Jeg kan ikke finne ut at gutten min har kiss i alder av 10 mnd!!!!!! Det går vel ikke an......
nati, knotten & lille karamell Skrevet 2. februar 2007 #15 Skrevet 2. februar 2007 En fysioterapaut tror jeg ikke kan rette på skjev nakkestilling...det må en manuellterapuat til. HAr ikke erfaring med kiropraktor, men kanskje også de kan fikse på dette. De skyver nakkevirvlene tilbake på rett plass.
Bråthen82 Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #16 Skrevet 2. februar 2007 Jeg anbefaler deg å gå til Ute Imhof som holder til i klingenberggata 7 i Oslo,...hvis du bor i Oslo da. Men gå til en manuell terapeut. Det skal ikke gå flere mnd før barnet blir bra!!!
nati, knotten & lille karamell Skrevet 2. februar 2007 #17 Skrevet 2. februar 2007 Aha ja....missforstod spørsmålet du skrev først! Nei kan man det da. Fysioterapauten var hos oss 3 ganger før hun forsto at her var noe mer enn bare muskler som var problemet. Siden hun har en mann så er manuellterapaut så var hun klar over dette, men man kan vel ikke vite om alle fysioterapauter vet om dette nei. Jeg fikk selv velge fysioterapaut og var bare ekstremt heldig som valgte henne av alle som jeg kunne velge på gulesider.no. Når jeg tenker meg om så er jeg veldig glad jeg ikke valgte den offentlige fysioterapauten på helsestasjonen. For når ikke noen på helsestasjonen (helsesøstre og lege) er klar over at barn kan ha dette problemet så er jeg ikke sikker på at fysioterapauten vet om det heller. Og det burde ringt en bjelle hos henne når dere har hatt behandling i 7 mnd uten bedring.
Mayken Skrevet 2. februar 2007 #18 Skrevet 2. februar 2007 Jenta mi ble tatt med sugekopp, vi ble heller ikke informert om Kiss. Har hørt en eller annen plass at barn tatt med sugekopp kan få nakkeproblemer, så jeg spurte fysioperapauten min og han henviste meg til en kollega av seg som er manuellterapaut,han ba meg lese på KISS-KIDD.no, vi skal inn til kontroll hos han på onsdag så får vi se. Jenta mi er da 12 uker gammel hun har masse luft i magen Sikkler og gulper mye Hodet faller mest ned på venstre side og det er stort sett den veien hun snur hodet også. og når hun sover, ligger hun på siden og ligger i skikkelig bue, like før hodet når ned til rumpen. Men det trenger jo ikke nødvendigvis være Kiss, men synes det er greit å sjekke det ut.
nati, knotten & lille karamell Skrevet 2. februar 2007 #19 Skrevet 2. februar 2007 Dersom dere bor i Hønefoss eller i nærheten vil jeg anbefale Spina Fysioterapi og Manuellterapi. Heidi Wiik og Jan Egil Wikk
hillan78-Gutt.2/4-06 Skrevet 2. februar 2007 #20 Skrevet 2. februar 2007 Uff. Jeg prøvde å forsikre meg om at de var sikre på at han ikke har kiss mer enn 1 gang. Men da kan jeg kanskje ikke stole på at de kan nok om kiss da? Her må noe gjøres..... Han er som sagt 10 mnd. Har bestandig vært en veldig urolig baby og nå gutt, hadde 3 mnd kolikken også. Ligger i c form, i bro og med hodet bakover, fortsatt favoritt side dvs. sover kun på venstre eller mot venstre, han har siklet mange tusen liter siden ca 3 mnd alder og gjør det fortsatt, alltid sovet kun små dupper på dagtid, bestandig trøtt pga urolige netter der han skriker i søvne,gnir bakhodet i underlaget overalt (ikke noe hår der), plasker og slår kun med venstre hånd, flat på venstre side av bakhode, , kan ikke krabbe, sitte eller noe som de fleste andre på 10 mnd kan. Jeg ringer en manuell terapeut jeg!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå