Gå til innhold

Thailand....noen som vet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man vaksinere seg før en reiser til Thailand?? Lenger opphold.

Kan man vaksineres om en er gravid??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det må du, som en generell regel altså. Ring nærmeste sykehus eller reiseklinikk så vet de det meste.

Jeg vaksinerer meg her, og de er veldig flinke, i Oslo altså, sjekk link:

http://www.reiseklinikken.no/

Lykke til og god tur, Thailand er fantastisk.

Skrevet

Hei,

Jeg skulle til Thailand i desember, og fant ut at jeg var gravid ca 2 uker før vi skulle reise. Skjekka mye ang vaksinering. Vaksinasjonskontoret anbefalte vaksinering mot hepatitt A (smitte gjennom mat/vann/basseng osv.) - siden risikoen for smitte er så stor.

Fra før av var jeg vaksinert mot polio og difteri tetanus - ble det i forbindelse med Thailand reise i 2001.

Det er ingen forskning som sier at fosteret kan ta skade av vaksineringen, men heller ingen forskning som sier det motsatte. Kan jo ikke forske på gravide.

Men alle de jeg forhørte meg med (leger, vaksinasjonskontoret etc.) anbefalte vaksine. Risikoen for barnet ved hep. A smitte er betydelig større.

Jeg tok derfor vaksina - men endte opp med ikke å kunne dra likevel... Ble innlagt på sykehus med hyperemesis i steden... !

Klem

Skrevet

Det kommer også an på hvor du skal dra. Om det er til turistete områder, så tror jeg ikke at det er nødvendig. De anbefaler jo at man er oppdatert på de vanlige (difteri, stivkrampe etc) og kanskje hepatitt.

1 gangen jeg dro, så måtte vi ta gammaglobulin som er hepatitt. Fikk den i stussen og den satanistiske megga av ei sykepleier stakk så jeg måtte stå på skolen resten av dagen. Festlig :) Jeg har sprøyteskrekk deluxe så jeg tar ikke vaskiner med mindre det er livstruende hehe

Ellers så kan man få en drikkevaskine mot turistdiare, men hjelper kun i 30% av tilfellene. Jeg fikk matforgiftning og gikk ned 10 kg på ei uke der nede, så den hjalp ikke meg.

I nord er det malaria tror jeg, men du kan kikke på folkehelseinstiuttet sine nettsider (kanskje www.fhi.no) - de er alltid oppdaterte på sånt.

Generelle råd er å skylle alt tenkelig i flaskevann, gjennomsteke kjøtt og se på isbitene. Alle isbiter med hull tvers gjennom er laget av flaskevann, de som er "solide" er av kranvann. Får du sånne små/knuste, så si nei takk siden det ikke er mulig å se.

Ønsker deg en kjempegod tur, landet er fantastisk!!

Skrevet

Tusen takk for svar, og tips!!

Er sååå spent! Første gang til Thailand.

Skrevet

Altså dette er sååå dårlig gjort; her sitter jeg og er reisesyk som bare det og så skal du dra! Du kommer til å få det så fantastisk - har vært der 5 ganger og blir bare mer og mer forelsket i landet for hver gang!

Skal du reise rundt eller være på et sted?

Skrevet

Nå ble jeg nyskjerrig...

Er det med hull i isbitene en regel? Noe man kan se etter? Og gjelder det bare Thailand eller Asia generelt?

Bor jo nedi der, men har aldri visst det med hull i isbiter...

Skrevet

Jeg tror det er en regel hvert fall. Det er det jeg har fått opplyst hos alle reiseoperatører + hos legen der nede, så regner med at restauranter etc følger det. Har enda tilgode å se et sted hvor de ikke bruker det! Men jeg har kun vært i Thailand, så resten av Asia kan jeg dessverre ikke svare på.

Om vi har vært på steder hvor det har vært en tanke tvilsomt, så har jeg bedt om å ikke få isbiter. Da slipper jeg å tenke på det! Men av alle steder jeg har spist, så var det en dustete burger på McDonalds som gav meg matforgiftningen.. Gikk dit kun pga et magisk air condition anlegg.

Skrevet

Eg og sambo skal jobbe der, litt utenfor Bankok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...