Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er rette plassen å forhøre seg, men jeg prøver! Utsiktene for meg er nok at jeg kommer til å bli alene med barnet mitt. Jobber fulltid, det har jeg gjort i 2 år nå. Barnefaren har jobbet fulltid et år nå, men skal begynne å studere for fullt til høsten. Er det noen her som vet hva jeg hadde fått i støtte som aleneforeldrer? Og jeg og barnefaren som student sammen?

Tuseb takk for eventuelle svar:)

klem

Skrevet

1. Du får fødselspermisjon med full lønn i nesten ett år. 6 uker er forbeholdt far.

2. Du mottar barnetrygd på nesten 1000,- kroner måneden.

3. Dersom du tjener under 200.000 i året (250.000 for et par), så får du bostøtte fra kommunen/husbanken.

4. Barnefaren vil motta 12900,- ekstra i stipend fra lånekassen.

Om du bor alene får du i tillegg:

1. Overgangsstønad. Dette er en kompensasjon for omsorgsarbeidet du utfører for barnet, og en kompensasjon for at du må begrense lønnsarbeidet.

Overgangsstønaden mottar du i 3 år, og den utvides til 5 dersom du er under utdanning.

Overgangsstønaden er på ca 9600,- i måneden. For hver krone du tjener over 30.000 i året mister du 40 øre av engangsstønaden.

Det lønner seg altså å være student når du mottar overgangsstønaden. Du vil da få lån og stipend fra lånekassen, i tillegg til overgangsstønad.

Om du er enslig dekkes også 66(?)% av utgifter til barnepass (altså barnehage).

Du mottar i tillegg til dette barnebidrag fra barnets far.

Alle enslige foreldre oppfordres med andre ord til å skaffe seg en ordentlig utdannelse.

Jeg signerer anonymt fordi jeg er en mann på konas PC... :)

Skrevet

Tusen takk for flott og utfyllende svar!:) så som enslig får man både overgangsstønad og fødselspermisjon med full lønn?

Skrevet

Det gjør du. Men overgangsstønaden reduseres etter inntekten din.

Den reduseres med 40 øre for hver krone du tjener over en halv G.

En G er på 62161.

Om du tjener 200.000 i året vil regnestykket se slik ut:

Inntekt 200.000

- en halv G ca 31000

=169.000

169.000 X 0,40 = 67600

Så trekkes overgangsstønaden med 67600, og da får du ditt tall.

Stønaden er på ca 9600 i måneden.

67600/12 er 5633.

9600 - 5633 er 3966.

KONLUSJON:

Om du tjener 200.000 i året får du nesten 4000 ekstra i måneden i overgangsstønad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...