Gå til innhold

Noen som sliter med treg mage...

nicco

Anbefalte innlegg

Dette gjenntar seg i hvert svangerskap: etter noen uker blir magen treg og fungerer ikke i det hele tatt. Jeg har lave jernlager og skulle helst tatt jern, men da blir det ennå verre. Jeg har til nå ikke funnet noe vidundermiddel, spiser grovbrød, linfrø og yoghurt, prøver å drikke nok. Det ender ofte med at jeg må ta en avføringstablett, ettter 5-6 dager...ikke bra det heller. Hvis ikke så får jeg hemorider, og det er ikke noe godt.

'

Noen som sliter med det samme som har noe effektivt å anbefale?? Har prøvd å få tak i fikensyltetøy, men finner det ikke. Rosiner og svisker virker hvis jeg bare spiser nok, og da blir det mye, og mye ekstra kalorier som jeg ikke trenger.

Fortsetter under...

Jeg har brukt å få treg mage i svangerskapene jeg også, men heldigvis ikke enda.

Det er veldig ubehagelig, og en føler seg som en stappet pølse.

Du har jo en del innsikt i slike plager selv også, men jeg fikk ett tips av en på kjøkkenet på jobben min om å spise appelsiner. Det skulle visst ha god effekt på treg mage... Har ikke prøvd det selv enda, da jeg nettopp fikk tipset, men det verdt å prøve.

JA!!! Det er helt forferdelig. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd alle gode, fornuftige råd; drikke masse vann, spise frukt, grovt brød, knekkebrød, fiber, svisker. Som bare gjør at det ikke bare er tregt, men også masse luft... Føler meg som en ballong.

Ikke rart jeg la på meg så voldsomt de to første gangene; når magen jobber sent trekker den jo ut mye mer energi. Som legger seg rett på sidebena...

Er evig takknemlig for gode råd!!

Jeg har slitt med det samme hver gang!!!!!! Og det er ikke noe kjekt.

Denne gangen har det gått ganske greit (så langt) med hjelp av Benefiber(apotek) (bruker 1 toppet ss i væske hver morgen) som jeg kjøper på apoteket.

I det siste har jeg i tillegg tatt et glass med vann/juice/saft(yogurt med 2ss linfrø oppi hver morgen, det hjelper til å smøre tarmen, i tillegg.

Har unngått hemorrider (eller skal jeg si forverring av de jeg fikk for 6 år siden!!!!) denne gangen!!!!

Jeg våger meg ikke i nærheten av en boks med jerntabletter, uansett merke, av nettopp denne årsaken.

Forrige svangerskap endte jeg opp med en kur med jernsprøyter satt i muskelen annenhver dag i 20 dager, ikke særlig moro (les vondt), men det var effektivt og affekterte ikke magen. Ikke umulig at jeg ender opp med noe i den dur denne gangen også, men heller de enn mørkerøde druer der bak æsj og AU!!!!. Skal en tur til fastlegen i morgen med eldstemann, skal be om en blodprosent og få målt blodtrykk, svimler veldig lett om dagen. Det er nok at jeg tar i og roper til rideskoleelevene mine (regnvær på blikktak i ridehallen = kraftig stemmebruk) og jeg svimler.

Prøv Benefiber du sammen med linfrø, det har hjulpet meg i allefall. Har bare måtte hjelpe ed en liten tablett 2 ganger i løpet av 14 uker, og den ene gangen var før jeg begynte med Benefiber!

Skal se om jeg kan få tak i dette på apoteket trollet. Linfrø i yoghurt spiser jeg hver morgen.

Husk når du skal til legen at du får sjekket jernlagrene også...ferritin. Jeg hadde ferritin på 10 og det er ulovlig lavt, dessuten har jeg lav B12, kunne tro jeg var alkoholiker.

Blodtrykket sliter jeg med også, besvimte og falt og slo på meg hjernrystelse før jul+en del gedigne blåmerker....Nok at jeg snur meg litt fort. Ikke så mye å gjøre med tror jeg, har alltid hatt det når jeg har vært gravid.

Takk for appelsintipset Smugs, det er til å leve med, klarer å få ned noen....

Annonse

Det høres ut som dette er et gjengs problem....

Forrige gang jeg var gravid begynte jeg med den gode vanen og spise 4-korn til frokost med cultura oppi. Da den culturaen uten smakstilsetning. Pleide å ha oppi litt ekstra fiber av kli også. Smaken kan jo bli litt syrlig, men da går det an å ha oppi litt rosiner eller syltetøy. Synes det holder magen i sjakk denne gangen også. Merker dessuten at jeg må ut å gå litt hver dag for at det skal fungere optimalt.

Ja jeg sliter også med treg mage i dette svangerskapet. Hadde ikke noe problem med det når jeg gikk med nr 1. Men ingen svangerskap er vel like.

Så her i gården går det på å drikke mye vann, svisker og grovdt brød. Jeg føler også at det hjelper mye når jeg er mer i aktivitet. Så nå blir det artig å se ettersom jeg har blitt sykmeldt 100% og fått beskjed om å ta det helt emd ro... :-)

Hei! For en periode siden, så hadde jeg også treg mage (har gått over nå, men veldig plagsomt når det stod på som verst). Snakket med jordmor om dette, og hun anbefalte aprikoser. Gjerne koke det opp litt, og ha det på brødskiva, f.eks. oppå cottage cheese (jeg brukte det heller sammen med kremost). Snakket også med ernæringsfysiolog, og hun nevnte i tillegg at det er viktig å spise mye grønnsaker og daglig trim.

Går på yoga for gravide, og på siste time så var det en øvelse som også skulle hjelpe mot treg mage. Man skulle først puste inn så man fyller magen med luft, deretter (mens man holder pusten) "skyve" luften opp til brystet, ned til magen og opp til brystet så lenge man orket (i en slags bølge/slange-bevegelse), man avslutter når man har luften nede i magen igjen, og så kan man puste ut. Ikke så lett å forklare, og vet heller ikke om jeg helt fikk til dette, må nok øve litt, men hun treneren sa at det skulle være veldig effektivt :-).

ett tips.

1 kopp kaffe eller grønn te på fastende mage om morgenen. dette er lett mageregulerende og pleier å funke.

vent i minst 15 minutter før du drikker 1 stort glassvann.

Omega 3 kapsler, er fint. Jeg tar dem pga av leddplager, allergi og hud. men alle har bra av dem, dessuten er de fine for tarmen. Bruker Eskimo3 siden de er uten noe annet i.

Dere kan prøve å unngå melk, altså søtmelk og sukker i frokosten om dere bruker fiber. sukker binder sammen maten og får magen til å jobbe tregere. Melk og melkeprodukter hemmer opptak av jern, så minst 1 måltid uten det om dagen, lavy jernlager gir også treg mage.

Jern er det mye av i avocdo og alle grønne frukt og grønnsaker og i røde og gule.

Brokkoli er full av jern og er lett å ta opp i kroppen fordi det inneholder det andre tillegsstoffene også.

Start alle måltider med et glass vann, drikkminst 1/2 liter vann til hvert måltid.

Drikker du ikke kaffe til vanlig så er kansje noen slurker nok på morgenen, om du vil prøve dette. Anbefaler ikke pulverkaffe.

Om det er flere dager siden sist så må du drikke 3-4 liter vann for at det skal ha effekt , tarmen tar jo opp væske hele tiden, derfor går det også tregere etterhvert.

Man kan godt supplere med litt olje også.

1-5 dl olivenolje kan drikkes eller spises sammen med mat.

drikker du van etterpå så "skyver" vannet oljen fremover .

Sist gang jeg lå inne med riehemmende i uke 28, så fikk vi 0,5-1 dl olje hver morgen for å få fart på tarmen, det kan fort bli i overkant om man ikke har problem. men det er en effektiv start, anbefales ikke å ta om du ikke har umiddelbar nærhet til toalett den og neste dagen.

Å drikke mye vann er ikke lett i graviditeten for kroppen trenger jo 1-2 liter mer enn vanlig, og så skal man drikke ekstra oppå det igjen.

Faktisk burde man drikke minst 3-4 liter vann hver dag.

Glemte en ting.

Farris , det er også noe som hjelper, det har vært flere undersøkelsr på det, om det er boblene eller mineralene er visst ikke kalrlagt, men det har effekt.

Noen ganger kan det hjelpe å drikke Farris, man greier å drikke mere.

De dagene jeg ikke orker kaffe om morgenen , så drikker jeg Farris i steden.. syns at Bris med mindre bobler virker mindre enn vanlig Farris med eller uten smak.

• 7 år senere...

Annonse

Dette gjenntar seg i hvert svangerskap: etter noen uker blir magen treg og fungerer ikke i det hele tatt. Jeg har lave jernlager og skulle helst tatt jern, men da blir det ennå verre. Jeg har til nå ikke funnet noe vidundermiddel, spiser grovbrød, linfrø og yoghurt, prøver å drikke nok. Det ender ofte med at jeg må ta en avføringstablett, ettter 5-6 dager...ikke bra det heller. Hvis ikke så får jeg hemorider, og det er ikke noe godt. ' Noen som sliter med det samme som har noe effektivt å anbefale?? Har prøvd å få tak i fikensyltetøy, men finner det ikke. Rosiner og svisker virker hvis jeg bare spiser nok, og da blir det mye, og mye ekstra kalorier som jeg ikke trenger.

Jeg tar noe som heter Vi-si-blin. det er fiber som kjøpes på apoteket. funker som bare det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...