Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Jeg er førstegangs fødende og har et spørsmål. Mamma snakker om at jeg burde herde brystvortene sånn at de ikke blir så såre når jeg skal amme. Har noen her hørt om dette? Hvordan herder man puppene?
VinterSol+2 Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 med en frotteklut i dusjen feks. Eller bare klype de litt hver dag. Dette er et gammelt kjerringråd som ikke er så vel ansett lenger da, de mener at det ikke har noe for seg lenger.. men min mor også råder til dette, og hun har jobbet på føden som barnepleier og ammehjelp i mange år, og hun mener definitivt det har noe for seg.. skader jo ikke, iallefall.. Jeg har begynt å herde litt,, og syns allerede at brystvortene tåler mer nå enn før (sliter med veldig såre og ømfintlige brystvorter, egentlig..)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Orker ikke tenke på å gni brystvortene med frottéklut, for jeg sliter bare jeg får vanlig dusjstråle på dem... Men jeg har hørt det er lurt å smøre de med vaselin eller en annen fet krem/olje. Husker ikke hva dette skulle være godt for men....
VinterSol+2 Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 med tanke på at noen skal sutte og suge på brystvortene dine flere ganger daglig kan det være en grunn til å vende de til berøring.. faktisk, etter å ha begynt med myk klut/klype litt i dusjen, så har jeg blitt mye minde superfølsom! Det er ganske deilig, i grunn, for jeg tålte jo omtrent ikke noen ting! Så jeg tror nå det har noe for seg;) VAselin har jeg ikke hørt om, skjønner ikke heelt hva det skal være bra for jeg heller?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Jeg får se hva jeg gjør etterhvert jeg da... Fikk ikke vite noe slik sist, men da måtte jeg pumpe første mnd og tror det herdet de den gang (for det var ikke mye godt-el pumpe)
VinterSol+2 Skrevet 1. februar 2007 #6 Skrevet 1. februar 2007 huff, de pumpene ser ikke særlig gode ut nei!! var og kikket på forskjellige på tirsdag, og gurimalla, du kan jo få svære pumpemaskiner! Sikkert noe med smak og behag, men da ville jeg følt meg som en melkeku altså...
Gjest Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 Leste et sted at det var gjort forskning på dette, og at det ikke hadde noe effekt likevel. Men det skader ikke prøve
~hope~ i 7.himmel Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 uff,det der ser jeg nesten på med skrekk og gru.ikke noe jeg heller vil enn å amme barnet,og det skal jeg!;)Men jeg er så følsom når det gjelder brystvortene!uff..får helt fnatt hvis noe kommer borti dem.funke elle rikke funke,uansett må jeg nok prøve å venne meg til at de blir tuklet med
MomInUSA Skrevet 1. februar 2007 #9 Skrevet 1. februar 2007 Ikke herd dem for mye da saa de er saare foer babyen kommer - det maa vaere en daarlig start. Jeg hoerte ogsaa dette da jeg var gravid sist, men jeg gjorde ikke noe for aa herde dem. De ble litt saare, men ikke ubehagelig saare og jeg bloedde ikke eller noe saannt. Jeg har ogsaa veldig tander og lett irritert hud, og var skeptisk, men det gikk veldig bra. Jeg tror det er viktig aa passe paa at den lille suger riktig (det er nok det som best forhindrer saare brystvorter) og at den lille bare suger naar den lille spiser og ikke la den lille ligge ved brystet og bite i brystvorten (selv uten tenner). Hvis babyen ikke faar nok av puppen inni munnen, saa gaar alt utover brystvorten og man blir vedig saar. Mitt raad er aa spoerre de paa sykehuset om de kan hjelpe deg og vise deg hvordan du faar babyen til aa suge riktig saa skal du se at du kan forhidre mat du blir for saar. Lykke til - det gaar nok greit selv om du ikke herder for mye...
VinterSol+2 Skrevet 1. februar 2007 #10 Skrevet 1. februar 2007 det skal vel ordne seg:) Men noen babyer suger bra, andre suger dårlig.. og har vært borti jenter som har blødd og slitt veldig.. du trenger jo ikke herde voldsomt da hope.. begynn med å klype de litt et par ganger om dagen,, ikke kjempehard. Det er jo en ny forskningsrapport nå som sier at det ikke har noen som helst effekt. mens andre tidligere har ment at det har fungert. Søren om jeg vet. Men tror ikke noe på å skrubbe seg, nei! huff og huff!
~hope~ i 7.himmel Skrevet 1. februar 2007 #11 Skrevet 1. februar 2007 hehe,må vel bare prøve å gå uten bh under t-skjorte en hjemmedag,blir ganske fort sår av det.t-skjortene blir liksom for grove.knipeøvelser for brystvorte fanatikere;) stemmer det,har lest noen steder at en bør herde,mens andre steder at dt ikke har noe for seg i hele tatt.men kan jo venne de til å bli rørt på værtfall,får ta sambo i bruk;)
DeGothia Skrevet 1. februar 2007 #12 Skrevet 1. februar 2007 Hei! Jeg har ett veldig godt kjerringråd, som jeg har brukt to ganger før. Det vil si, jeg har startet med dette i ca to mnd før mine to barn har kommet: Jeg skjærer en sitron i to, og smører sitronsaft på brystvortene. Lar det lufttørke. Gjenta dette så ofte som du husker det. Jeg gjorde det vel en gang om dagen, og oftere ettersom terminen nærmet seg. Og jeg lovere dere, jeg har aldri hatt såre brystvorter! Ikke i det hele tatt! Bare velvære. Det anbefales på det sterkeste. Og jeg kommer til å gjøre det denne gangen også. Jeg venter nr. 3 nå, og gleder meg til å amme uten smerter og sårhet.
♥~Mio mi mio~♥ Skrevet 1. februar 2007 #13 Skrevet 1. februar 2007 Sitron!!??? Svir ikke det, da? Jeg venter nå mitt 4. barn, og har aldri herdet brystene. Har selvfølgelig vært litt sår i starten, men stort sett har det gått greit med ammingen.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #14 Skrevet 2. februar 2007 har hørt at de har gått bort fra herdingen pga det kan sette igang rier å stimulere melkeproduksjon for tidlig...
Bergene Skrevet 2. februar 2007 #15 Skrevet 2. februar 2007 Ja det er derfor jeg ikke vil herde dem, vil ikke få melk for tidelig. Den første råmelken er jo veldig bra for barnet, vil ikke miste den.
DeGothia Skrevet 2. februar 2007 #16 Skrevet 2. februar 2007 Hei ~Mio mi mio~ Nei, sitronen svir ikke på brystvortene så lenge du ikke har noen sår der. Og det var snakk om å herde dem før barna kommer, før sårheten er der. Nei, det er ikke vondt.
Gjest Skrevet 2. februar 2007 #17 Skrevet 2. februar 2007 Heisann! Det sies så mangt om dette ... mamma har tre unger og herdet med oss alle og ble aldri sår. Legen min har også tre, har aldri herdet og heller aldri sår! Hun sa at det er hovedsaklig to grunner til såre brystvorter 1) ungen har feil sugeteknikk. 2) ungen kan få en soppinfeksjon i munnen som smitter til mors brystvorter. Dersom en av disse er problemet får du såre brystvorter uansett hvor mye du har herdet! Hvorvidt jeg selv kommer til å herde eller ei vet jeg ikke enda. mulig jeg gjør det "for sikkerhets skyld"!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #18 Skrevet 2. februar 2007 Jeg var hos JM i går, og hun sa at hvis jeg hadde tenkt å amme kunne jeg godt begynne å forberede brystvortene allerede nå (jeg er 15 uker) ved å unngå å smøre de, og bruke samboerens t-skjorte uten bh under innimellom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå