Gå til innhold

De kiloene.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ikke lagt på med noe enda, har faktisk gått ned en halv kilo, er 13 fulgåtte i dag ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes jm snakker for mye om at vi må passe vekten, før vi i det hele tatt har lagt på oss noe særlig...vi er gravide,masse hormoner og vi tar lett til oss ting, de burde visst bedre og tenkt seg litt bedre om før de snakket noen av dem.

jeg fikk beskjed om å ikke spise snop, og ikke spise mer enn jeg gjorde før jeg ble gravid...og bare spise sunne ting...jeg har nå bare lagt på meg 1,5kg og går nå i uke 14...så synes hun kunne tatt det mer senere og heller bare nevnt det litt nå.

hun spurte om jeg spiste snop, så sa jeg ja, men ikke mer enn normalt, så sa jeg at for meg ville det si 2-3 ganger i mnd...ja,det mente hun var for mye og at jeg burde kutte ned på snop intaket, for babyer som ble født i norge ble bare feitere og feitere sa hun, og at det var forde vi spiste mye snop og mye mat når vi er gravid...hallo,skal ikke sulte heller...skal jeg la babyen spise meg opp jeg da, så er både jeg og babyen undervektig ved termin...høres ut som det er det hun mener...glem det,jeg gir min fødte gutt og ufødte baby sunn mat, og snop for kosen en gang i blandt!!! sånn blir det.

måtte bare få ut litt...

Skrevet

dette siste hørtes rett og slett sprøtt ut - det må kunne finnes en mellomting...

sist svangerskap spiste jeg is og pølse alt for ofte (gjerne en is om dagen) og det resulterte en alt for høy vektoppgang på 26 kilo. (er tynn fra før)

Babysen gikk det imidlertid ikke ut over, hun veide 3450 g da hun kom ut - helt på gjennomsnittet. Ofte er det folk med diabetes eller dårig regulert blodsukker som får store babyer og det er jo strengt tatt ikke dems egen skyld.

Skrevet

Jeg gikk ned 3kg den andre måneden pga lite matlyst. Sånn har vekta stått stille til i forrie uke (21+) Da hadde jeg plutselig gått opp noen hundregram. I dag da jeg sto på vekta hadde jeg lagt på meg en halvkilo fra start. Men jeg gleder meg over det faktisk. Jeg har lekkasje og en truende abort hengende over meg, så hvert gram er positivt for lillegutt. Jeg har selvfølgelig ikke lyst til å gå opp 20-25kg som med mine andre to, så her lar jeg vær å spise potetgull og drikker mer vann enn brus. Har tro på at det hjelper.

Skrevet

Så rare jordmødre er... min jordmor ga meg beskjed om ikke å veie meg bortsett fra før kontrollene jeg skal på, nettopp for å ikke fokusere på vekten. Hun sa at alle gravide la på seg forskjellig, og at man ikke skulle være bekymret for det. Jeg har en del "ekstra" å tære på fra før, og har gått på Grete Roede i flere år for å få bort de ekstra kiloene. Følger bare et vanlig kosthold nå, med plass til kos når jeg blir litt fysen, og foreløpig har jeg ikke lagt på meg så veldig mye tror jeg. Jeg er i uke 25, og har bare lagt på meg på magen, lårene har blitt litt tynnere. Skal ikke veie meg før neste onsdag! Ble veldig glad for at jordmor sa det hun gjorde, fordi kroppene er så forskjellige. Jeg har mye å tære på, så da kanskje jeg legger på meg lite, mens dere som er tynne, kanskje trenger å legge på dere litt mer. (Jeg er 173 og veide 80 kg når jeg ble gravid)

De som legger på seg unødvendig mye gjør det ofte fordi de unner seg litt ekstra nå da de er gravide, sånn som en drømmebolle om dagen fra 7-11 for eksempel, bare fordi de "må ha det".

Det viktigste å huske på er at det er mye sukker og salt i ferdigmat og halvfabrikata, og vi tåler ikke så mye salt når vi er gravide, da begynner vi å spare på vannet, og da går selvfølgelig vekten opp. (dessuten blir jeg helt forstoppet når jeg ikke passer på å spise sunn, fiberrik mat, istedet for boller, loff og godis) Derfor fokuserer jeg på å spise sunt med litt ekstra kos, også tar jeg kampen med kiloene etter at jeg har født! De fleste går jo ned masse når de ammer uansett, så det er ikke så mye å bekymre seg for!

Skrevet

Altså. jeg gikk opp over 35kilo sist. Var alltid en kilo i uken opp på hver kontroll. Selv etter 5 uker på vann og brød, med ekstra mye trening (og ekstremt mye kvalme og trette og sure dager) så var det 5 kilo opp på disse ukene. På 4 uker med rolig tempo, 1,5 bursdag i uken i snitt (masse brus, kaker og godis), og bare tre-fire rolige gåturer i uken og vektoppgang på de 4 ukene var 4 kilo.

Hva gjør man da?? Koser man seg når man kan, eller skal man gå sulten og sliten og likevel gå like mye opp??? Tror ikke hva man spiser og hvor mye man trener har særlig innvirkning på vektoppgang under svangerskapet jeg. (spesiellt til en del av oss) Nå med nr to har jeg hatt skjerpings fra dag en. Trener ofte og lenge og spiser sunt, men foreløbig er vektoppgangen litt OVER det som jeg hadde forrige svangerskap på denne tiden... :o( Og jeg slet med å få alle kiloene av. Etter tre år var 10 kilo igjen, og jeg startet denne gang med 10 kilo pluss altså.....og likevel større vektoppgang, men MYE mer trenign og MYE sunnere matvaner.

Hvirdan skal dette ende. Men det må vel være verdt det siden jeg valgte å gå gjennom det en gang til :o)

Lykke til alle sammen. Vi blir fornøyd alle sammen alikevel den dagen ungen kommer ut frisk og rask :o)

Skrevet

Ja, der kan du se, tror det er derfor min JM ikke vil at hennes gravide skal veie seg og fokusere på vekten. Alle har helt individuelle reaksjoner på en graviditet, og så lenge babyen er sunn og frisk, så får vi mødre ta det som det kommer.

Skrevet

har gått opp 8.5 kilo fra første svangerskapskontroll til kontroll i uke 24... Er ganske liten, men legen min sa at jeg så slank og fin ut og kommenterte ikke vetøkingen min heller. Jeg tror nok det er pga at jeg har erstattet røyk med snop osv under graviditeten. Folk sier man blir feitere når man slutter og røyke. Og det tror jeg på for jeg måtte bare ha snop når røyksuget kom. Men jeg er fornøyd og vil heller prøve og nyte tiden og heller tenke på vekta når jeg ikke har ett levendes vesen i meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...