Seriøst Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Vet meget godt at det er normalt å legge på seg og at man ikke skal bekymre seg. Men det er ikke enkelt.... Jeg hadde ikke lagt på meg noe frem til jeg var rundt 18 uker, men nå er det kommet masse!! På veldi kort tid har jeg lagt på meg 7 kg, og jeg er bare 23 uker....Er kommet to kg på bare en uke nå.. Heldigvis merker jeg at det er en del vann, men mens det står på gjør det egentlig ikke saken lettere... Slik var det forige graviditet også, og jeg blir så deppa. Men en liten trøst er det at det meste forsvant etter to uker sist. :-)
VinterSol+2 Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 husk at den største vektperioden skjer mellom uke 18 og 24 da. så sånsett er du innenfor normalen. En trenger overhodet ikke å legge på seg før uke 18 (kanskje en halvkilo eller noe) og mange går jo ned pga kvalme før dette. Mellom uke 18 og 24 er det vanlig å legge på seg fra en halvkilo og opp hver uke...
Seriøst Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2007 Håper du har rett, at det er nå jeg legger på meg mest.. Men det var ikke slik forige gang, da la jeg på meg jevnt over mye fra ca uke 24 og oppover... Er nok veldig individuelt det der, men alltids lov å håpa på det beste!! :-)
VinterSol+2 Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 uansett skal duha en vokseperiode. Og du må ikke sammenligne svangerskap med hverandre.. de er forskjellige hver gang, akkurat som barna dine er helt forskjellige personer;) Spis sunt og beveg deg så mye du orker du, så skal du se det går greit!
Løvemor79 Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Å, er det sant at vekstperioden kan være så tidlig? Håper virkelig det jeg og. Har ikke veid meg på lenge, og nå plutselig har jeg gått opp over 5kg på de siste 2 månedene. Er i uke 21 nå. :o/
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #6 Skrevet 1. februar 2007 Sånn var det med meg også. Ingenting opp de første 18 ukene. Så kom det ca ett kg i uken de neste ukene. Var mye synes jeg. Men nå tror jeg det har roet seg litt. Går ennå litt opp, men ikke så mye :-) Er forresten i uke 26 nå. Hvis det forsvinner fort etter fødselen er det jo ikke noe vi trenger å bekymre oss så veldig for heller :-)
VinterSol+2 Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 en kan regne rundt 10-15kg pluss som kommer til å forsvinne raskt etter fødsel. dette er vann, morkake, baby, og alle mulige slike ting.. kilo over det skal en være forsiktig med, det kan være kilo pga overspising/smågodt osv... Og de er mye vanskeligere å bli kvitt!
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 jeg gikk opp kasnkje 2-3 kg frem til uke 17 og til nå har jeg gått opp 6.5 kg og er 22+2 i dag. Så jeg har også hatt en eksplosjon i kg på kort tid og fikk beksjed av JM om å tenke litt på hva jeg spiser:) Spiser egentlig bare mat og frukt, men av og til blir det litt godis da:) i helgene i alle fall! Er nå 170 høy og 68 kg.
svarte Skrevet 1. februar 2007 #9 Skrevet 1. februar 2007 -Hei:) Hvis det er noen trøst så er jeg nå i uke 21 og lagt på meg 5 kg, sitter på kontor med en som er i uke 18 og enda ikke gåt topp et gram. men vi får bare tneke det at vi er alle litt forskjellig, ikke sikkert du går opp så mye til sammen da:) Det kan hende de tfordeler seg litt forskjellig:)
VinterSol+2 Skrevet 1. februar 2007 #10 Skrevet 1. februar 2007 maddemor; fikk du virkelig beskjed om det? altså, jeg er like høy som deg, og veier i utgangspunktet 61kg.. blir regnet som tynn/svært slank! er ikke det merkelig da? At vi får så forskjellig beskjed?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #11 Skrevet 1. februar 2007 Er det så mye egentlig?! Er i uke 23 og har lagt på meg 6 kg, men jeg ser fortsatt slank ut!!!! Er under gjennomsnittlig høy og.
Seriøst Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 1. februar 2007 Selv om det ikke er så kjekt for dere kanskje,så er det fint å høre at vi er flere i samme båt!! Og folk kan si så mye de vil at jeg ikke skal bekymre meg for det, men det er jo ikke lett!! Dessuten så er jeg ikke tynn fra før heller, så ser hvertfall ikke slank ut! :-) Men å få beskjed av jordmor om å passe på det man spiser når en faktisk er såpass slank som det en over her sier, det syns jeg ikke er bra. Syns det er rart at en jordmor sier det i den situasjonen der... Jeg er livredd for å få den beskjeden, gruer meg for å gå til spesielt legen! Men men, det kommer hvertfall noe godt ut av alt dette!! :-)
jua 10.12.05 Skrevet 1. februar 2007 #13 Skrevet 1. februar 2007 Jeg er kun i uke 16 og har allerede gått opp 7kg. Er 179cm høy og veide ca 62 da jeg ble gravid. Snakket med legen og han sa at dette var en fin vekt økning for meg, ikke noe å tenke på. Venter nr 3 og har gått opp mye med de 2 andre også 28 og 35kg. Har vært heldig og blitt kvitt alle kiloene på kort tid etter fødsel.
MillaMia Skrevet 1. februar 2007 #14 Skrevet 1. februar 2007 Jeg ville ikke bekymret meg nei. jeg er 170 høy og veide 62 da jeg ble gravid, nå veier jeg 69. Har altså gått opp 7 kg, er i uke 23 nå. Kropper er så forskjellige, man legger tydelig på seg ved forskjellige stadier av graviditeten. Uansett er ikke din vektøkning noe å bekymre seg for.
Gjest Skrevet 2. februar 2007 #15 Skrevet 2. februar 2007 jeg synes ikke dere skal være så redd for vekten med de små tallene. med min første la jeg på meg 40kg og jeg spiste bare pasta og frukt. det forsvinner på trille-turene etter fødselen og med amming. så lenge dere spiser sundt og ikke mer snop enn det som er "normalt" så ikke tenk for mye på det,det kan være vann i kroppen,alle får det men noen får så lite at det ikke merkes, utenom på vekten. jeg har lagt på meg 1,5 og er 12+5...i følge boken så er det normalt. det står også at fra begynnelsen på 5 mnd så er det normalt med en vektøking på maks 1 kilo i uken. de som ikke legger på seg noe før i slutten har jo da egentlig slanket seg. for viss en legger på seg 4 kilo de 4 første mnd så er det ingenting fett,men morkake,baby,fostervann og pupper da.... har mangen bøker,og står det samme i alle.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #16 Skrevet 2. februar 2007 skjønner ikke hva dere klager over.. jeg er 22 uker i morgen og har lagt på meg 9 kg. hipp hurra.
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 2. februar 2007 #17 Skrevet 2. februar 2007 Ja, JM ba meg være påpasselig med hva jeg spiser slik at jeg ikke får flere sånne vekthopp fremover, Men jeg selv synes ikke at jeg er så tung jeg da. jeg har jo bare mage nesten og alle rundt meg er så flinke å fortelle meg at jeg ser bare helt fantastisk ut og de skulle ønske de kunne se sånn ut som gravid selv:) Så JM får bare mene hva hun vil egentlig, men det stikker nå litt ekstra likevel...... Det er litt skummelt når JM sier sånn til meg merker jeg... I går droppet jeg kveldsmaten fordi jeg ikke skulle overspise noe, men i morges var jeg jo bare dritsulten når jeg våknet! Kan jo ikke slutte å spise heller da. Har frokost, lunsj, en fruktpause, middag, en fruktpause og kveldsmat som måltider i løpet av en dag. Til frokost lunsj og kvelds har jeg 1-2 skiver grovt brød og til middag en helt vanlig posrsjon (2 poteter, 1 kjøttstykke, grønnsaker og saus f.eks,) Synes jo ikke det er noe unormale mengder jeg hiver i meg heller. Takk for oppmuntrende meldinger fra dere jenter:) Nå skal jeg i alle fall ikke hoppe over flere måltider:) Klem
har fått lita pia Skrevet 2. februar 2007 #18 Skrevet 2. februar 2007 hei jeg er 22 uker og gikk ned 4 kg den første tia,men er nå oppe på utgangspunktet nesten..altså 66 kg..er 172 cm høy...trur vekta stiger jevnt og trutt fra nå av...bare jeg ikke legger på meg mer enn 20 kg totalt ,er jeg rimelig fornøyd..la på meg 30 sist så..men tok av 17 kg de første 3 ukene
Seriøst Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #19 Skrevet 2. februar 2007 Nei, du må hvertfall ikke hoppe over noe som helst!! Som du sier så syns ikke jeg heller det høres ut som om du er noe spesielt tung, så den jordmora kan bare holde munnen sin lukket!!! :-) Og så lenge du er fornøyd med deg selv så er det jo ingenting som er bedre enn det!!! Jeg hadde dødd hadde jordmora mi sagt slikt til meg.... Selv om det kanskje hadde vert gode grunner for det. ;-)
MiPE Skrevet 2. februar 2007 #20 Skrevet 2. februar 2007 Jeg er 24 uker på vei og har lagt på meg 10 kg!!! Men jeg veier fortsatt mindre enn jeg gjorde sist jeg var 24 uker på vei. Og jeg ble seriøst tynn etter første fødsel! Jeg endte på 8 kg minus min utgangsvekt! Husk på at amming og trilleturer får kiloene til å renne av!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #21 Skrevet 2. februar 2007 Men hallo? Maddemor: Det vektspranget du hadde er jo HELT normalt! Vekta gjør som kjent et stort hopp fra uke 18 til 24. Og du finnes ikke overvektig! Synes det er veldig rart av jordmoren din ikke fortelle deg det i steden.
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 6. februar 2007 #22 Skrevet 6. februar 2007 Takk skal dere ha jenter! Jeg er nok ganske normal i alle fall. Nå er det jo 1 uke siden jeg var hos JM og jeg har ikke gått opp noe som helst siden da. Er nok bare den typen som hopper opp noen kilo for så å stagnere en stund og deretter hoppe opp litt igjen. Jeg er vel bare ikke den som har en jevn stigning hele tiden da sikkert. For jeg ser jo på alle andre kilotråder her inne at jeg ligger ganske innenfor normalen:)
laffe*høygravid* Skrevet 6. februar 2007 #23 Skrevet 6. februar 2007 Jeg er 20+0 uker i dag, og har vel gått opp ca 4-5 kg.... vet ikke hva som er normalt jeg, men er så redd for å gå opp mer enn jeg "må". Jeg vet at jeg har skyld i noen av kiloene selv, for jeg er veldig god på å spise is og sjokolade. Må skjerpe meg.... Mamma gikk opp 30 kg med meg, så er litt nervøs for at jeg også gjør det... Foreløpig tar jeg det med ro...
spurvemamma Skrevet 6. februar 2007 #24 Skrevet 6. februar 2007 6 kg og bare 13 uker. Uff dette lover ikke ba. Men dette var ikke på samme vekt da. Sist 11 kg totalt.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #25 Skrevet 6. februar 2007 hei, jeg er i uke 25 og har lagt på meg 6 kg. Har også plutselige vektoppganger, legger ikke på meg på 4-5 uker også plutselig blir jeg kjempesulten en ukes tid og går opp 1-2 kg uten at jeg spiser noe spesielt mye mer enn før. Veldig merkelig, men det er vel helt normalt det også da etter det jeg skjønner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå