Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra sykehuset altså. Både sin egen og babyens? Skal på fødselssamtale på sykehuset snart. Er nesten 4 mnd. siden fødsel, men har tenkt mer og mer på hva det var som egentlig skjedde. Har ikke peiling. Føler jeg fikk så lite informasjon. Lillegutt lå to dager på nyfødt avdelingen etter at han kom ut med keisersnitt. Når jeg spurte hvorfor han lå der fikk jeg beskjed om at "vi skal bare se at han har det bra". "jaha, ok" svarte jeg uten noen flere spørsmål.. De tok masse prøver og greier, men jeg har ikke peiling på hvilke eller hvorfor. Vet jo liksom ikke hvorfor han var der en gang! Fikk jo ikke blitt ordentlig kjent med han de første dagene og det begynner å gnage litt på meg nå..

Noen som vet om jeg har rett på en utskrift av journalen hans og om jeg kan få vite hvilke prøver som ble tatt og hva resultatene ble??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det har du krav på. Jmfr Pasientrettighetsloven

Skrevet

ja det har du.

Jeg synes det var dårlig at de ikke ga deg noe klart svar. De har da plikt til å informere om alt sånt; hva, hvorfor og hvordan.

Bare å kreve innsyn i journalen og svar på det du spør om:)

Skrevet

Send et skriftlig brev pr post til journalarkivet på ditt sykehus og be om kopi av journalen så får du det tilsendt.

Skrevet

Du kan søke om å få det.

Skrevet

Jeg tror ikke man bare kan skrive brev og få det tilsendt.Det har jo litt med taushetsplikten,hvem som helst kan sende et brev liksom.Og mener at det skal være en "fagperson" tilstede når man får den og leser.Har også vært inne på tanken om å be om det...Har lurt litt på endel ting i ettertid.

Det var da skikkelig dårlig fra legene og sykepleierne og gi dere så dårlig informasjon!!Det må jo ha opplevdes veldig skremmende!!

Skrevet

Man kan få utskrift av egen journal, men vil nesten anbefale å ta dette i kombinasjon med et møte med en jm. Journaler er som oftest ganske teknisk skrevet,så om du ikke er utdannet helsepersonell vil mye av det være litt gresk. Men sammen med en jm vil sikkert journalen være et veldig fint utgangspunkt for en samtale. Spør om alt du lurer på, skriv ned spørsmål på forhånd.

Ofte lurer man på mye etterpå, spesielt når barnet har vært på en annen avdelig en stund. Skjønner deg godt der, vært der selv.. Ikke så lett å stille spm på barsel heller, de fleste virrer jo rundt i en tåkeheim, ikke så lett å få med seg alt da.

Lykke til:)

Skrevet

Vi skrev et brev t sykehuset og spurte om å få utlevert fødselspapira samt en samtale med jordmor, pga ting som skjedde under fødsel som vi ikke ble informert om og som har gitt vansker t babyen vår i etterkant...

Skrevet

Det var ikke så veldig skremmende egentlig. Bare litt. Skjønte ingenting jeg. Var helt i ørska. Det jeg synes var mes dumt var at jeg ikke fikk blitt kjent med sønnen min og det var kjempeskummelt å ta han med hjem. Men da skal jeg be om papirene og forklaringer når jeg skal på samtale:)

Skrevet

Håper du får svar på det du lurer på. Jeg skal også ha en slik samtale om noen mnd på sykehuset. Har opplevd noe av det samme som deg, så forstår behovet for å se journalen din og babyen sin. Hvis du har lyst kan du gjerne skrive et innlegg om hvordan samtalen gikk, og om du fikk svar på det du lurer på. Lykke til.

Skrevet

Den blir jo sendt i post til den personens navn da, så egentlig samme hvem som da har skrevet brevet...

Du kan dra opp på barsel og spørre. Koster 10 el 20,- (kopiering..)

Eller du kan stikke bort/ring til hs. snakk med Nora eller Torill (er hu du har og ikke åse?) Ellers kan nok kontordama svare deg. Vet Nora kan be om å få tilsendt og så kan du hente det på hs. Fikk du ikke spm. om å få det før du dro fra ahus? Under den utreisesamtalen? De skal spørre om det.

Skrevet

Joda, jeg fikk jo fødselspapirene. Men der står det jo ikke noe om g. Skulle ikke du legge deg forresten?:) Er mest opptatt av å hvite hva som skjedde med han. Hvorfor han var borte og hvorfor de venta med å ta han ut og ja..alt egentlig.

Skrevet

Vi trengte opplysninger fra min manss journal engang. Pr telefon ble vi satt over fra sentralbord til journalarkiv. De informerte da oss om å skrive brev ang hvilke opplysninger han trengte. Skrev brev og fikk tilsendt kopi av det vi trengte i posten. Ikke vaskelig det. For man har innsynsrett i journalen sin. Og som sykepleier vet jeg det - derfor er det svært viktig med god og riktig dokumentasjon!

Skrevet

joda, skulle legge meg..hehe. Hadde svart men glemt å trykke lagre. så det da jeg skulle skru av skjerm.

Men de svarene du søker står nok ikke på papirene nei. Men skaldu ikke i samtale da? Får vel vite da. Og kan da be om å få kopi om du ønsker det.

Evt vet Nora alt om det der (med journal og sånn) så du kan jo høre med henne:)

Skrevet

njo.. jeg tror det. De sender det til personens folkeregisteradresse. Innkallelse til undersøkelse, prøvesvar fra lege o.l sendes jo i posten.

Skrevet

Her jeg bor kan man bare ringe opp til sykehuset og bestille det og så hente det på føden.....koster 70kr:)

Jeg fikk jordmora mi til å ta det med fra sykehuset jeg da, så hentet jeg det hjemme hos henne:)

Bor like ved meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...