Gå til innhold

komplisert graviditet og trening

Feliz31

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt gravid, er snart 7 uker på vei. Har hatt blodpropp og infarkter i tidlgiere svangerskap,et dødfødt barn og et prematurt barn. (alt bra med han nå!)

legen skal sette meg på medisiner i uke 12. Hvordan er det med trening? Ikke det at jeg trener så alt for hardt, men er det med å på forhøye blodtrykk, og eller omvendt? Det er jo bare bra å trene, men når man har risk for høyt blodtrykk og blodpropper, bør man da også trene? Skal sjekke med lege altså, skal dit til uka, men vil bare være på sikre siden. Trenning bør jo være noe som er sunt uansett det....

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har to dødfødte barn. En født i uke 20 og en gutt født i uke 22. Begge gangene har morkaka vært tett, infarkter.

Jeg er satt på Fragmin fra uke 7. Er nå i uke 11+4. Men har ikke hørt noe om at trening ikke er bra.

En får vel høyere blodtrykk akkurat da en trener, men med å trene klarer man kanskje å holde det nede så lenge som mulig. Så slik jeg ser det er trening bra, men med måte.

har du høyt blodtrykk?

I de foregående svangerskapene mine har trykket mitt ligget på 140/90. Men nå ligger det noe lavere 130/80. Og det er jeg fornøyd med. Men det stiger vel etterhvert er jeg redd... Hat veldig tett oppfølging nå. Måler trykk og proteiner hver uke. Litt slitsomt egentelig, men veldig viktig. Vil jo at det skal gå bedre denen gangen enn de foregående gangene.

Har du testet for koagulasjonsdefekter i blodet? Det har jeg, men de finner ingen feil der. Så legene er ikke sikre på hvorfor mine morkaker får blodpropper. Men de prøver nå å utelukke det med å gi meg blodfotynnende.

Skal du få både Fragmin og Albyl-E? Min gyn sa først at jeg skulle ha begge deler, men gikk bort fra det. er litt usikker på hvorfor, men jeg tror (og håper) hun vet hva hun driver med.

Hei, og takk for svar. Jeg har også blitt testet for koaguleringsdefekter uten at de kan påvise dette, de vet derfor heller ikke hvorfor det blir slik med meg. Jeg har nesten likt blodtrykk som du har, har bare ikke målt enda i dette sv. skapet. Skal til legen på onsdag, og er veldig spent, Har du blitt sykemeldt? Jeg fikk beskjed om at jeg måtte regne med å bli 100% arbeidsufør, samt at alt måtte ligge tilrette, altså ingen oppussingsobjeker, bytte av jobb, må ha bhg plass til gutten min etc. Vet ikke hvilke medisiner legen setter meg på, men hun snakket om abyl e. Jeg kommer til å trene lett videre, behøver jo ikke å trene slik at man får blodsmak i munnen :) Skal også snakke med legen min vedr trening. Nå skal det være sagt at jeg også er overvektig .

Du startet på medisin i uke 7, er det i tablett form eller ved injeksjoner? Rart at jeg fikk beskjed om å starte i uke 12. Vel, det er vel forskjellig. Kanskje vi kan følge hverandre litt videre? Vi har jo mye av samme problematikken, samt at vi ikke er så alt for langt ifra hverandre ifhtt antall uker.

Har vært på langhelg uten data, derfor den noe sene tilbakemld. Sjekker sidene her hver dag jeg ellers jeg.

Hei!

Endelig har jeg funnet min likemann :). Det er ikke bra for deg alt som er skjedd, men det gir en trøst for meg, at det faktisk er noen som har infarkter uten at det vises på noen blodprøve.

De aller fleste som opplever dette har jo som regel blodfeil. Men jeg leser også flere steder at noen har fine prøver noen ganger og får negativt utslag andre ganger, så det kan jo hende vi har en feil uten at den er oppdaget. Men det skal jeg ikke tenke på sier gyn, jeg er medisinert på den måten som om jeg skulle ha en feil.

Jeg får Fragmin som er injeksjon. Tar ei sprøyte hver dag. Og i uke 20 skal dosen økes.

Får du oppfølging av sykehuset eller går du bare hos fastlegen din? Jeg er hos gynekolog/overlege på Elverum sykehus. Er ei dame som er helt super. Ho har også sendt rekvisisjon til St. olavs Hospital i Trondheim. Har ikke fått noe brev derifra enda, men regner med de også snart skal ta en titt på meg. Det er hos de legene jeg håper de har sett et tilfelle som meg før. Og at de da nesten kan garantere at jeg blir mamma i løpet av høsten. Det hadde hjulpet psyken betraktelig.

Når i svangerskapet har du mistet den som var dødfødt? Og det var vel pga av tett morkake at den som er prematur måtte forløses også?

Jeg er veldig spent på blodtrykket mitt i morgen. Målte ikke forrige uke på sykehuset. Er alt for ”oppskjørtet” da jeg er der til at det skal bli et relevant trykk. Men vi så en liten sprellemann på UL. Så moro og se. Gyn sa ho var sikker på at han sa ”hei mamma” da vi så på han/hun. Da måtte jeg le litt. Ho gjør alt for at jeg skal få et forhold til den i magen. Tørr liksom ikke helt det enda da sørru…

Skal du få noe blodtrykksmedisiner? Jeg får da blodtrykket kommer opp i 140/90, men slik det er i dag blir det noen uker til uten (tror jeg).

Jeg er også overvektig. Burde jo egentlig ha slanket meg mer før jeg ble gravid igjen. Men gikk ned ti kilo fra mai til oktober og er fornøyd med det. Fikk i alle fall av det som kom på under forrige svangerskap. Rakk ikke mer før jeg ble gravid igjen, så i dag veier jeg 87 kg (gått opp tre kg allerede- blæh) og er 170 cm lang. Men vekt har aldri blitt nevnt på noen kontroller. Men vet jo selvfølgelig at dette ikke er bra for meg.

Og jeg vil gjerne ta følge med deg videre. Jeg er også innom siden her så å si hver dag.

Oi oi. Dette ble et langt innlegg dette gitt…

Hei-gratulerer med spiren!!

Jeg har selv mistet flere ganger- MA i uke 11,18 og 22, samt 2 tidlige SA ila de siste 3 årene. Er utredet for koagulasjonsdefekter uten funn. De har heller ikke påvist sikre infarkter/blodpropper i morkaken.

Likevel skal jeg ved evt ny graviditet få blodtynnende. Gynekologen på sykehuset anbefalte AlbylE 75mg fra første dag etter positiv graviditetstest (gjentok dette flere ganger!), samt evt overgang til Fragmin senere.

Det er nok forskjellige råd fra lege til lege, tydeligvis, men anbefaler at du spør din lege hvorfor du skal vente helt til 12. uke så lenge du tidl. har påviste sikre morkakeinfarkter.

Ønsker deg lykke til med svangerskapet!!

Hei, og gratulerer med graviditeten!

Jeg sliter med omtrent det samme som du/dere - og har ei jente som måttes tas i uke 27+2 for snart 3,5 år siden p.g.a. at hun ikke fikk nok næring i magen.

Jeg har såkalt moderat "essensielt" høyt blodtrykk (betyr vel at jeg har høyt blodtrykk uten spesiell årsak, tror jeg) også når jeg ikke er gravid, og må ta medisiner for det.

Da jeg gikk gravid med datteren vår fant de ut i uke 23 at hun ikke la på seg nok i magen, og deretter ble det sykehus-innleggelse og "overvåking". I uke 27+2 ble hun tatt med keisersnitt, da mente de at hun ville ha det bedre utenfor magen enn i magen. Hun er frisk og rask, om enn fortsatt en lettvekter (veide 650 gram, veier nå mellom 11 og 12 kg....) Morkaken var tydeligvis problemet, den var visstnok både liten og hadde rar konsistens - litt inntørket liksom... (beklager detaljene). Blodtrykket mitt var fint under hele svangerskapet frem til uke 25, da begynte det å stige, og var vel rundt 160/100 rett før fødselen. Ingen ødemer eller proteiner.

Er nå gravid igjen i uke 26, og jeg ble satt på Albyl E - 75 mg fra uke 12, da dette kunne ha positiv effekt på blodgjennomstrømningen i morkaken.

Da jeg kom på min første kontroll på en stund i uke 24, syntes legen på svangerskapspoliklinikken at babyen var litt liten, og hun sendte meg derfor videre til en av spesialistene. Han kunne bekrefte at babyen ligger litt under gjennomsnittet, men fortsatt godt innenfor normalområdet. Målte også gjennomstrømningen i navlesnoren, og den så også grei ut. Men, på tross av dette mener de at med min historie fra forrige gang så er sannsynligheten så stor for at dette blir et prematurt barn til, at de valgte å gi meg lungemodningssprøyter allerede nå. Ble litt satt ut av det, må jeg innrømme, for mitt inntrykk ble da at de kanskje måtte ta babyen når som helst (det gikk en uke fra lungemodningssprøyter ble satt til datteren vår ble tatt sist). De forklarte meg at de har begynt å sette lungemodningssprøytene likegodt først som sist, om de har en mistanke til at det blir prematurt før uke 34. Om man setter de allerede nå eller om de blir satt rett før fødsel, skulle visstnok ikke ha så mye å si for barnets del.

Får nå ukentlige oppfølginger på sykehuset, med måling av babyen og måling av gjennomstrømningen, 100 % sykemeldt fra jobben. Foreløpig er blodtrykket under kontroll; ligger rundt 125/75 (med medisiner).

Har som mål å gjøre til skamme spådommene fra legene om å føde så prematurt igjen, og kommer jeg over uke 30 - 32, er jeg sjeleglad! Er spent på neste kontroll nå på onsdag, ja!

Tilbake til spørsmålet ditt om trening, så spurte jeg litt om det tidlig i svangerskapet, og der jeg ble rådet til å ikke direkte trene, men at det å gå turer, gjerne få opp blodpumpa litt med å gå raske skritt innimellom, kun gjør godt så lenge blodtrykket er under kontroll. Jeg har også begynt å gå på Yoga for gravide for å få med meg avspenningsteknikker ol., og det var også helt greit for legen på Ullevål.

Ønsker deg/dere lykke til fremover, det er hyggelig om vi kan holde hverandre litt oppdatert om hvordan det går i tiden fremover!

Annonse

kjære damer!

Så flott av flere vil dele med sine erfaringer, det er alltid godt å ha noen man kan sammenligne seg med (slev om man egentlig ikke skal det da) Jeg er spent på hva legen sier, det er og kommer til å være litt av et følelsesmessig svangerskap dette, med en dødfødsel i uke 22 samt prematur fødsel i uke 32. Heldigvis så kommer jeg til å gå på fødepolilklinikk på sykehuset og det er jo godt trygt og godt, men klarer ikke å slappe av. Det er jo også veldig tidlig, blir nok bedre når jeg endelig har fått kommet inn til fødepol, og kommet under behandling,. foreløpig venter jeg på henvising, skal til legen min i morgen for første sv. skaps kontroll, da blir det måling av blodtrykk også. ved forrige graviditet lå undertrykket på mellom 80 og oppover, helt til 100 i undertrykk. Det var aldri snakk om blodtrykksmedisiner. kanskje det blir det nå?? Kan disse medisinene påvirke fosteret nevneverdig?

Jeg var innalgt før jeg fikk min sønn med høyt blodtrykk og proteiner i urinen, de valgte også å ta keisersnitt på meg da barnet ikke fikk næring og ikke hadde det bra inne i magen, han ville få det bedre utenfor. Fikk to lungemodingssprøyter 2 døgn i forkant, deretter var han ute. Veide 1290 gram og 45 cm lang. Verdens flotteste.

Jeg som sagt spent på hva fødepol velger å ivekrsette for meg, men de snakket om ably e fra uke 12. i tillegg til hyppige kontroller, doppler undersøkelser, testing av blodgjennomstrøminger i navlestrengen og morkake. Mine morkaker har vært skikkelige dårlige, den første ble kontrollert udner obduksjonen til lillegutt, og jeg fikk beskejd om infarkter uten årsaksforklaring, det samme igjen med sønnen min. barnet fikk ikke næring og var dysmatur samtidig som prematur. De utvidete blodprøvene kunne ikke påvise noen som kunen årskasforklare dette.

Har dere damer vært mye sykemldt? Legen på fødepol som vi var hos for svskaps prat før graviditeten fortalte at jeg måtte regne med å bli 100 % uføre fra tidlig av, jeg trenger helt ro. ikke lett med en sønn fra før av, mg krevende jobb og hektiske dager. har dårlig samvittighet allerede for evt sykemld. Men må bare lære med å ruge.

Var å trente litt i går, men velger å ta det rolig, får opp puls, men tar ikke helt av. Skal sjekke med legen hva hun anbefaller, men håper på at jeg kan få være i endel beveglese, da jeg eg ønsker å fortsette å gå ned noen kg i sv. skapet, evt iallefall ikke legge på meg noe. veier nemlig noe med tre tall !! Heldigvis har legene sagt at dette ikke er årskaken til min historie, og at dette vil skje med meg uansett vekt, og det er jo godt å høre. Selv om vekten min dog ikke akkurat er med å på å hjelpe situasjonen. Føler meg ikke så tung som jeg kan se på vekten, har alltid vært sterk og "lett" i gangen og slikt. Aktiv hele veien.

Nå vet jeg ikke om jeg har fått svart på alle spm som var i innelggene, men det var iallefall en oppdatering på meg. Skal som sagt til legne i morgen go er spent på blodtrykket da og hva hun sier videre.

Steinbukk77, var du hos legen i dag? Gikk det bra? Vi høres!

Som du sier; det er alltid godt å ha noen å sammenligne seg med - vite at man ikke her helt alene med disse problemene her i verden.

Når det gjelder blodtrykksmedikamentene jeg bruker nå under svangerskapet (og også brukte forrige svangerskap), så har jeg i planleggingen av graviditeten blitt satt på noen eldgamle medikamenter (nesten ingen apotek som har de inne lenger - bestillingsvare) som de mener er så utprøvd at de tør å si at barnet ikke påvirkes av dem. De heter Trandate og Aldomet. Ulempen med dem er at de kan ha en del bivirkninger; trøtthet, tett nese osv.. Dette er jo plager som er vanlige i graviditet også uten bruk av blodtrykksmedisiner, de blir iallefall ikke mindre av disse medisinene....

Sykemelding fikk jeg i allerede i uke 8, men da først bare 20 %, slik at jeg kunne ta en pustepause i løpet av uka.

Deretter fikk jeg 50 % sykemelding fra uke 16, og nå fra uke 24 er jeg 100 % sykemeldt

Jeg valgte selv å ikke bli sykemeldt i forrige svangerskap (den evindelige dårlige samvittigheten og "flink-pike"-syndromet), men denne gangen har jeg valgt å følge legenes råd til punkt og prikke. Det er så liten tid det i bunn og grunn dreier seg om. Tok kontakt med sjefen min allerede i uke 7 for å informere om at jeg sannsynligvis ville bli delvis og så helt borte etter hvert, slik at hun skulle ha mulighet til å skaffe vikar osv. Den samvittigheten må man bare blåse i!

Jeg var hos legen i går!

Blodtrykk på 136/73. Gjett om jeg var glad da..... Han måler trykket tre ganger etterhverandre, første måling var 140/80. Ikke verst den heller, men tredje måling er jo super.

Fikk 25 % sykemelding. Men den ba jeg om selv da, må passe på seg selv også. Skal kutte arbeidsdagen med to timer hver dag. Så da skal jeg både lage sunn mat, sove på sofan så lenge jeg ønsker, i tillegg til å gå tur så jeg får "lea fiskebollene" mine... hehe.

Min gyn, mente det ikke var behov for 100% sykemelding før enn litt senere. Tipper fra uke 20 kanskje, eller litt før??? Rart de mener så forskjellig.

Og du Feliz har vel vært hos legen i dag? Hva sa han?

Hei hei. i går var jeg altså hos legen, litt skuffet over førstegangs samtalen, legen var ca 2 timer forsinket og var mega stresset over å få kommet seg gjennom listen sin for så å komme seg hjem. Fikk ikke med meg noen brosjyrer og slikt, bare et helsekort med termin dato og navn på etc, Greit nok, men bare det også. Fikk termin 30. sept. Hun fant ut at jeg var i slutten på uke 6, her på bim er jeg i slutten på uke 7. vet ikke hvorfor de regner slik jeg?Barnets uke kontra min uke??

Det viktigste var henvisningen som hun ikke hadde noen problemer med å skrive ut. Blodtrykket mitt var flott også, 140/76 -målte 6 ganger med automaitsk måleapparat, fikk dette i flest ganger, gikk opp til 80 i undertrykk en gang, men ellers så lå det på 73 - 76! legen var fornøyd iallefall, og det var jeg også. Urinen var fin og alt bare velstand som hun sa.

Hun anbefalte meg å få 100 % sykemld, men jeg sa at det ble litt tidlig, fikk forhandlet meg frem til en 60 % sykemld i en mnd, slik at jeg kan få rundet av i sakene på jobb etc. ( arbeider med mennesker som ofte er i krise, og er i behov av at de får en kontinuitet i sakene deres, samt iallefall en bra overføringsperiode.) Har snakket med sjefen på jobb, og hun er interesert i at jeg kan få andre arbeidsoppgaver dersom jeg ønsker det, sitte i resepsjonen, drive forebyggende arbeid etc. Vi får se hva det blir til.

Dette med trenining spurte jeg om, skal også spørre de på fødepol da de også kan svare mer eksakt, men fastlegen min sa at det bare var bra å trene, men at jeg ikke burde drive med hopping og slikt. Aerobic er jo tross alt endel hopping, tror jeg kommer til å bruke step maskinen min hjemme i stua, samt gå turer i steden.

Så nå er det første unnagjort, nå blir det bare å vente på fødepol. Fortalte legen av jeg skulle reise bort i vinterferien, innlandsreise til svigers hvor det er full oppbacking og ikke lov til å røre en finger, Hun var skeptisk til det, og sa at det var viktig med ro. Tror jeg kommer til å måtte jobbe litt med meg selv om å sette grenser for meg selv. det er ikke alltid like lett. Heldigvis har jeg en mann som er kjempe forståelsesfull, og er veldig innstilt på det merarbeidet han vil få i dette sv.skapet. Heldige meg :)

Steinbukk 77 - synes du det er vanskelig å sette sprøyter på deg selv? mange som har en sperre på det har jeg forstått. Det virker som om jeg kommer til å få tabletter. Snakkes igjen?. bare send meg en pm også hvis du ønsker det, kanskje vi kan utveksle e mail også i tillegg til å være her inne?

Hei igjen!

Ny kontroll i går hos fastlege. Blodtrykk på 130/80. Forstsatt fornøyd med det :)

Og urin var helt perfekt. Med andre ord er alt som det skal enda. men det var det i de to forrige svangerskapene også....

Men jeg er allikevel så &/()(/¤%"#¤)!("/&¤!=¤)!(¤/!"#%&!"¤!(/ forbannet. Ringte sykehuset i ELverum i går og spurte etter om henvisningen til Trondheim var sendt, men selvfølgelig så var ikke min gyn der. Ho hadde fri til over helgen. /()"¤% så de kunne ikke svare på det..

Ringte da selv Trondheim for å sjekke at papirene i det minste hadde kommet frem, men tror du de hadde mottat noen henvisnig fra Elverum. NEI. Lurer på hva slags søplehuer det er i Elverum noen ganger altså. Har hatt så mye problemer med papierer som skal sendes hit og dit at jeg har nesten mistet det jeg hadde av tro på at de engasjerer seg litt i meg.

Fastlegen min syns også (tror jeg) at gyn ikke hele tiden gjør som hun skal. Feks har hun ikke rekvirert meg til de derre vanlige blodprøvene som toksoplasmose, HIV o.l, så det har han gjort. Jeg må be GYN sjekke urinen da jeg er hos ho, hun måler ikke blodtrykk osv. Ho sjekekr mest prykiske tilstanden min og barnet med UL. Og det er to viktige ting det også altså, men mangler liksom det siste lille for full "fortrolighet".

Skulle ønske jeg tilhørte Riksen eller St. Olavs sånn til vanlig.

Hvordan gjør du dette med kontroller. Er du hos både fastlege og legen på sykehuset?

Ja ja. Dette ble litt "Syt og klag AS", men men. Må lufte litt irritatsjon.

Kjenenr også at psyken ikke er like god som den var for fire uker siden. Tror det blir et tøfft svangerskap. Gleder meg vanvittig til å ha passert uke 24. Da er det iallefall muligheter for et barn.

Sprøytene mine går det helt fint å sette. Noen dager er værre enn andre, men stort sett går det helt fint :)

Bra med deg?

Klem

Hei hei.

Her går det ikke bra i det hele tatt!! Er egentlig meget redd. Har nemlig siden tirsdag hatt brun utflod som onsdags formiddag ble til blod, vi fikk haste ul (fikk og fikk - betalte for det på Volvat) for å sjekke, og der var det et hjerte som slo!!!! Kjempe flott, men jeg fortsetter å blø, og for å være helt ærlig synes jeg at det har økt litt i omfang, men er enda ikke som en mens.Har litt menssmerter(murring) men ikke vondt i den forstand. føler meg ikke like trøtt lenger, men har fått 100 % sykemld for å ta det helt med ro, og jeg ligger bare på sofaen, mannen gjør absolutt alt. Så sånn sett så blir man vel ikke så alt for trøtt heller. Puppene er enda litt ømme, men er bekymret altså.

Ellers så har jeg sjekket at min henvising har kommet på plass, men måtte koorigere dem, legen hadde sagt at jeg måtte få time i løpet av april, jeg er jo 12 uker i midten av mars, så det ble jo litt sent. Har fått ordnet det og time har jeg fått, nå gjenstår det bare å se om jeg kan få brukt for den! Dersom denne spiren fortsatt holde rseg på plass, vil jeg gå til både fastlege og sykehuset, i tillegg til ernæringsfysiologen min. Tror jeg hopper over jordmor, har ingen erfaring med det tidligere,og det skal da være måte på hvor mye man bør bli fulgt opp....?

Har du erfaringer fra SA i 1 trimesteret, eller har vi "bare" erfaringer fra dette lenger utover i sv skapet? Jeg venter liksom bare på en økning i blodmengde, til tross for at hjertet slo. Når hjertet slår så er vel egentlig sjansen for abort mindre? Mange som også blør endel i sv skapet sitt?? Uff og huff, ikke meningen å belaste deg/dere med dette altså, men det er bare det som står i hodet på meg for tiden,og det hjelper ikke akkurat.

Skriver under på det med psyken, den første delen av sv skapet er belastende for min del, kommer ikke til å "slappe av" før over uke 22, da jeg mistet sist. og disse hersenes blødningene er ikke med på å stabilisere psyken altså!!

Stå på. kryss fingrene

Annonse

ja, ja damer. Da var dette kapittelet ferdig.Fikk en ny ul da jeg bare fortsatte å blø. Ul viste absloutt ingenting!! Legen lurte på om jeg hadde merket at noe hadde kommet , noe jeg ikke har. De sjekket grundig, tok test ved livmorhalsen og alt,og det var ingen tegn til graviditet. hun ville ha meg tilbake på dobbelkontroll om en uke, bare får å få det 100 % bekreftet. Tok blodprøve nå for å måle hcg, og det må jeg igjen om en uke også. Dumt når det bare er to dager siden det ble påvist hjerteaktivitet.. Rart også, og det syntes legen nå også. Oddsen er jo straks mye bedre da egentlig..

For å være helt ærlige med dere, er jeg egentlig litt lettet. Jeg har hatt en vemmelig magefølelse på dette, og det er egentlig greit å få det bekreftet. Selvfølgelig er jeg lei meg, men har liksom brukt disse blod dagene på å "sørge" allerede.

Mange av oss her inne som har opplevd å miste mye senere enn dette, var bare i uke 8, og det setter jo litt perspektiv, men det gjør nå vondt for det. Lykke til videre jenter, massevis av lykkestøv sendes deres vei. Vil nok følge med dere for det. håper at vi kan bli gravide om ikke så alt for lenge igjen, vil jo gjerne ha et barn til. st på.

klem fra

Feliz30

Hvordan går det?

Sluttet å blø?

Jeg styrer med henvisningen min til trondhjem! Brevet er vist skrevet for snart tre uker siden, men ingen vet hvor det er... Helsevesenet i norge altså.... Men det ser ut til at det kan ordne seg nå! Med å fakse henvisnig og litt masing tror jeg det snart er min tur :)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...