Gå til innhold

Dere som har barn og er gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 100% jobb og går ut i perm. i mars, men merker nå at jeg blir ganske sliten når jeg kommer hjem. Jeg er oppegående på jobben, men når jeg kommer hjem er all energien min brukt opp, og lunten blir ganske mye kortere. Er oppe 3-4 ganger om natten for å tisse, og da blir man jo trøtt. Dette går jo dessverre utover de som er nærmest, og det blir datteren min på snart 4 og samboeren min. Da spesielt datteren min, tåler nesten ingenting og syns jeg kjefter på henne hele tiden! Får så dårlig samvittighet, for vil jo ikke kjefte, det er bare at hun irriterer meg sånn når hun ikke gjør som hun får beskjed om med en gang!! Føler meg som en elendig mor og har konstant dårlig samvittighet, orker ingenting hjemme, alt er tungt, klikker på min samboer hvis han gjør eller ikke gjør ting som ikke passer meg...

Er det flere som har det sånn nå mot slutten? Lurer på å kanskje sykemelde meg 50% eller noe den siste mnd. for å fungere hjemme også... Noen andre som har gjort det? Dette blir nok mitt siste barn, så vil ikke slite meg helt ut i svangerskapet heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er hjemme med gutten vår på 21 mnd.. men han har 3 korte dager i bhg i uka.. da er jeg hjemme..jeg har bekkenløsning. og tar førerkortet. men jeg hadde ikke klart å jobbe 100% , gå gravid og ha overskudd til familien min samtidig.. derfor har vi valgt at jeg er hjemmeværende.. jeg vil ikke prøve å være "superkvinne" for d klarer jeg ikke uansett..

men jeg synes du skal sykemelde deg jeg.. 50% høres bra ut.. jeg har full forståelse for at d er hardt for deg!! jeg hadde ikke takla det.. :) tror ting vil bli litt bedre for dere om du har litt tid hjemme.. :)

Skrevet

Jeg har en liten på 19 mnd hjemme og har vært 20% sykemeldt siden uke 12. Var veldig kvalm de første 15-16 ukene av svangerskapet og noe bedre etter det (er i uke 30 nå). Merker at 20% (velger kortere dager) gjør at jeg blir mindre sliten, det blir mindre stress om morningen når vi skal ut døren og formen min er bedre når jeg slipper unna lange dager på jobb.

Jeg ville prøvd en prosentvis sykemelding hvis du tror det hjelper. Lærte i mitt forrige svangerskap at ingen takker deg hvis du sliter deg ut på jobb. Jobbet fullt til jeg stresset på meg en fortidligfødsel en måned før termin, og har ingen planer om å gjøre det samme denne gangen.

Skrevet

Ikke tenk på det engang! Sykemeld deg. Ikke bare for din del, eller for datteren sin del...men babyen! Skjønner godt hvodan du har det. Jeg er 100% sykemeldt, jenta mi på 3 år er fulltid i barmehagen og MEN har også "kortere lunte".

Fordelen med å være sykemeldt, og mer opplagt er jo at man er bedre rustet til fødsel og tiden etterpå. Snakk med legen din!

Lykke til!

Skrevet

Takk for forståelsen!!

Det er det jeg også føler, det blir for mye stress om morgenen og er tom for energi om ettermiddagen.

Tenker på en prosentvis sykemelding akkurat som du sier, trenger mer tid om morgenen og om ettermiddagen. Og som sagt, det er ingen som takker meg, ingen gjorde det forrige gang ihvertfall, jobbet fullt til permisjonen da også. Er helt på bristepunktet når jeg kommer på jobb av og til, har bare lyst å sette meg ned å gråte! Tror jeg tar en prat med legen min, og hører hva han syns. Syns 50% høres bra ut, jeg!

Skrevet

Jeg er enig med deg..

Jeg har selv gått i 40% sykemld siden uke 29 denne gangen, og det har hjupet såååå bra for hjemmelivet!! Jeg har orket å leke med datteren min og har hatt mere energi til litt husarbeid osv..

Jeg var akk som deg. Klarte meg i 100% på jobb men var utkjørt da jeg kom hjem.

Du gjør det rette med å gradert sykemelde deg!!!

Klem, *35+2*

Skrevet

Jeg har 50% sm siden uke 25. Jeg hadde nok klart å jobbe fullt, men da hadde det være null energi tilbake når jeg kommer hjem. Og det er jo litt dumt når man har en toåring hjemme....

Skaff deg en sykemelding du!

Skrevet

Jeg ble ganske tidlig sykemeldt 20 % for å ha litt kortere dager - slik at jeg fungerer hjemme også. Legen min som foreslo det t.o.m. Så ble det økt til 40 % når jeg var rundt 29 uker vel... Og 100 % siste tre uker før permisjonen startet.

Takk til min lege altså - det har reddet humør og forhold hjemme, og ikke minst, samvittigheten som lettes.

Skrevet

Jeg jobber også 50 %, og vil anbefale det for deg. Da er det større sjangse for at du i det hele tatt varer frem til du skal ut i permisjon. Fortsetter du som du nå gjør, er sjangsen større for at du møter veggen og må gå ut i 100 % sm.

Jeg er veldig fornøyd slik det er nå, for da ken jeg faktisk makte å være både gravid - småbarnsmor - samboer og hjemmearbeidende!

Skrevet

Det høres deilig ut!

Vi har ikke barnehageplass til jenta våres på ett så jeg er hjemme med henne helt frem til fødselen. Nå holder hun på å få tenner så jeg er litt frustert over hvordan det kommer til å gå. Nå sover jeg minimalt om natten og dagen. Hun krever så mye og av og til lurer jeg på hva vi har gitt oss ut på...

Legen min sier det er likt for alle å være sliten så skal ikke klage...

Skrevet

jeg følte det akkurat som deg like før jul og plutselig sa kroppen min stopp, det ble en langvarig bihulebetennelse og 100% sykemelding. Nå er jeg i uke 33 og frisk, men fremdeles sykemeldt.

Jeg har to små som har fulltidsplass hos dagmamma og da jeg jobbet var situasjonen helt lik din, jeg klarte meg fint på jobb men stresset hjemme fra jeg sto opp og også etter henting. Det ble mye kjeft og barna ble vanskelige og stresset.....

Vi har det alle mye bedre nå og jeg rekker faktisk å kose meg litt med både mann, barn og magen :)

Man skal klare å ta vare på seg selv og familien sin først og fremst. Alt annet MÅ komme i annen rekke i denne perioden.

Skrevet

Hei! Blir mye likt de andre innleggene her men bare MÅ svare! Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Har termin i slutten av mars og ble 50 % sykemeldt etter en uke på jobb etter jul. Da var det nok - og når sjefen min spurte hvordan det gikk med meg kom tårene..... Da hadde jeg i lengre tid følt det på samme måte som deg. Kom meg gjennom dagene på jobb, men var helt ferdig når jeg kom hjem. Og min stakkars sønn på 4 opplevde nok at mamma var hissig og hadde meget kort lunte. Fikk veldig dårlig samvittighet - spesielt overfor han, men også overfor min samboer. Så nå jobber jeg annenhver dag og det fungerer mye bedre. Min sønn har full plass på barnehage. Han har vært hjemme med meg enkelte dager når jeg har følt meg i form til det, men har funnet ut at både han og jeg har best av at han går i barnehagen, og at mamma er opplagt når han kommer hjem i stedet. Du gjør nok lurt i å investere i en sykemelding. Du vil nok oppleve at hverdagen blir en helt annen både for deg og din familie! Det er jo ikke meningen vi skal være helt utslitt før fødselen heller. Så ikke ha dårlig samvittighet! Tenk på deg selv og prøv og kos deg den siste tiden!

Skrevet

Du burde få delvis sykemelding så slipper du å ende opp som meg. Jeg jobber 100% stilling i barnehage, og er alenemor til to. Men jeg beit sammen tenna, for dette skulle jeg klare. Jeg ville ikke at alle som tvilte på at jeg skulle klare dette, og var mildt sagt skeptisk når jeg fortalte at jeg var gravid med mitt tredje barn (som jeg også blir alene med) skulle få rett. Det endte opp med så kraftige kynnere at de gikk over i rier i uke 30, så jeg måtte på sykehus for å få stoppet fødselen. Nå er jeg fullt sykemeldt, og nærmest sengeliggende. Heldigvis ble det ikke fødsel på meg så tidlig. Men jeg lærte i allefall at jeg må lytte til kroppen. Det nytter ikke å være sta nå man er gravid, for man har flere enn bare seg selv å tenke på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...