Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 og hvis ikke er det like lang ventetid i osloområdet?? er fortstt litt grønn på det området:-) selv om jeg er inne i min 22 pp:-(
Kick80 Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 Nei, AIH er kunstig inseminering med partnerens sæd. Kvinnen får hormonsprøyter og oppfølgning hos gyn (innvendig UL), så settes en EL-sprøyte, og mannen leverer sædprøve. Sæden prepareres og føres inn i livmorhulen gjennom et kateter (i skjeden). Sjansene for å bli gravid er dårligere ved AIH enn ved prøverør (IVF/ICSI). Men ventetiden er gjerne mye kortere (ikke overalt), og det koster mindre (ca 3-5000 kr pr forsøk). Mannen må ha normal sædkvalitet hvis AIH skal være aktuelt. Mange får AIH-forsøk mens de venter i kø på IVF.
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2007 tusen takk for raskt svar, da har jeg lært noe nytt i dag også:-) kanskje lurt å søke om det raskt, gubben skal sjekke svømmerne på tirsdag, og da tar det vel 14 dager til vi får svar.da vet vel gu hva svaret er når jeg skal til han 1 mars. sikkert lurt å spørre om det. er det også lurt å søke på IVF??eller må jeg ha lap først?? mye nytt å sette seg inn i:-)
Kick80 Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 For å få AIH så må du ha sjekket om egglederne er åpne (tror man må, men det er i hvert fall lurt). Man må, så vidt jeg vet, ha lap før man får IVF. Vet ikke om du kan utføre lap-en i ventetiden, eller om du må igjennom den før du søker. (Tror kanskje du må ha den først.) Du kan i hvert fall like godt søke om IVF så fort som mulig. Du kan få AIH mens du venter på IVF. Ventetiden på IVF er jo oppimot 9 måneder, så du har god tid til å prøve AIH mens du venter.
susse Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Hei på deg! Dere må begge være ferdig utredet og da uforklarlige barnløse for å kunne få AIH. Det vil si at du som et minimum enten må igjennom lap eller HSG røntgen før dere får sette igang. Disse undersøkelsene kan gjøres mens dere står på venteliste. Når gyn søker søker de genrelt om ass.befruktning, for det er sykehuset som til syvende og sist bestemmer hva slags type behandling som er hensiktsmessig for dere. Hvis de så finner at dere er uforklarlige barnløse får dere tilbud om å prøve AIH i påvente av IVF. Jeg vil absolutt si at det er verd forsøket. AIH er en mye mindre påkjenning for kroppen din. Vi var uforklarlige barnløse og var igjennom et AIH forsøk i påvente av IVF. Og det ble den eneste kontakten vi trengte med sykehuset da jeg nå har termin i august. Så det er absolutt forsøket verdt!!! Lykke til framover Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå