Gå til innhold

Sykehusvalg?

Artemis*på overtid*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja det betyr at du fritt kan velge hvilket sykehus du vil føde på - så fremtde har plass. Det er bare å si fra til fastlegen eller jordmoren så vil de søke for deg.

Jeg bor i Røyken kommune og sogner egentlig til Drammen sykehus. Fikk nr 1 på ullevåll og var veldig fornøyd med alt opplegget der. Ønsket meg veldig dit nå igjen med nr 2 og legen sendte inn en søknad. Ble veldig glad når jeg fikk bekreftet fødeplass før jul. Har termin i mai.

Lykke til!

Hei igjen! Når det gjelder erfaringer, mener du da fra sykehuset, eller fra søkeprosessen?

Jeg er førstegangs, så har null erfaring fra de ulike sykehusene, men bare hørt mye positivt om Riksen, så ønsket meg dit. Har bare negative erfaringer med AHUS (men da ikke i fødselsrelaterte saker).

Jeg har 3 aborter bak meg, men når jeg søkte om fødeplass 1. gangen (det var rundt uke 10), så fikk jeg nei fra Riksen og ble overført til AHUS. Etter de tre abortene, gikk jeg gjennom utredning for habituell abort på Riksen (min fastlege sendte meg dit), og fikk beskjed om at jeg kunne kontakte dem direkte neste gang jeg ble gravid, noe jeg gjorde med en gang jeg fikk positiv test (da jeg var 4+1)! Så, om jeg fikk plass fordi jeg søkte veldig tidlig (gikk ikke via legen), eller om det var fordi jeg allerede "lå" inne i deres systemer, vet jeg ikke.

Tenkte jeg bare skulle nevne at jeg har en svigerinne som har født på Fredrikstad (fødte 1. mann på AHUS), og hun har veldig gode minner derfra, så sikkert et fint sykehus det også.

Annonse

Jo, jeg mente erfaringer fra sykehuset*s*

Så heldig for deg at du nå føler at du er i trygge hender! Det trenger du virkelig! Håper det går godt for deg, og at ventetiden blir hyggelig!

Når det gjelder valg av sykehus så ønsker jeg meg nærmere oslo enn fredrikstad fordi jeg har familie i oslo og ønsker meg både besøk og noen som kan passe vesla når jeg blir innlagt- når den tid en gang langt der fremme, kommer!

Selv har jeg ingen erfaringer med noen av sykehusene her rundt, sist jeg fødte var jeg i Ålesund.

Men spennende å høre om andres erfaringer og anbefalinger.

Jeg søkte egentlig Ullevål, men var jo kommet i uke 14 allerede, og ble overført til A-hus pga av plass til ordinær ultralyd.

Har jo et svangerskap med problemer fra før og har hatt noen SA , så jeg har oppfølging på A-hus. Men det er hele tiden vurdering om overføring da, og d ablir det helst Rikshospitalet.

Har ikke hatt noe erfaring med andre sykehus enn Aker tidligere, og det er et problem nå for journalene er blitt borte, og man kan ikke finne ut av ting som har skjedd, har 1 styrtfødsel før sistemann også.

Har hørt både bra og negativt om FRedrikstad. A-hus mangler jo en del enda og er en byggeplass i nesten et år til.

Men du kan jo søke hvor du vil. OM du ikke vil på A-hus, kan du alltids også søke Bærum. Ullevål må man visst søke tidlig, og har litt reserverte plasser til risikosvangerskap og fødsler så det blir for fullt.

Ville bare nevne at grunnen til at jeg valgte Ullevåll var på grunn av komplikasjonene jeg hadde i svangerskap 1- blødninger ganske tidlig - og frem til fødsel som skjedde 7 uker før tidne. Prematuravdelingen på Ullevåll er helt fantastisk - legene, sykepleierne og jordmødrene vet ikke hva godt de skal gjøre! De fortjener en honnør!

Når jeg så ble gravid igjen så bestemte jeg meg for Ullevåll ganske tidlig med tanke på all oppfølging jeg fikk sist. Har hørt bare positivt om Drammen, Ahus og Riksen. For meg falt valget på Ullevåll på grunn av tidligere erfaring. Vil du til ullevåll så må du som Ma-i sier være veldig tidig ut. Der bir det veldig fort fullt.

D aville jeg ha sendt brev, er helt vanli et selv.. PÅ sykehussidene, her på BIm..fødeplass er det link til alle sykehusene og der kan du laste ned søknadskjema.

Du kan søke selv, og så kan heller legen sende noe senere.

Og er du i uke 8/9 ville jeg ha sendt med en gang. Og send gjerne til begge to, så kan du heller avslå det ene om du får plass på begge.

Uke 11 er nok seint å søke..det er greit å være tidligst mulig ute.

Annonse

Her er linken til alle sykehusene i region Øst

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/f_dested/helseregion_1_st

Det er flere som bare har sendt et vanlig brev fordi de ikke har fårr time hos legen fort nok. Mange leger vil jo ikke ha første time før du er 10-13 uker.

Om du har jordmor, så kan hun fylle ut helsekort med nødvendige opplysninger.. men det er bare den siste delen som skal sendes, og der står det vel egentlig bare forventet termin og at man søker om fødeplass.

Så et vanlig brev funker det, de har jo ikke mere plass om en lege sender det enn du.. man kan sende den delen selv nemlig og da regner jeg med at et vanlig brev funker også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...