Gå til innhold

Noen praktiske spørsmål...

Løyyypeeee!!

Anbefalte innlegg

Hei... Jeg har et spørsmål kanskje noen av dere "erfarne" gravide kan hjelpe meg med..

Jeg testet positivt for ei knapp uke siden, etter prøverørsbehandling og følges av den grunn opp av privatklinikken jeg har gått hos. Tok HCG blodprøve der og skal på UL ca tre uker etter innsetting..

Det jeg lurer på, er om jeg i tillegg burde kontakte fastlege om graviditeten? Klinikken mente jeg ikke trengte å kontrollere HCG-stigning, da den var veldig høy ved første måling. Men bør man varsle fastlege for å komme i "systemet" og evt på hvilket tidspunkt?

Fortsetter under...

GRATULERER så mye. Ja dette har du (som vi andre her...) ventet på!!! kos deg så godt du kan. Jeg ringte ikke legen og jordmora før jeg ble utskrevet av klinikken etter UL i uke 8 (UL nr2). Da ba de meg ringe til sykehuset å bestille tidlig UL, denne klassiske nakkefolds målingen i uke 12, hvis jeg ønsket det, for der var det ofte et par uker kø. så kunne jeg få time hos jordmor etter det. De fleste begynner ikke i sjekk før i uke 12 eller etter det. Nå var det slik at jeg ble innmari gravidsjuk så jeg ringte legen og kom dit i uke 9 og ble sykemeldt, etter det har jeg blitt tett oppfulgt fordi jeg er så mye syk fortsatt (uke25) og nok også fordi de vet hvor mye vi har strevd for å få dette til. Det setter jeg stor pris på. Så jeg ville nok ringt etter at du blir utskrevet fra klinikken, de kommer ikke til å gjøre noe før uannsett. og det med Hcg stemmer nok jeg fikk beskjed at når den lå over 100 var det tydelig en ekte graviditet og de tok ikke fler prøver, så du får stole på det. så blir det gøy å få UL i uke 7 riktignok ser du ikke mer enn en liten bønne med forhåpentligvis et knappenålshode som beveger seg taktfast - det er hjertemuskelceller som har begynnt å slå..

Håper dette hjalp litt. og Velkommen til oss!!!!

klem

Hei Pia_29 !

Ja hvis det går bra med oss begge tror jeg vi har termin på nesten sammen tid. Jeg fikk satt inn egg 14. januar, og testet positivt på blodprøve forrige fredag.

Men siden jeg har en sønn fra før har jeg litt erfaring.

Hvis du føler deg i fin form og ikke trenger sykemelding tror jeg ikke du trenger å gå til fastlegen din. Ved mitt forrige svangerskap målte jeg aldri hcg, en min utover i svangerskapet.

du kan jo ta kontakt med fastlegen din etter du har vært på ultralyd så blir du satt opp til nye kontroller. Før var det kontroller 1 gang i måneden, men jeg vet det er blitt mindre nå med det nye systemet.

Og så velger du om du vil gå til kontroller hos både lege og jordmor. Da må du også ta kontakt med jordmor i din bydel.

Husker ikke om du fikk satt inn to egg..., men hvis du skal ha tvillinger er det jo normalt med hyppige ultralyder hele svangerskapet.

Ja, ja det var mye om litt. Er du blitt kvalm enda ?

Klem fra Mother77

Hei og takk for fine svar!!

Jeg fikk satt inn 2 egg egg 12.januar og så vidt jeg kan tro henger begge med foreløpig.. ingen blødninger og med en HCG på 850 14.dager etter innsetting, tyder mye på at det er to.. håper bare så inderlig at det er to tøffinger som greier å klamre seg fast.. har hatt en merkelig følelse av 2 gutter fra den dagen jeg gikk ut av klinikken...

Ellers har jeg ingen kvalme.. Var ekstremt kvalm testdagen, men tolker det som en psykisk reaksjon.. må si det va 2 ekstremt tøffe rugeuker..

Har vel få symptomer ellers også, bortsett fra litt voksende brystvorter og oppblåst mage (som nok skyldes progesteronen - jeg skal fortsette med denne til uke 10)

Ja,Mother77, vi får nok ganske lik termin, om alt går bra.. Hvordan er formen din? Fikk du også førstemann med IVF?

Så ikke innlegget ditt førnå jeg...

Du bør ta kontakt med fastlege for å få søkt fødeplass o.l så fort som mulig. Vet ikke hvor i landet du holder til, men skal du føde i Oslo må du være TIDLIG ute!!!! Riksen bør man søke helst før uke 8 og Ullevål nesten det samme...

Selv om man blir fulgt opp av gyn, pol på sykehuset el, blir man som regel anbefalt å gå til fastlege!

Lykke til :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...