Gå til innhold

svar på hurtigtest (morkakeprøve)

Sweet tooth

Anbefalte innlegg

Hei,

For en uke siden oppdaget legen at fosteret mitt hadde forstørret nakkefold på 4 mm og vi ble sendt til Rikshospitalet for nærmere undersøkelse. Legen mente en kunne se et neseben (som tydet på at det ikke var downs), men jeg fikk likevel en høy risiko for at det kunne være noe galt med fosteret.

Vi tok derfor en morkakprøve og har lidt oss gjennom de siste dagene mens vi ventet på svar. Det ble ikke noe bedre da de ringte fra Ullevål og sa at de dessverre hadde gjort en feil med morkakeprøven og blandet den sammen med en annen kvinnes!! (En slik feil var ikke gjort på 20 år, og hun stakkars damen som hadde gjort feilen var helt knust- og det ble selvfølgelig vi også- enda en usikkerhetsfaktor....i værste fall tenkte vi at jeg hadde gått gjennom testen helt forgjeves, og utsatt fosteret for en risiko for spontanabort + at vi da kanskje måtte ta en ny test og vente nok en måned på svar....)

Heldigvis hadde laboratoriet tatt ut vevsprøve til hurtigtesten før sammenblandingen, og vi fikk svaret på den i går: Alt så bra ut så langt! Ikke tegn til hverken downs eller andre kromosomfeil...Utrolig hvor raskt livene våre kan endres...nå tør vi endelig å håpe på at dette skal gå bra. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle tørre å tro at dette skal gå bra, for det er fortsatt endel usikkerhetsfaktorer i svangerksapet mitt (bl.a mener legene at jeg har økt sjanse for spontanabort pga. en blodansamling inne i livmoren) Men jeg kjenner meg utrolig lettet og glad!!!!!

Vi må naturlig nok gå gjennom nye undersøkelser med UL, og forhåpentligvis vil den utvidete morkakeprøven kunne gi oss mer svar selvom den ble sammenblandet med en annen kvinnes, da de vil kunne skille mellom genene våre....men det er også en risiko for at dyrkningsprosessen ikke vil fungere normalt pga. sammenblandingen. Så vi får bare krysse fingrene og håpe. Er ihvertfall utrolig glad over å ha passert første hinder :-)

Hilsen en utrolig glad og lettet

Fortsetter under...

Så bra at det er gode nyheter, etter å ha vært gjennom alle de andre påkjenningene du nevner. Skjønner godt at du er glad og lettet nå, det hadde jeg også vært. Du skal se at alt går kjempefint fremover nå, her gjelder det å tenke positive tanker! Vet jo selv ikke at det alltid er så lett, så da er det så godt med bekreftende positive nyheter/undersøkelser også! Lykke til videre.

Nei, nå ble jeg glad!! Tenkte på dine 4mm i går når jeg selv tok ul. Nå får en bare tro det beste. Feil kan jo bli gjort, men bra at det ble oppdaget selv om det blir mye ekstra bekymringer.

Vil bare si at jeg selv hadde en blodansamling i livmoren tidlig i svangerskapet. Min gynekolog sa ingenting om abortfaren( men han regnet vel med at jeg kom til å abortere uansett!). Min blodansamling ble borte, og det ble forklart med at det blir som et blåmerke, det blir tatt opp av vevet omkring og forsvinner. Men det er sikkert viktig å følge med på om det blir mer eller mindre.

Så bra at du fikk positive tilbakemeldinge. Måtte bare skrive en hilsen til deg når jeg leste dette innlegget. Måtte være en slitsom opplevelse mens det stod på men så suprt at du fikk de gode nyhetene.

Nå er det bare å se fremover å prøve å nyte graviditeten mest mulig.

Lykke til!! :-)

Uff. trasig å bli utsatt for sånt, man skulle ikke tro det gikk an. MEN - det er jo en stor fordel for deg nå, når alt ser så bra ut. Jeg spurte på sykehuset om det gikk an at de kunne gjøre feil med f.eks fv-prøve, men de sa at det gikk ikke an, for det ble kryssjekka mange ganger. Men da går det visst an. Sikkert veldig sjelden. Fint at det ser bedre ut nå.

Lykke til !

Ja det er utrolig trasig å oppleve dette. Jeg er sikkert den "andre kvinnen" som har fått sammenblandet prøvene med dine.. Fikk også telefon fra Ullevål vedr. dette. Jeg synes dette var utrolig uprofesjonelt av Riksen, men selvfølgelig en menneskelig svikt. Gjort er gjort og jeg håper de kan tyde begges prøver, og finner at begge våre foster er helt friske, slik at det ikke blir noe tvil.

Ønsker oss begge lykke til:-)

Annonse

Åh så spennende da, Anonym. Hørte/håper at du også fikk gode svar i går??

Min mann hadde en lang samtale med lederen for genetikklaboratoriet på Ullevåll, og det hjalp litt mht usikkerheten vi føler. Dersom du har spørsmål kan det sikkert være lurt å snakke med henne.

Hvis jeg kan spørre deg: hva var årsaken til at du tok morkakeprøve?

Krysser fingrene for at alt står bra til med våre kjære små i magen!

Beste ønsker fra

Kjære Sweet tooth!

Ble så utrolig glad på dine vegne da jeg leste de siste nyhetene fra deg. Du må virkelig ha vært gjennom verdens mest nervepirrende uke, både på den ene og andre måten. Men nå kan du endelig begynne å puste ut og slappe av!!!

Fortsatt lykke til, håper du holder oss informert også framover.

Vi er mange her inne som krysser fingrene for deg!

Stor klem fra

Ja, vi fikk også gode nyheter i forhold til hurtigtesten!! :-)

Herlig at første steg er over, nå er det bare å vente...

Jeg tok morkakeprøve pga. kromosomfeil i forrige svangerskapet. Denne kromosomfeilen er svært sjelden, og vi fikk vite at vi bare var "maks uheldige" at vi fikk oppleve dette. Vi begge har testet oss og er friske. Jeg ville vite så fort som mulig hvis det er noe feil, altså tidligere enn ved fostervannsprøven.

Godt at dere også fikk gode reslutater nå i første omgang, har dere fått vite noe mer hva hevelsen kan være?

HURRAAAAAAAAAAAAAAAA Sweet tooth!!!

Jeg er utrolig lettet og lykkelig på deres vegne, så fantastisk at alt endte så godt, tross alt! Det var det jeg trodde :-) :-)

Ufattelig og utilgivelig at det skal kunne være MULIG å gjøre den feilen sykehuset gjorde, men glem nå det - babyskatten din er jo iorden (kromosommessig iallefall - ingen har garanti for noen annet for sine barn før de faktisk er født!).

Nå må du kose deg, handle deg noe fint, spis en god lunch og NYTE graviditeten! Skal selv straks til kontroll og gleder meg :-)

Solen skinner på oss - god klem fra meg

Ja, vi fikk også gode nyheter i forhold til hurtigtesten!! :-)

Herlig at første steg er over, nå er det bare å vente...

Jeg tok morkakeprøve pga. kromosomfeil i forrige svangerskapet. Denne kromosomfeilen er svært sjelden, og vi fikk vite at vi bare var "maks uheldige" at vi fikk oppleve dette. Vi begge har testet oss og er friske. Jeg ville vite så fort som mulig hvis det er noe feil, altså tidligere enn ved fostervannsprøven.

Godt at dere også fikk gode reslutater nå i første omgang, har dere fått vite noe mer hva hevelsen kan være?

Hei igjen, Anonym

Så utrolig leit at dere har opplevd at forrige foster hadde kromosomfeil...Godt at alt ser bra ut denne gang, og at dere nå får god oppfølging slik at dere kan føle dere trygge. Den kromosomfeilen dere oppdaget forrige gang, var det en dere kunne få svar på på hurtigtesten?

Legen har ikke vært så spesifikk mht til hva hevelsen kan skyldes. men det kan være alt fra hjertefeil til "generelle svangerskapskomplikasjoner" (som jeg har lest kan være feks. tidlig fødsel, at fosteret dør i svangerskapet mm...skremmende å tenke på!!) Vi får ikke noe oppfølging fra Rksen før i min 17-18 svangerskapsuke (jer er nå ca. i min 14 uke), det er først da en kan gjøre en nærmere undersøkelse av fosteret. Kommer til å bli nervepirrende å vente...

Har du vært på UL, og så alt bra ut der? Håper det, dere har hatt nok bekymringer!

Hadde vært veldig spennende å holde kontakt med deg litt fremover nå som vi er i samme reagensrør/båt :-) Vi kan jo sende en melding til hverandre på denne tråden. Håper så inderlig vi får gode nyheter begge to, og at vi slipper å vente så lenge!

Når tok du morkakeprøven, forresten? Jeg tok den på fredag morgen.

Det var gode nyheter fra begge to det da faktisk. Utrolig at de kan klare å gjøre en slik feil, men nå er det sikkert minst 20 år til neste gang. Bra at det endte så godt i når uhellet først var der.

Hurra!! Alltid flott med gode nyheter...

Annonse

Hei igjen sweet tooth,

Vel, akkurat nå føler jeg vel ikke akkurat at vi får så veldig god oppfølging eller føler meg så veldig trygg, iogmed denne sammenblandingen av testene. Hurtigtesten, slik jeg har forstått det, kan avdekke avvik i trisomi13, 18 og 21. Vi hadde ingen av disse forrige gang heller, så for oss er det endelige svaret avgjørende. Derfor

er hovedprøven viktigst for oss. Derfor må jeg innrømme at jeg ble veldig engstelig og veldig irritert da jeg hørte om sammenblandingen.. Helt utrolig at det går an!

Forferdelig å gå slik å vente ja, håper dere får de svarene dere ønsker snart, i morkaketesten, slik at man slipper å gå å være engstelig i ennå flere uker.

Vi har kun tatt UL i forbindelse med selve prøven, og etter hva legen kunne se var alt ok.

Vi tok prøven også fredag morgen, kanskje vi så hverandre? :-)

Tok dere prøven kun pga hevelsen denne gangen, eller har dere også opplevd noe tidligere?

Ja, gjerne holde kontakten, vi er som du sier i samme rør(e) :-)

klem fra meg:-)

Hei igjen, Anonym.

Huff, det var leit at dere ikke i det minste fikk utelukket de kromosomfeilene dere var mest bekymret over på hurtigtesten....Jeg forstår akkurat hvordan du føler det- jeg kjenner meg veldig utrygg mht sammeblandingen av testene. Det jeg er mest redd for er at prøvene ikke lar seg dyrke frem. Dersom de klarer det, virket de ganske overbevisende på Ullevål om at de vil kunne klare å tyde resultatene, og at de aldri vil gi et svar til oss som ikke er 100% sikkert. Men det er klart, usikkerheten mht om vi kan få sikre svar er der jo for oss...Håper vi slipper å vente så lenge og at alt er bra!

Det høres jo veldig positivt ut for dere at de ikke kunne se noe unormalt på UL! Og ut i fra at dere har fått bekreftet at dere er friske og at dere bare var maks uheldige forrige gang, tror jeg at alt kommer til å gå bra for dere! Men det er jo utrolig bittert dersom testen ikke kan gi dere den tryggheten. Vet dere hva dere gjør dersom testen ikke kan gi sikre svar?

Jeg er veldig usikker mht. de urovekkende funnene som ble gjort hos oss mht til økt abortrisiko og nakkefolden. Nakkefolden trenger ikke bety at noe er galt, men det kan være feks. hjertefeil eller bety fare for andre svangerskapskomplikasjoner.

Har du vært på jobben i denne venteperioden? Jeg har vært hjemme, men ønsker å begynne på jobben igjen på mandag. Det har vært en stor påkjenning å gå og vente og lure og føle at alt er usikkert, men nå mente legen at det i forhold til abortrisikoen ikke spilte noen rolle om jeg gikk på jobb. Håper han har rett i det.

Arrrrg, gleder meg til å vite litt mer snart! Hvor langt er du kommet i svangerskapet? Jeg er ca. 13 1/2 uke.

Håper du får en god helg! Morsomt og en god støtte at vi har fått kontakt med hverandre!

Klem,

PS: så at jeg glemte å svar deg på et spørsmål: Ja, vi tok morkakeprøven kun pga. hevelsen i nakkefolden. Jeg har en frisk 2 1/2 åring fra før, men opplevde dessverre en spontanabort i uke 8 i høst. Så det var en av grunnene til at vi tok tidlig UL, for å se at alt var bra denne gang. Og det var pga. de funnene som ble gjort der at vi tok testen. Vår høyeste risiko så vidt jeg har skjønt, var at nakkefolden skyldes downs syndrom eller de andre kromosomavvikene som nå forhåpentligvis er utelukket med hurtigtesten. Men det hadde vært godt å få vite hva dyrkningstesten kunne si oss...vi får krysse fingrene!

Ja det er ikke bare usikkerheten om prøvene lar seg dyrke frem men også om man føler seg 100% trygg på om svarene er riktige.Uff, får nesten bare vente å se hva som skjer, før man tar evt. sorger på forskudd. Hvis testen ikke kan gi noen definitive svar, blir det for vår del fostervannsprøve, tror jeg.

Ønsker jo ikke dette, da man nok en gang påfører abortrisiko og at man har kommet så langt i svangerskapet, men tror nok det blir det eneste valget for oss.

Hva med dere? Venter dere da på UL for å se hva man evt. kan finne ut der? Jeg håper så virkelig at det ordner seg for oss begge altså!! Det er så grusomt å vente og ikke vite! Men det høres positivt ut for dere som har fått vite at evt. avvik ville avdekkes i hurtigtesten. Gleder meg til vi kan være sikre begge to.:-)

Jeg har vært på jobb, tok det rolig i helgen etter prøven. Ellers har jeg vært på jobb, men makter ikke å konsentrere meg, så jobbingen blir vel litt så som så...:-)

Jeg er 12+3 i dag.

Jeg er veldig glad for at du skrev innlegget ditt, og at vi prates og støtter hverandre. Det føles godt:-)

Ha en kjempefin helg du også!

klem fra meg:-)

Jeg hadde det som deg, bare at nakkefolden var på hele 10mm.

De trodde med en gang at fosteret ikke ville overleve.

Etter morkakeprøve og mange ultralyder, god oppfølging fra Riksen, kunne de ikke finne noe galt.

Sitter her i dag med ett vakkert lite under, en nydelig datter på 4 mnd.

Frisk som en fisk.

HAdde ikke ro før fødselen var over og jeg med egne øyne kunne se at alt var ok...

Lykke til:-)

Hei Anonym,

Godt å høre at det kan gå bra med en nakkefold på 10 mm! Hvor ofte gikk du til kontroll til Rikshospitalet gjennom svangerskapet? Håper de heller ikke på oss kan finne noen årsak til nakkefolden og at vi klarer å slappe mer av i løpet av svangerskapet. Men det er som du sier, at en nok ikke helt klarer å slappe av før etter fødselen...

Lykke til videre, takk for hilsen!

Hei igjen Anonym,

Dersom prøven lar seg dyrke frem og jeg føler meg usikker på resultatet, har vi tenkt å dra opp på Ullevål og få alt forklart :-) Laboratorielederen var visst veldig hyggelig og kunnskapsrik i følge min mann, som snakket med henne i ca en time da han tok blodprøve der for DNA analysen, så hun er sikkert behjelpelig igjen. De lovet at de aldri vil gi testresulater de ikke er 100% sikre på, at de kan se på hvert enkelt gen hvem de tilhører, så det er jo betryggende. Men jeg føler selvfølgelig en utrygghet likevel...samtidig tror jeg det er utrolig gode sjanser for at vi begge bærer et barn som er helt friskt!

Hvorvidt vi tar en fostervannsprøve dersom testen ikke lar seg dyrke frem tror jeg avhenger av hva en kan se på UL fremover. Jeg tviler på at vi kommer til å ta en ny test, egentlig, ettersom vår største risiko var downssyndrom, og dersom det ikke var det- hjertefeil eller annet som en neppe kan se på gentesten. Men, får bare støtte oss på legene i den avgjørelsen. Dersom de skulle finne noe mer mistenkelig de mener kan avklares med en ny test vil vi selvsagt vurdere det. Men tanken på en ny test, men abortrisiko og ny ventetid er ikke særlig forlystende!

Det er ikke mulig for dere å oppdage om fosteret har det spesielle kromosomavviket dere frykter ut fra UL, da? Hvis ikke det er for vondt å fortelle om det, hvordan oppdaget dere av fosteret hadde dette avviket forrige gang?

Fikk du vite/ville du vite kjønnet på barnet du venter? (Dersom vi venter ulike kjønn kan de også bruke den informasjonen til å skille mellom hvilket opphav genene har. Jeg venter en gutt! :-) Har en gutt på 2 1/2 fra før, så dette blir livlig :-) Tror det blir kjempekos for sønnen vår å få en liten bror! Håper bare alt går bra! Har dere barn fra før?

Kos deg i det fine vinterværet i dag!

Klem,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...