Gå til innhold

Hva synest dere om guttenavnet Engel??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 6 måneder senere...

Annonse

Gabriel foran eller bak? Eller Kjell?

Kjell Engel - høres ut som Kjell Enger når man ikke kan si r

Og etternavnet er Winge? Engel Winge?

Mons Engel/Engel Mons?

Engel Tobias/Tobias Engel?

Engel Ola/Ola Engel

Uansett blir det helt feil. Spar barnet!

Å? Er Engel et jentenavn? Så rart at jeg fant dette på ssb.no, da...

Du søkte på mannsnavnet: Engel

Det er 15 menn som har Engel som første fornavn.

Det er 7 menn som har Engel som eneste fornavn.

Men det finnes kvinner med dette navnet også.

Du søkte på kvinnenavnet: Engel

Det er 13 kvinner som har Engel som første fornavn.

Det er 6 kvinner som har Engel som eneste fornavn.

Hva navnet Angel angår, så er det samme opplegget, både kvinner og menn bærer dette navnet også. Sjekk ssb.no selv!

Man kaller vel ikke gutten sin Engel. Må i såfall uttales ENgel og ikke som i ordet enGEL... Skal være rimelig tøff gutt for å tåle det navnet.

MEN syns det har kommet en del veldig søkte navneforslag her siste tiden. Mistenker det er en kødd av en anonym som sitter og produserer disse tullenavnene bare på spøk.... Ja, det er mye uvanlige navn her, men noen blir bare for sære til å være ordentlige navneforslag.

Jeg synes det ikke bør brukes i det hele tatt. Tenk så flaut å måtte presentere seg - "Hei, jeg er Engel"... Han kommer til å måtte tåle alt for mange vitser og kommentarer om det - noe som vil kreve sin mann. Og man vet jo aldri hva slags barn man får, om det blir veldig følsomt, tøft, nevrotisk, humoristisk etc.. Nei, best å la sånne navn være forbehold (sprøe) Hollywood-stjerner spør du meg...

Annonse

I bygda der faren min vokste opp var Engel et vanlig mannsnavn, og man finner det fortsatt på mange av gravsteinene på kirkegården. De som ligger der var stort sett bønder vant med hardt arbeid, fjell og utmark, og sikkert noen tøffinger. Jeg har alltid likt Engel som navn, og synes det fortjener en rennessanse. Det uttales ENgel.

Skal en dømme etter alle de reaksjonene du får her inne (men det skal man ikke....) kan det være lurt med et mer vanlig guttenavn foran eller bak. F.eks:

Knut Engel

Bjørn Engel

Engel Sakarias

Engel Sebastian

Englenavn som Gabriel eller Michael ville jeg ha unngått kombinasjon med Engel.

• 3 uker senere...

Er litt overrasket over at folk reagerer så sterkt på navnet. Første gang jeg så det var, som en annen også har nevnt, på en gravstein. Dette er en gravstein jeg har gått forbi mange ganger gjennom oppveksen, og jeg har alltid tenkt at det er et fint og spesielt navn, selv om jeg selv alderi har vurdert å kalle barna mine for det. Men jeg er enig i at det kanskje passer best sammen med et annent navn, og da er det jo mange muligheter, også kan man bruke det andre navnet til vanlig, hvis man føler at Engel blir for sært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...