Gå til innhold

Et veldig langt innlegg om en slitsom Oslotur, for den som gidder.....

nicco

Anbefalte innlegg

Siden jeg bor utenfor Ålesund, måtte jeg til Oslo for å ta duotest. Tok da genetisk veiledning og ultralyd samtidig. Grudde meg veldig, og voknet kl.4.30 i går morges med hodepine. Dårlig start. Kom meg til slutt til Oslo go Ullevål. Traff der en grei dame som fort forsto at jeg var godt informert, men hun svarte på alt jeg hadde å spørre om. Til slutt fikk hun noen til å komme å ta blodprøve til duotesten, den skulle så sendes til Danmark.

Så var det videre til Riksen for ultralyd. Var allerede sliten og hodepinen var uutholdelig, kvalmen også. Og jeg var mildt sagt i helspenn, grudde meg, men trøstet meg med at det var noen her inne som tenkte på meg...

Det var selvfølgelig forsinkelser, men etter en times venting slapp jeg inn. Legen sa med en gang at han syntes det så bra ut, før han tok noen mål. Nesebenet var der, mini var litt større enn til uke 12+5, så nå stemmer det endelig med min termin: blir 13+2 i dag.

Så var det måling av nakkefolden. Mini lå aldri helt riktig, målte mange ganger, dyttet på livmora for å få den til å snu seg. Den var utrolig aktiv, holdt på hele tiden, lå med haka på morkaka og fingrene i munnen!! Etter 45 minutter gå legen opp. Vi tok en pause og så prøvde han igjen litt senere. En lege til kom inn og de ble enige om noen fine bilder. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier han målte 25 ganger...Hver gang fikk han 1,6 mm uansett hvilken vinkel. Dette var han fornøyd med.

Som 43 åring hadde jeg i utgangspunktet ca.3 % sjanse for downs og nå var sjansene nede i 0,2 %, det samme som en på 33 år. Dette er før svaret på duotesten som vil ta ca.10 dager.

Jeg var jublende glad selvfølgelig, men dårlig både av hodepine og kvalme. Legen så at jeg reagerte på lys og sa jeg var bleik og rød på øynene. Jeg hadde tatt Paracet uten at det hjalp. Han sa jeg hunne ta Ibux, men da sa jeg at det vel ikke var så lurt. Han gikk så og pratet med en annen lege( og nå forsto jeg hvorfor de kanskje ble litt forsinket i løpet av dagen!) Kom tilbake og sa jeg kunne ta Ibux, en gang, ikke 3 ganger om dagen, men han hadde med en jordmor som var på jobb på barsel, og hun ville hjelpe meg med akkupunktur hvis jeg ville!!

Legen overlot sitt kontor til oss, tok med seg papirarbeid et annet sted(!) og jeg fikk akkupunktur for bekken, kvalme og hodepine, varme omslag på beina og kald klut i panna, drikke og forsøk på mat, masasje og vet ikke hva....Jeg var egentlig for dårlig til å si så mye, men lurte i alle dager på om dette virkelig var sant....

Etter 3 timer var jeg oppe og gikk igjen, kvalmen var borte og bekkenet kjentes ut som bomull, men hodepinen var der. Fikk derfor 2 Ibux som faktisk hjalp.

Alle mine planer om å kikke i butikker og besøke ei venninne gikk i vasken. Var hjemme igjen kl.22.30,16 timer etter jeg dro hjemmefra, en utrolig slitsom dag, men med et fint resultat og med møte med helsepersonell som virkelig gjør det lille ekstra uten tanke på annet enn pasientens beste, helt utrolig.

Voknet igjen med hodepine i dag, men nå har det itt seg. Tror rett og slett jeg har vært veldig anspent, men nå føler jeg at jeg kan slappe av og kanskje begynne å glede meg litt.

Takk til dere som tenkte på meg( og dere som har orket å lese dette!)

Fortsetter under...

Det var jo svært så positive resulteter av Ul da!!!! tenkte masse på deg i går!!

Nå må du bare slippe skulderene ned og nyte svangerskapet!!

Hodepine er noe dritt!!!!! Har slitt med det noen dager, er verre i dag, gleder meg veldig til å stå og undervise igjen i dag :(

Hm hvis de sa at du kunne ta Ibux 1 gang, kanskje jeg skulle tørre det jeg også, vet ikke helt?

Legen sa til meg at i utgangspunktet skal du ikke ta Ibux, men"jeg bestemmer" sa legen. Jeg fikk det nemlig ikke på apoteket når jeg sa jeg var gravid. Men det er jo forskjell på 2 tabl. og som han sa, 3 om dagen flere dager i strekk som kanskje ville vært aktuelt ved en forkjølelse eller influensa. Jeg tok det en gang før jul også, hadde falt pga blodtrykksfall. Hadde slått meg skikkelig og fått hjernrystelse, så etter 3 døgn med hodepine tok jeg Ibux ja. Så nå er jeg oppe i 4 tabl. på 13 uker...

Så flott Nicco, dette høres veldig bra ut. Blir helt rørt jeg av å lese hvor godt du ble tatt vare på, det var legen sin det. Har lignende erfaringer i møte med helsevesenet, og det er utrolig godt at man blir tatt vare på og får forståelse når man trenger det.

Tenker det var godt å være hjemme igjen etter så mange timer på reise.

Kan jo fort bli en liten "Kinareise" det der, med mindre man bor på Vigra... (er også fra sunnmøre- sørvest)

Annonse

Dette var jo gode nyheter nicco. Og så deilig å høre at du ble tatt så godt vare på, det varmer en sykepleiers hjerte. Det er jo slik det skal være! Skjønner godt at det må ha vært en slitsom tur da, ikke minst å måtte dra så langt. Hvorfor ble du ikke sendt til Trondheim forresten? Er vel det som er riktig mht hvilket helseforetak du sogner til? Ja, ja, hadde vel vært like slitsomt uansett, men da hadde du fått gjort alt på 1 sykehus.

Flott å høre at du er kommet så langt da, og at det er en aktiv liten krabat der inne. Og når det gjelder å være i dårlig form, så vet jeg hva du snakker om. Tenker med gru tilbake på de første 14 ukene. Men nå er ting mye bedre, til tross for masse kynnere og vondt i ryggen. Bare kvalmen og hodepinen ga seg, så var ting til å leve med igjen. Så fatt mot, dagene blir nok lettere snart :o)

Uff det var en lang og slitsom dag.

Men med mye god støtte og fine resultat da.

Tenkte nok litt på deg igår.. og ble så glad nå når jeg leste at alt gikk så fint og du ble tatt godt vare på, ja de tenkte vel på den lange reiseveien også.

Så nå er det å slappe av og kose seg.

Hei ! Jeg synes du fikk et veldig positivt svar på ultralyden. 1.6 i nakkefold er jo bra. Selv fikk jeg målt 2.4 i uke 12. Jeg var nesten 41 år da. Valgte fv-prøve, da de ikke tok blodprøve på St. Olavs da.Og fikk fint svar på fv-prøven. Slo meg ikke til ro med svaret på ultralyden . Hadde ikke kunnet slappe av med det, så fv-prøven var vi bestemt på. Men uansett, man er aldri garantert et friskt barn, men syns det er greit å få sjekka det som sjekkes kan.

Ønsker deg lykke til videre, det er nå iallefall bra fin måling på nakkefold.

Hei!!

Så fint at en så slitsom dag hadde så lykkelig innhold ved at du fikk vite at alt ser bra ut med mirakelet ditt. Det er så fantaktiskt å få slike bekreftelser!

Betryggende også å lese at du ble godt tatt imot både på Ullevåll og Riksen. Selv skal jeg føde nr 2 på Ullevåll, fikk også nr 1 der. Har bare positive opplevelser med ullevåll. Føler jeg er i trygge hender når jeg skal dit igjen.

Lykke til videre og hold oss oppdatert!!

Så flott det der gikk da! :)

Borsett fra hodepinen og kvalmen altså.... ;)

Men så godt å høre at du ble tatt på alvor, og ikke minst tatt så godt vare på. Syns jeg ser deg ligge der som en annen dronning :))

Sånn behandling skulle vi ha hatt hver dag!

De hørtes veldig lovende ut ul-resultatene dine. Så godt det må være å få slike gode bekreftelser. Du venter vel spent på blodprøvesvarene nå tenker jeg...

Er kvalmen fortsatt bedre, eller har den blomstret opp igjen?

Leser at akupunktur skal ha god effekt på kvalme.

Hun jordmora sa at det var et punkt på innsiden av armen, ca. 2 cm over håndleddet, hvor en selv kan påvirke kvalmen. Dette visste jeg om, og pleier å bruke en liten trekule å gni over dette punktet. Noen ganger hjelper det, andre ganger lite, men kula er med over alt.

En annen ting som var veldig rart: jeg har jo slitt med prolaps i ryggen, men akkurat i går så kjente jeg mest til hodepine og kvalme. Jordmora kjente på pulsen på forskjellige plasser, og spurte plutselig om jeg hadde vondt i ryggen. Jeg sa nei, i ørska som jeg var. Hun mente likevel jeg hadde "noe" i korsryggen, mente bestemt at det var noe. Å, ja, jeg har jo prolaps kom jeg plutselig på!! Det er jo ikke bare "litt" problem med ryggen heller da. Men jeg ble litt imponert over at hun kunne kjenne det på pulsen....

Jeg var mektig imonert over de jeg møtte i går, fordi de gjorde så mye mer enn akkurat det de strengt tatt måtte. Jobber jo selv i helsevesenet, og vet at det koster ingen ting med et klapp på skulderen i forbifarten ....Det tar heller ikke tid. Jeg sliter ennå med en meget dårlig behandling på sykhuset for 4 år siiden, lå der med en av ungene. Da fikk jeg meg virkelig en vekker. Jeg gikk ned 5 kg på en måned, fikk aldri mat på sykhuset fordi ungen ofte måtte faste, og da kunne jeg ikke spise foran henne. Og de satte aldri av mat til meg, og passet aldri jenta på 10 mnd så jeg fikk spist andre steder. Fikk komentar fra en lege om jeg var alenemor siden jeg ikke klarte å ordne opp. Da lå jeg med 40 i feber og hadde brystbetennelse, mens ungen skulle transplantere etter en brannskade og kastet opp på meg.

Liten avsporing, men små ting som nødvendigvis ikke koster så mye, kan faktisk gjøre en stor forskjell.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...