Gå til innhold

På bordet til overlegen...

Artemis*på overtid*

Anbefalte innlegg

Nå har jeg akkurat ringt Ullevål hvor jeg ligger bokstavelig talt på bordet til overlegen ved medisinsk genetikk for vurdering om jeg får risikovurdering.... Kjenner jo på dette med alderen ja!*S* Men tenker som så at om jeg ikke får det, så er vel sjansene små for at noe skulle være "galt"....

Kjenner meg litt småforvirra!

Er det noen her i lignende situasjon som meg?

Jeg blir 38 år mnd. etter jeg har født... og regelen er at en får tilbud om slikt når en er over 38 år i det barnet blir født, har jeg forstått.

Men nervøs..og spent- ja DET er jeg!

Fortsetter under...

Jeg fikk mitt4. barn når jeg var 37 og var ikke inne på tanken engang, visste ikke at det fantes slike tilbud den gangen. Jeg ble 38 en måned etter fødselen. Når jeg fikk nr.5 var jeg 40 år, og fikk( en dårlig) genetisk veiledning og tidlig ul, da fantes ikke duotest i Norge.

Jeg vil anbefalt folk å ta imot tilbudet hvis de får det. Men jeg må si det var stor forskjell på den veiledningen jeg fikk på mitt likalsykhus i Ålesund og det jeg fikk på medisinsk genetikk på Ullevål. De skal jo også være best. Det er også kjempeforskjell på ul-apparatene. Og det har faktisk mye å si. Det på riksen i går viste veldig tydlige bilder, ikke grumsete bilder med forstyrrelser som jeg er vant til. Så har du muligheten, velg de beste, og det er gjerne de som gjør det oftest.

Hei du.

Jeg var 41 da jeg fikk mitt første barn i 2005, da var ikke duotest, eller trippeltest obligatorisk i Norge, men jeg fikk en tidlig ul (uke 12) og så fikk jeg fastlegen min til å ta en blodprøve og sende den til Danmark etter instruks fra Ullevål. De var kanskje spesielt snille med meg fordi jeg hadde mistet tvillinger i uke 16 etter fostervannsprøve, så jeg bestemte meg for at jeg ikke ville ta det en gang til. Det er riktig som det blir sagt her at man kan se mye på UL, dersom man har en dyktig lege som kan lese bildene godt og utstyret er bra. Om du ikke får ja fra Ullevål, så kan du jo høre om fastlegen din kan søke om en tidlig UL på rikshospitalet for deg, altså uke 12. De er veldig flinke der, og har det beste utstyret. Jeg kan si mye om dette, men det ville blitt en lang og kanskje kjedelig avhandling for andre. Du kan jo søke om fødeplass på riksen også, for da får du oppfølging herfra også.

Jeg er sikker på at dette går bra, lykke til uansett.

Det er som også kalles duotest- en blodprøve fra mor og ultralyd. Så regnes det ut en verdi eller risiko for om barnet kan ha genfeil, spes. med tanke på Downs.

Om du, som meg, ønsker dette og ikke får det gjennom det offentlige, kan du jo prøve private alternativ?

(Majorstuaklinikken f. eks.)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...