Herkules Skrevet 31. januar 2007 #1 Skrevet 31. januar 2007 Hei. Jeg har en stor gutt som er 6 mnd på fredag Jeg var hos legen på 6mnd kontroll nå og da mente legen at jeg kunne slutte med amming på natten siden han er stor. Ser også at det er andre her på dib som sier at siden de har store barn så trenger de ikke pupp på natten. Vel jeg så godt som fullammer. har beg med smaksprøver litt grøt osv. Det jeg lurer på er egentlig det at jeg skjønner at han er stor nok og ikke må fetes opp, men i og med at mm er lett fordøyelig så er det vel lite trolig at han plutselig nå skal holde seg mett hele natten uten pupp? Kan legge til at han sov 9 t i strekk før v 3 mnd og at han sover i egen seng. Jeg ammer sittende og fortiden ca 2 g pr natt og han sover ca 12t natt. Noen tips og meninger? amminga plager ikke meg, (men legen:) neida) men han er jo da avhengig av meg da
Sjalabais Skrevet 31. januar 2007 #2 Skrevet 31. januar 2007 Jeg føler at det er veldig press fra HS, leger o.s.v. på at en skal nattavvenne ved 6 mnd'er. Skjønner egentlig ikke helt hvorfor... Nattamming er mat (og noen babyer trenger faktisk mat om natta, selv om de har passert 6 mnd'er), kos, trygghet, trøst m.m. Jeg nattammer fortsatt tulla vår, selv om hun har passert 10 mnd'er. Hun er lang og tynn, og trenger tydligvis den ekstra maten. Tør ikke tenke på hvor tynn hun hadde vært om hun ikke fikk nattmat. Hun spiser godt på dagen også, både dier, spiser godt med middag og grøt, så hun har nok bare veldig høy forbrenning... Jeg kommer til å nattamme så lenge det ikke opleves som et problem for meg - om andre mener at det er på høy tid å avvenne henne, så er det deres sak. Det er jeg som må leve med det og håndtere det, ikke alle andre. Forresten, jenta vår sov også natta gjennom fra hun var ca 2,5 mnd til jeg innførte grøt. Da begynte hun å våkne for pupp om natta... For å gjøre det greiest mulig fo rmeg selv om natta, så har vi deltidssamsoving nå. Hun sover i sin egen seng fram til jeg legger meg, så tar jeg henne over og ammer selv om hun ikke er våken (gjør det i stedet for å få sove i kanskje 30 min - 1 time for så å amme) og legger henne tilbake i senga si. Neste amming skjer når hun våkner av seg selv (i 5-6 tida tror jeg... glemmer som regel å sjekke klokka), og da blir hun liggende sammen meg til vi står opp om morgenen. Så legne du trives med nattamminga, og du ikke opplever det som et problem - fortsett! Det er jo bare helt topp for produksjonen din :-)
Gjest Skrevet 31. januar 2007 #3 Skrevet 31. januar 2007 Lillemor (som forøvrig ikke er SÅ liten:p) får ikke mat om natten, men spiser en kjempestor frokost, 2 måltider på dagen (mm) og kveldspupp. Siden det siste måltidet på dagen er kl 17 og hun legges kl 19 er det stort sett "fløte" det hun får til kvelds og det sover hun veldig godt på...
groma80 Skrevet 31. januar 2007 #4 Skrevet 31. januar 2007 grunnen til at HS og legene anbefaler å slutte med nattamming er nok at de begynner å få tenner når de er 6 mnd ca, og mm og mme er skadelig for tennene.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #5 Skrevet 31. januar 2007 Dette er direkte feil. Morsmelk er påvist IKKE skadelig for tennene selv ved nattamming, grunnet enzymer i morsmelken. MME derimot er uheldig å fortsette med om natten etter tannfrembrudd.
moo Skrevet 31. januar 2007 #6 Skrevet 31. januar 2007 Ingen tips, men min mening. Så lenge du mener gutten din trenger nattamming, enten pgs næring eller nærhet, og du trives med det, er det ingen grunn til å slutte med det, bare fordi han har passert den "magiske" 6-mnd-grensen. Og i hvert fall inntil han spiser to gode porsjoner med fast føde hver dag, er det ikke ventendes at han greier seg uten nattmaten.
animal Skrevet 31. januar 2007 #7 Skrevet 31. januar 2007 Blomman har hatt innlegg her tidligere om at det er forsket og funnet ut at morsmelk har antistoffer mot karies..
Herkules Skrevet 31. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 31. januar 2007 Det var litt som jeg tenkte moo At han må opp i litt ordentlig posjoner med annet før jeg begynner å avvenne Goingen min må jo få mat:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå