desemberbarn Skrevet 31. januar 2007 #1 Skrevet 31. januar 2007 hei hei. har tvillinger på 3 år som plutselig har fått fo seg at di ikke vil bade på kvelden. di reagerer med sinne og gråter bare vi nevner rolig at nå skal vi bade for kvelden. det er ganske frustrerende for oss foreldre. har ikke arn fra før s lurer på om det er "vanlig" med den type reaksjon på noe så enkelt som bade?
cielo *to barns mamma* Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 Ja du kan få helt ekstreme reaksjoner på noe så lite som at vi bare har grønne druer, ikke blå !! Har ingenting med hva det er de reagerer på, det er bare den tingen de har valgt for å fortelle dere at noe ikke er helt som de ønsker det. De velger badingen enten fordi det ikke virker som noe veldig viktig, altså de har et større problem som de ikke klarer å uttrykke, og bruker badingen for å uttrykke det. De vet også at nekting av bading får deres oppmerksomhet, noe som jo er hele poenget, de vil ha deres oppmerksomhet til å fortelle dere at de ikke er helt fornøyd med tingene. Hva problemet egentlig er, er deres oppgave å finne ut av. Ikke alltid man finner ut av problemet da, men synes det hjelper å tenke at det ikke har noe med badingen å gjøre (altså ikke løp ut å kjøp nye badeleker eller shampo eller sånt for det er ikke der problemet er) Et eksempel er et problem jeg hadde med datteren min da hun var ca to år. Det hadde vært vanskelig å pusse tennene hennes men hadde gått på et vis. Men så hører jeg om en jente som måtte trekke begge fortennene da hun var tre år fordi hun hadde pusset de for dårlig. Jeg fikk jo helt panikk og tenkte at jeg ikke pusset tennene til datteren min godt nok og begynte å bli veldig streng på det. Pusset med makt, hvis hun skrek betydde det at hun gapte så da pusset jeg mens hun skrek. Etter en stund begynte hun å bli et mareritt å kle på. Hun maste om å gå ut, og da jeg sa at vi kunne gå ut, ville hun plutselig ikke likevel, hun ville bare det motsatte av det jeg sa. Trodde jeg skulle klikke i den perioden og ble mer og mer irritert på henne. Men så roet jeg meg og tenkte på hva det var hun kunne protestere på, og det eneste jeg kom på var tannpussen. Sluttet derfor å tvinge henne til å pusse, spurte morgen og kveld om jeg fikk pusse og hun skrek 'nei', jeg sa 'neivel da håper jeg at jeg får lov å pusse neste gang'. Etter en uke med nekt, fikk jeg lov å pusse og problemet med påkledning osv forsvant også :-) Beklager ble litt langt dette, blir litt ivrig. Synes det er så viktig å prøve å forstå disse stakkars små som ikke klarer å fortelle selv hva problemet er. Lykke til til dere !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå