Gå til innhold

Er det bare å la henne smake på alt mulig?


lærer

Anbefalte innlegg

Jeg er nok ganske treg¨på matområdet. Hun får mais-og havregrøt. Har såvidt prøvd fruktpure, men hun er ikke så veldig glad i det. Bør vel la henne få smake på frisk frukt, brød osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er visse ting man bør unngå i forhold til allergi. Sitrus osv, men det vet du sikkert:) Jeg fant en fin side om branemat her om dagen. Barnemat.com. Mange bra tips der, og fakta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel honning, melk og sitrus-frukter man skal vente med... Ellers kan man vel bare gi de smaksprøver på det meste.

 

Det eneste gutten min spiser av fast føde er fruktpurè. Siden han får mat såpass hyppig på natten nå så tester jeg stadig ut ulike retter for å se om jeg kan finne noe han liker... Fortsatt uten hell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar min få smake på alt. Han blir kjempe nyskjerrig når jeg spiser på noe og vil smake og. Og det lar jeg han.

Det eneste han ikke har likt er avocado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir snuppa brødskive i bittesmå biter, så får hun holde i en skalk, hun synes det er veldig stas, vi har også begynt med middag, så der er det jo mye forskjellige å velge i...hun har også smakt på vafle, og grov kjeks, men hun spiser det ikke, bare sleiker eller suger på det he he...så ligger alt i små biter på smekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos sitrus, så spurte jeg hs om det, for Sigurd elsker appelsin. Hun sa at det nå hadde kommet nye retningslinjer og at det gikk greit å gi sånt. Før trodde man at barna kunne få allergi av å få dette for tidlig, men det mener man nå å ha funnet ut at ikke stemmer. Blir man allergisk mot det, så blir man det uansett.

 

Er ikke 100% sikker på at dette stemmer, altså, men hun sa at det var rimelig nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm...Jørgen elsker appelsin og mandarin.

Pappan hans er allergisk mot allt mulig av bl. frukt,

men sitrus tåler han så da tør jeg gi det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barnemat.com er en bra side. Hun som står bak sidene har også skrevet en bok, Lettlaget barnemat(Margit Vea) - mange flotte tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo å si at hun har hele året på å lære seg å godta fast føde, så det er ingen hast. Mange hs som sier at man bør innføre tre måltider ved 6 mnd alder, men det er bare å blåse i! Det er "gammel viten"! :-.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...